Gå til innhold
  • Bli medlem

Storsmeden - uvanlig rute til toppen?


morten

Anbefalte innlegg

For 2-3 uker siden var jeg og Julia på en deilig skitur i Rondane. Vi kom ikke så langt siden formen var dårlig, skiføret likeså, dagen kort og parkeringen helt nede ved Mysuseter, men inn i Kaldbekkbotnen og litt til opp på en rygg kom vi da. Der inne har man et mektig utsyn mot Storsmeden og smedeggen, men i tillegg til smedeggen går det en markat rygg fra Storsmeden og rett ut i Kaldbekkbotnen. Noen som har gått den, eller snakket med noen som har gått den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Profiler kan være vanskelige å bedømme. Har selv en god del bilder av den, men for oss virket det som om det bratteste partiet eventuelt var ganske langt nede mot Kaldbekkbotnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonymous

Jeg har gått eggen fire ganger - alle om vinteren. Første gang alene - med skiene i ryggsekken og vanlige skistøvler. Senere med ansvar for andre. Da brukte jeg isøks, stegjern og et lite tau. Det ble ikke brukt sikringsmidler.

Bratteste parti er øvre del, over trappeavsatsen som så tydelig vises på bildet. Under tvil finnes det et par punkter her som kvalifiserer til klatregrad 1. Ruten er ikke stupbratt. Risiko er knyttet til utsklidningspotensiale i renner med aksellererende bratthet ned fallinjen fra eggen.

Om sommeren vil jeg tro denne ruten kvalifiserer til "grønn" for å følge terminologien i Bergtatt. Gul om vinteren.

GunnarF.

Om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Morten,

Min rutebeskrivelse refererer IKKE til eggen mellom Veslesmeden og Storesmeden (øst nordøsteggen til Veslesmeden), men til den midterste formasjonen i bildet (dybdemessig betraktet) som utgjør Storesmedens øst sør-østre rygg eller egg.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Morten,

Snakker vi om hvor man går opp på Storesmedens øst sørøstegg fra Kalbekkbotn? I såfall går man lettest opp fra Indre Kalbekkbotten på høyde med "n"-en i "Storesmeden" slik navnet er markert på kartet i Bergtatt. Videre opp rett vest. Til å begynne med går man i en flanke som kartet antyder. Deretter kommer man opp på selve eggen ved å gå flanken svakt diagonalt opp til venstre. (Bildet ovenfor fanger ikke opp inngangen til ruta fra Kalbekkbotn. Det hvite feltet høyere opp i fjellsiden er ikke relevant for ruta - det ligger alt for langt opp og til høyre til å treffe starten av ruta.

Veien til Veslesmeden fra Indre Kalbekkbotn går fra kartnavnet "Indre" i rett linje opp mot punkt 1871 østover. Før dette punktet nås dreier ruten nordover mot laveste punkt mellom 1871 og Veslesmeden. Ruten er løike grei å gå i revers (fra Veslesmeden.

Med disse to rutene har man en alternativ integral - eller rute - mellom Veslesmeden og Storesmeden enn den åpenbare og mer utsatte vi ser i forgrunnen av bildet ovenfor.

Om du trenger kommentarer til ruteinntegningen, kan du ev. sende den til meg på [email protected]

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der inne har man et mektig utsyn mot Storsmeden og smedeggen, men i tillegg til smedeggen går det en markat rygg fra Storsmeden og rett ut i Kaldbekkbotnen. Noen som har gått den, eller snakket med noen som har gått den??

Interessant rute opp på Storsmeden dere diskuterer her! Vi holdt på å velge denne opp da vi kom inn i Kaldbekkbotnen fra sør, men valgte det sikre alternativet til topps fra vest. Har lagt ved et bilde som ble tatt ved 1493-vannet øst for Steets østtopp (1794 moh). Den omtalte ryggen er vel den som går nedover til høyre for toppen av Storsmeden?

Fra sør så denne ryggen ganske spennende ut. Nederste del så litt bratt ