Gå til innhold
  • Bli medlem

Kite!!!


pranuz

Anbefalte innlegg

Annonse

Her er min versjon:

- startet med tube-kiter (kiter som kan brukes på vann). Disse er veldig gode å fly. De er lette å ta ned (mine er ihvetall det). Det er ikke gøy å pumpe de opp når det er kaldt. De tar mye plass. Det er en klar fordel med to personer når de skal launches... Man må ta med pumpe for å bruke de

- Skiftet så til foil-kite. Disse er mye mindre i volum. Gode å fly, men ikke like gode som tubene. De kan være vanskelige å ta ned når det blåser virkelig mye...

- Kjøpte så et nasa skiseil. Dette er et veldig enkelt skiseil med en duk. Det er ikke like fint å fly som en kite, og ikke like morsomt...men det tar veldig liten plass, veier lite og er 100% trygt: jeg får det alltid ned.

- To-duks skiseil blir en slags hybrid mellom nasa-seil og kite

Jeg har blitt veldig mye mer sikkerhetsorient med årene. Det er noe helt annet å seile i fjellet og på topptur enn på flate vann. Selv om det er fin, gjevn vind et stykke ned i fjellsidene, kan den være brutal på toppen - og skiftet kan komme fort. Jeg ser det derfor som svært viktig at kiten/seilet kan tas lett ned. Jeg må også kunne gjøre alt alene - det er ikke sikkert at kompisen kan hjelpe.

I teorien burde en kite ta bedre høyde enn et skiseil. Det merker jeg lite til på tur der jeg seiler med kitere. En kite har litt større vindområde enn et skiseil og har litt mer kraft til å trekke opp bakker i marginal vind. På den annen side tar det VELDIG mye kortere tid å ta et skiseil opp/ned enn en kite. På tur foretrekker jeg skiseil.

Har til nå kun dratt på tur med pulk, men jeg lurer nå på om jeg skal satse på turer med lett sekk å kun skiseil. Hvis det blåser for lite, er det bare å gå. Har brukt det oppsettet på topptur, da bruker jeg omtrent 1/3 av tiden til de som går medregnet utpakking/nedpakking på et par hundre høydemeter.

Video med nasa skiseil:

Skiseil ved eldrevann

http://www.skiseil.no/

Vanlig skiseiling: www.skiseiling.no

Jeg bruker rando-ski. Hadde ikke turt å kite med fjellski, men med skiseil går det (såvidt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ønsker du lære hvordan kite fungerer som fremkomstmiddel så ta et kurs. Med riktige teknikker skal det ikke være være vanskelig for eksempel å ta ned en kite i sterk vind.

Om du bestemmer deg for å ta et kurs så sjekk om kursinstruktøren er IKO sertifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder kurs oppe ved et Tyin, sjekk http://www.tyinaktiv.no

Men siden dette er et forum bør en være politisk korrekt og også nevne andre:)

kitekurs.no

4elements.no

turistforeningen.no (DNT)

kiteskole.no

Sjekk også kite.no, som er det mest besøkte forumet for alle kitere i Norge

For IKO godkjente instruktører finnes det et register her:

http://www.ikointl.com/iko.php?page=iko-instructors.php&current_menu_area=33

Mange butikker holder kurs med de kitene de selger:

urge.no

fluid.no

surface.no

Og sikkert mange flere. Et raskt google søk kommer du langt med.

Lykke til med kurs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har peiling på kite som framkomstmiddel? jer er ute etter en kite som kun skal brukest på ski for komme meg framover, men har ikke anelse om hva jeg skal se etter.

noen som kan hjelpe?

Var i samme situasjon som deg ifjor, nybegynner som ønsket kiter til skikjøring med/uten pulk og fant mye nyttige tips på kite.no.

I tillegg til bruktmarkedet der, så har kitebutikkene kursbrukt utstyr til en billig penge, for man må regne med litt crashing i starten, og da er det kjipt med en ny kite til 12000 kr.

Her har du noen mulige valg, som ikke kan bli feil:

Type : Foil, Ozone (Access, Frenzy) eller Flysurfer (Outlaw, Speed III)

Størrelser (kvm): 4 (hard vind), 6, 8-9 (all round),10,12,15 (lite vind)

Vind: Erfaring, kroppsvekt, snøforhold og kitestørrelse er viktige faktorer her. Med kun en kite begrenser vindrangen seg betraktelig. Ha respekt for kafta i vind, bedre å starte med for liten kite.

Ellers:

Foil tar lite volum nedpakket, er lett og relativt raskt å rigge opp og starte.

En Foil har mer effektivt areal enn tubes, så en 9-10 kvm foil er kanskje 12 kvm tube.

Flysurfer sies å ha bedre depower enn Ozone, men er generelt dyrere. En kite med god depower/trimming kan ha større vindrange.

Depower er mulighet til å justere (via baren) eller trimme "virkningsgraden" på kiten, f.eks kommer det ett vindkast eller vinden øker kan du redusere krafta momentant (med baren) eller redusere effekten med å justere lengden på snorene e.l.

Flysurfer holder fasongen bedre, og vil kanskje i gusty vind være mer forutsigbar da den ikke kollapser så lett.

Som nybegynner er sittetrapes å anbefale.

Hjelm er obligatorisk, vurder ryggplate hvis det er mye steiner e.l. i området.

Skal du kjøpe brukt, bør du ikke kjøpe eldre enn 2006 (?), ihvertfall har de skjedd mye på depower / sikkerhetsfronten de siste åra.

Jeg endte opp med kursbrukte kiter (minimalt slitt), på 4, 6 og 8 kvm Ozone Access + Lowe Pat sittetrapes, totalt ca 12000 kr.

Jeg veier 80+ kg, men kjørte mest på silkeføre. 8 kvm ble brukt mest, 4 og 6 kvm på økter med mye vind. Opplevde en dag hvor 4 kvm var som en sint veps, og med litt gjennomslagsføre så pakka jeg ned.

Jeg er jo fortsatt veldig nybegynner, og har ikke behov for grisefart, men på dager med lite vind er 8 kvm for liten, så etterhvert kan følgende kombo være ett fint valg: 4 eller 6 kvm + en 8-9 kvm (f.eks en Frenzy) og en 12 kvm. Da dekker man ett stort vindspekter. Skal du på langtur, vil du kanskje ha en traktor til bruk i minimalt med vind, og da er kanskje en Speed III, 15 kvm ett supertvalg (ser de har vunnet mye langdistanse kjøring med den), men da er det vel ikke nybegynnere som håndterer kraften :?

Kiting er ihvertfall kjempemoro og etter to turer til Pellestova med litt variabel vind, så traff vi perfekt en dag, og på en økt så freste vi sikkert tur/retur Neveltoppen 5-6 ganger med stort glis hele veien, mens vi så de samme skituristene svette og pese oppover. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du lære hvordan kite fungerer som fremkomstmiddel så ta et kurs. Med riktige teknikker skal det ikke være være vanskelig for eksempel å ta ned en kite i sterk vind.

Om du bestemmer deg for å ta et kurs så sjekk om kursinstruktøren er IKO sertifisert.

Har tatt kurs. Han jeg seiler med er parraglider - og jo det kan være vanskelig å ta ned en kite i sterk vind (gjelder foil-kiter). Et av problemene er at man kanskje får den ned - men ikke så raskt som man ønsker fordi man er i nærheten av et stup, en bekk eller en stor stein. I de 5 årene jeg har kitet, så har dette hendt meg kanskje 3-4 ganger...og aldri på fine flate vann.

På kurset lærte man at man ikke skulle seile på slike steder som man typisk seiler på tur: nær fjellvegger, over fjelltopper osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt kurs. Han jeg seiler med er parraglider - og jo det kan være vanskelig å ta ned en kite i sterk vind (gjelder foil-kiter). Et av problemene er at man kanskje får den ned - men ikke så raskt som man ønsker fordi man er i nærheten av et stup, en bekk eller en stor stein. I de 5 årene jeg har kitet, så har dette hendt meg kanskje 3-4 ganger...og aldri på fine flate vann.

På kurset lærte man at man ikke skulle seile på slike steder som man typisk seiler på tur: nær fjellvegger, over fjelltopper osv.

Ved bruk av sikkerhetsutløsere riktig så kan en bli kvitt kiten meget fort i sterk vind, ergo man får den ned fort. Er helt enig at det er vanskeligere å legge den ned kontrollert i sterk vind(ved bruk av hjørnet på vindvinduet). Men tross alt er det viktigere at du redder deg selv enn å bli dradd ut fra stupet med kiten fortsatt i trapesen. Så det å få ned en kite i sterk vind kan gå fort, altså ved bruk av sikkehetsutløsere på kiten. Dette er også veldig greit på nyere foils. At man lærer at en IKKE(aldri) skal kite nær fjellvegger, fjelltopper osv. hørtes litt rart ut. Det viktigste er at man lærer om farene som truer på det forskjellige stedene. Noen av de viktigste elementene man lærer på et kurs er bruk av sikkerhetsutløsere, for nettopp å vise at en kan få ned kiten så fort man bare vil uten å bli ufrivillig passasjer og i verste fall bli skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til nå kun dratt på tur med pulk, men jeg lurer nå på om jeg skal satse på turer med lett sekk å kun skiseil. Hvis det blåser for lite, er det bare å gå. Har brukt det oppsettet på topptur, da bruker jeg omtrent 1/3 av tiden til de som går medregnet utpakking/nedpakking på et par hundre høydemeter.

Har forsøkt meg på tur med skiseil og sekk. Det ble langt over Hardangervidda... Man må ha med seg minst to seil på tur hvis seilingen skal være hovedsak, og da blir det mye vekt og volum høyt oppe på ryggen. Det går, men seilingen blir ikke allverden.. Og hvis vinden blir for kraftig eller svak, så blir det mye å bære på. (Her har jeg tung erfaring å støtte meg på..)

Det er viktig å pakke alt tungt lavt nede og inn mot ryggen. Min erfaring er at det er smart å bruke en stor sekk, og så snøre denne sammen. Med en liten sekk havner lett for mye tungt høyt oppe.

Jeg lagde forresten en trapesanordning ala den sekken som følger med NASA-seilene, slik at jeg ikke trengte å ta med sele. Det er en fordel å senke sekken langt ned på rumpa. Det som da skjer er at brystreima havner helt opp i halsregionen. Det kan være lurt på forhånd å ha ordnet med en ekstra brystreim langt nede. Det er ikke alle sekker hvor man kan flytte denne reima.

Min neste lengre tur blir med pulk, ikke sekk. Det funker også fint å gå med pulken om vinden skulle løye. Da bruker jeg pulk med stive drag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bruk av sikkerhetsutløsere riktig så kan en bli kvitt kiten meget fort i sterk vind, ergo man får den ned fort. Er helt enig at det er vanskeligere å legge den ned kontrollert i sterk vind(ved bruk av hjørnet på vindvinduet). Men tross alt er det viktigere at du redder deg selv enn å bli dradd ut fra stupet med kiten fortsatt i trapesen. Så det å få ned en kite i sterk vind kan gå fort, altså ved bruk av sikkehetsutløsere på kiten. Dette er også veldig greit på nyere foils. At man lærer at en IKKE(aldri) skal kite nær fjellvegger, fjelltopper osv. hørtes litt rart ut. Det viktigste er at man lærer om farene som truer på det forskjellige stedene. Noen av de viktigste elementene man lærer på et kurs er bruk av sikkerhetsutløsere, for nettopp å vise at en kan få ned kiten så fort man bare vil uten å bli ufrivillig passasjer og i verste fall bli skadet.

Mener du bli kvitt som å slippe den helt? Poenget må jo være å kunne fortsette turen uten å dra på jakt etter en forloren kite? Kun livberging må være et absolutt minimum.

Med skiseil har jeg startet toppturer i 4 m/s som har endt i vind som er så sterk at jeg har problemer med å sette ned stavene (tempelseter-høgevarde). At skiseilet er så enkelt å ta opp/ned har gjort at jeg kan ta fire turer på den tiden det tar å gå opp. Med kite ville jeg være nødt til å snu tidligere og seile ned....eller slippe kiten å se den fare avgårde ned på den andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt meg på tur med skiseil og sekk. Det ble langt over Hardangervidda... Man må ha med seg minst to seil på tur hvis seilingen skal være hovedsak, og da blir det mye vekt og volum høyt oppe på ryggen. Det går, men seilingen blir ikke allverden.. Og hvis vinden blir for kraftig eller svak, så blir det mye å bære på. (Her har jeg tung erfaring å støtte meg på..)

Det er viktig å pakke alt tungt lavt nede og inn mot ryggen. Min erfaring er at det er smart å bruke en stor sekk, og så snøre denne sammen. Med en liten sekk havner lett for mye tungt høyt oppe.

Jeg lagde forresten en trapesanordning ala den sekken som følger med NASA-seilene, slik at jeg ikke trengte å ta med sele. Det er en fordel å senke sekken langt ned på rumpa. Det som da skjer er at brystreima havner helt opp i halsregionen. Det kan være lurt på forhånd å ha ordnet med en ekstra brystreim langt nede. Det er ikke alle sekker hvor man kan flytte denne reima.

Min neste lengre tur blir med pulk, ikke sekk. Det funker også fint å gå med pulken om vinden skulle løye. Da bruker jeg pulk med stive drag.

Enig, og deler veldig mange av erfaringene dine - mht til vekt, sekkstørrelse m.m.

Nasa-seilet er så lite at jeg fester det på siden av sekken i skifestet. Seilmessig er det ikke ideelt.

Det som har gjort at jeg tenker som jeg gjør er at jeg ofte seiler i litt mer kuppert terreng. Da er det veldig greit å slippe pulken. Da blir nedkjøringene bedre. Det er heller ikke spesielt gøy å krysse opp fjellsider med pulk på slep. Har i lengre tid prøvd på vinterbestigning av Uranostind over Tyin. Veldig behagelig med pulk over Tyin, men pyton når oppstigningene begynner og det er akkurat litt for lite vind til å komme opp en kneik med seilet som er passe på flatene. Dette er en tur som er forholdsvis grei på ski... Skiseilet vil fungere mer som en turhjelp, enn noe som tar meg fra a til å. (Har avbrutt denne turen to ganger nå. En gang pga vindstille på dag 2, rett før breen. Den andre gangen pga skredfare.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eksemplene som ble gitt over gikk på å kjøre på en stor stein, ut for et stup elller havne i en bekk vil jeg vel si at det er viktigere å redde seg selv enn utstyret ja. Derfor er det viktig at de som ønsker å vite litt mer om kite får vite at det skal være så trygt som mulig ved bruk av kitens sikkerhetsutløsere. Og ved riktig bruk av disse så er det få uhell og lett å få ned kiten(legge den dø). I verste fall så løser en seg fra den ja.

Nå reagerte jeg først og fremst på at det ble nevnt tidligere i tråden at det var vanskelig å legge ned foilkiter i sterk vind. Nye foils fra for eks. Ozone(mest brukte turkite) har flere sikkerhetsutløsere. Ofte er det nok å løse ut 1. release, altså forlenge powlerlines. Da vil kiten miste all power og gå ned. Dette har blitt såpass bra at jeg har sett flere nå bruker dette for vanlig landing også(fordi den er lett å klargjøre igjen). På tur er det ofte også veldig greit å bruke leash, altså bruke av elastisk tau som hektes i trapesen og kite. Da har du på en foilkite 3 steg før du løser deg fysisk fra kiten.

Jeg vil også legge til at det ved riktig bruk av vindvinduet er mulig å legge ned en kite i sterk vind kontrollert.

Diskusjonen skiseil vs kite skal ikke jeg ta nå, den er helt sikkert omhandlet i andre tråder. Trådstarter var vel på interessert i en kite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eksemplene som ble gitt over gikk på å kjøre på en stor stein, ut for et stup elller havne i en bekk vil jeg vel si at det er viktigere å redde seg selv enn utstyret ja. Derfor er det viktig at de som ønsker å vite litt mer om kite får vite at det skal være så trygt som mulig ved bruk av kitens sikkerhetsutløsere. Og ved riktig bruk av disse så er det få uhell og lett å få ned kiten(legge den dø). I verste fall så løser en seg fra den ja.

Nå reagerte jeg først og fremst på at det ble nevnt tidligere i tråden at det var vanskelig å legge ned foilkiter i sterk vind. Nye foils fra for eks. Ozone(mest brukte turkite) har flere sikkerhetsutløsere. Ofte er det nok å løse ut 1. release, altså forlenge powlerlines. Da vil kiten miste all power og gå ned. Dette har blitt såpass bra at jeg har sett flere nå bruker dette for vanlig landing også(fordi den er lett å klargjøre igjen). På tur er det ofte også veldig greit å bruke leash, altså bruke av elastisk tau som hektes i trapesen og kite. Da har du på en foilkite 3 steg før du løser deg fysisk fra kiten.

Jeg vil også legge til at det ved riktig bruk av vindvinduet er mulig å legge ned en kite i sterk vind kontrollert.

Diskusjonen skiseil vs kite skal ikke jeg ta nå, den er helt sikkert omhandlet i andre tråder. Trådstarter var vel på interessert i en kite.

Noe av erfaringene jeg har gjort har vært med eldre foilkoiter, men også med nyere Ozone kiter - men det blir bedre og bedre. Problemet oppstår helst på steder man kanskje ikke burde kite...

Grunnen til at jeg nevnte skiseil, var at mange tenker automatisk på kite og kanskje ikke kjenner til skiseil. Jeg har 2 NASA-skiseil, 2 foilkiter og 3 tube-kiter - så jeg ser helt klart fordelene med kite også. Plass i sekk, plass til utpakking samt "stop&go"-egenskaper er vel det jeg oppfatter er bedre med (NASA)skiseil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å prøve litt forskjellig av kiter og skiseil før du kjøper noe. Skal du kunne seile under alle forhold vil du ende opp med en rigg på en 3-4 seil/kiter. Det er stor forskjell på å seile med pulk eller sekk, fjellski eller kraftigere utstyr, vidde eller kupert. Kroppsvekt og skiferdigheter spiller også inn. Skal du på langtur eller seile rundt hytta?

En kamerat av meg lanserte begrepet 666 innen kitevalg. Det betyr at man har tre forskjellige seil/kiter der alle har samme størrelse men vidt forskjellig vinspekter. Et skiseil for hard vind. En foilkite med depower for mellomvind, og en gammeldags foilkite med håndtak og ekstra lange liner (40-60m) for lite vind. Dette er en rimelig og god løsning. Seiler du langtur med pulk kan du øke til 888.

En liten advarsel. Blir du hekta på seiling er det ingen vei tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, og deler veldig mange av erfaringene dine - mht til vekt, sekkstørrelse m.m.

Nasa-seilet er så lite at jeg fester det på siden av sekken i skifestet. Seilmessig er det ikke ideelt.

Det som har gjort at jeg tenker som jeg gjør er at jeg ofte seiler i litt mer kuppert terreng. Da er det veldig greit å slippe pulken. Da blir nedkjøringene bedre. Det er heller ikke spesielt gøy å krysse opp fjellsider med pulk på slep. Har i lengre tid prøvd på vinterbestigning av Uranostind over Tyin. Veldig behagelig med pulk over Tyin, men pyton når oppstigningene begynner og det er akkurat litt for lite vind til å komme opp en kneik med seilet som er passe på flatene. Dette er en tur som er forholdsvis grei på ski... Skiseilet vil fungere mer som en turhjelp, enn noe som tar meg fra a til å. (Har avbrutt denne turen to ganger nå. En gang pga vindstille på dag 2, rett før breen. Den andre gangen pga skredfare.)

Du burde prøve å lage en sele som går under rompa som festes på hoftebeltet på sekken. Det øker stabiliteten med sekken veldig, da kraften trekker sekken nedover i stedet for oppover. Det løses med to belter som festes bak på hoftebeltet og krysses mellom beina og festes foran igjen. Det veier ikke mange grammene, og kan øke seilgleden mange hakk.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Comparrison of depowerable tube inflatable and depowerable open cell foil kites.

Advantages and disadvantages of inflatable and foil kites.

Here I am going to compare depower Tube and foil kites.

Tube inflatable (delta-bow or sigma-bow, SLE, high depower) kites advantages:

- better tolarates high winds, (offers higher depower then foil kites)

- better tolerates high gusts, (offers higher depower then foil kites)

- because of a high depower and wide wind range, just 2 bow kites (12m2 + 8m2 or 10 + 7 or 13 + 9 ) seems to be enough for a wide specter of wind for an average newbeginner and intermediate rider.

