Gå til innhold
  • Bli medlem

Hallingskarvet - nå


wannabe

Anbefalte innlegg

Hei,

Har noen ferske turerfaringer fra Hallingskarvet? Er det noe særlig snø der p.t. og er det fonner eller isete/skumle partier å krysse om man skal gå hele skarven på langs? Kjenner til Folarskaret men der er det vel bart nå.

Er det forresten realisme i å gå hele distansen Finse - Ustaoset på en drøy dagsmarsj for en som er i god form? På Finse sier de at det er ca. 40 km, men reelt sett er det vel lengre på grunn av opp- og nedstigningene. Tar uansett med telt som back-up, i tillegg til til muligheten for å "ta inn" på lordehytta, men skulle gjerne gjort det hele på en dag.

Takk for raske svar, ettersom onsdag er avreisedagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gå til fots Finse-Ustaoset er en veldig lang tur. Er du rask og i god form så er det mye som er mulig innenfor et døgn. Mener huske at det var nærmere 50 km da jeg gikk Hallingskarvet på langs på ski juni 2008. Da overnattet vi, men mange tar skituren på en lang dag. Sjekk også denne https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=22407&highlight= og https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=22295 Lite snø per dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen ferske turerfaringer fra Hallingskarvet? Er det noe særlig snø der p.t. og er det fonner eller isete/skumle partier å krysse om man skal gå hele skarven på langs? Kjenner til Folarskaret men der er det vel bart nå.

Er det forresten realisme i å gå hele distansen Finse - Ustaoset på en drøy dagsmarsj for en som er i god form? På Finse sier de at det er ca. 40 km, men reelt sett er det vel lengre på grunn av opp- og nedstigningene. Tar uansett med telt som back-up, i tillegg til til muligheten for å "ta inn" på lordehytta, men skulle gjerne gjort det hele på en dag.

Det er ingen nysnø (bekrefta i dag tidleg). Av gamal snø er det veldig lite, men dei fennane som er, er det mykje is.

Ein så lang dagstur over stort sett bare stein? Og du tydelegvis ikkje har erfaring nok til å vurdere det sjølv. Gløym det! Og dersom du likevel ikkje gløymer det. Ta i alle fall med hovudlykt. Og ha ikkje nokon planar om fottur dagen etterpå. Det er ikkje sikkert du finn plass til teltet heller, så Lordehytta, evt ein teltplass i nærleiken, er nok det rette. Men dette forstår du onsdag kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen nysnø (bekrefta i dag tidleg). Av gamal snø er det veldig lite, men dei fennane som er, er det mykje is.

Ein så lang dagstur over stort sett bare stein? Og du tydelegvis ikkje har erfaring nok til å vurdere det sjølv. Gløym det! Og dersom du likevel ikkje gløymer det. Ta i alle fall med hovudlykt. Og ha ikkje nokon planar om fottur dagen etterpå. Det er ikkje sikkert du finn plass til teltet heller, så Lordehytta, evt ein teltplass i nærleiken, er nok det rette. Men dette forstår du onsdag kveld.

He he! What he said *points* :)

Skjønner at jeg er treg, jeg regner 2-2.5km/t i snitt på høyfjellet. Er det stier betyr det at jeg kan kose meg og nyte naturen. Er det skikkelig ulendt må jeg jobbe for det. Ting tar tid, og ting går ikke alltid som planlagt.

Jeg aldri gått over Hallingskarvet, men håper å få det til før snøen kommer i år. Da blir det helgetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du setter av to dager så ville jeg sett på turen finse-raggesteindalen-haugastøl, bedre enn å slite i steinura på toppen hele tiden.

Har du med telt så ville jeg gått av stien ved Nord botnane og funnet frem til stien som kommer ned til veslebotn fra folarskardnuten.

Den er ikke merket hele veien på kartet, men den er der. Zoomer du litt ut, (på ut.no fks) så ser du hvor stien går, den forsvinner når du zommer inn, vet ikke hvorfor. Følg denne stien til toppen, ned folarskaret og til haugastøl. Denne turen lar seg sikkert gjennomføre på en dag, men ville ikke lagt opp til det, greit å ha godt lys bakken ned folarskaret.

Uansett, god tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.