- less likely to invert, tangle, or to get bridle on the wrong side of a kite

- bridle much more simple then on foil kite, less likely to get tangled

- keeps shape even when grounded

- can be used both on water/land & snow

- faster moving then foil kite, offering faster control, faster turns, faster loops

- easier ground handling, due to it's rigid shape ( if left on the ground back toward the wind and LE down, it may wait for you there without extra securing)

Tube inflatable (delta-bow or sigma-bow, SLE, high depower) kites disadvantages:

- badly tolerates low wind, drops off the sky

- badly tolerates low wind after a gust, drops off the sky

- harder to launch or use at low wind due to its heavy weight

- takes time, pump and energy to inflate (3 times longer then open cell foil kite)

- heavy to carry long distances, up to 3 times heavier then equivalent foil kite , as you must carry a pump with it too.

- if bladdres are punctured or ventils damaged, kite may need serious repair before you could use it, and it may be impossible to repair it utside, or inside tent, if it is very cold, or small tent

- much more difficult to repair then foil kite

- much more likely to get damaged in case it crushes into a tree, rock, ice block or any other hard or sharp object, due to it's rigid frame, heavy weight and speed, faster moving through the air

- if used on ground/snow, kite wears quickly everytime it drops or every time you try self-launch, due to it's heavy weight

- when packing kite, lines must be disconnected. That means longer time to pack and longer time to setup kite at next use.

- on average more expensive then foil kite

- might be difficult to relaunch if kite diggs itself into a powder snow

Depower open cell foil kites advantages:

- better tolerates low winds, does not drop from the sky as fast as tube kite

- better tolerates low wind after a gust

- takes no time to inflate, no need for pump, from bag to air may take less then 5 min.

- no need to disconnect lines, kite can be packet RTF ( Ready to fly).

- can be used at -30 c or even -40C, while it is almost impossible to inflate tube kite at -30 or -40C, cause iportant parts of a kite might start breaking.

- lighter to carry on your back (up to 3 times lighter then a tube kite)

- small holes on foil do not affect kit's flying abilities

- easier to repair

- kite can survive more crashes. Due to its light weight, it can survive crashes with trees, rocks etc

- kite does not wear as quickly as tube kite at relaunch from ground. Tolerates 3 times more relaunches from ground then tube kite

- you do not need to disconnect lines when packing a kite. It means faster packing and it means kite is ready to fly much faster

- on average cheaper then inflatable kite

- easier to relaunch on deep powder snow, kite does not go under snow.

Depower open cell foil kites disadvantages:

- badly tolarates high winds, (offers lower depower then foil kites)

- badly tolerate high gusts, (offers lower depower then foil kites)

- due to releatively narrow wind range, you may need more then 2 kites to cover average wind conditions

- more likely to invert, tangle, or to get bridle on the wrong side of a kite

- bridle much more complicated then on tube kite, more likely to get tangled

- looses shape when grounded

- can not be used on water

- slower moving then tube kite, slower control, slower turns, slower loops

- more difficult ground handling, due to it's soft shape ( if left on the ground without being well secured, it can get easily get blown away, and if the wind is very strong, it can be taken far)

There is a third kind of kite, Depowerable closed cell foil kite.

Advantages when compared to open cell foil kites:

- relaunches from water (can be used on water)

- keeps shape, stays inflated while on the ground, meaning easier relaunch

Disadvantages when compared to open cell foil kites:

- needs higher wind to inflate then open cell foil kites

- needs longer time to inflate then open cell foil kites

All other advantages and disadvantages identical to open cell foil kites.

There is a fourth kind of kite, open cell traction, fixed bridle foil kite.

Advantages when compared to open cell depower foil kites:

- 2 to 3 times lighter

- 2 to 3 times smaller when packed

- almost 2 times stronger then depower kite

- some models can fly in almost no wind (0.5 m/s)

- on average cheaper then depower kite

Disadvantages when compared to open cell foil kites:

- if used with handles, both of your hands are occupied all the time, unless you also use special harness.

- lower wind range (you need larger number of kites of different size to cover wider wind raange)

All other advantages and disadvantages identical to open cell foil kites.

Here you can see prices on some used foil kites: viewtopic.php?f=20022&t=34586

Here you can see prices on some used tube kites: viewtopic.php?f=20022&t=34586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.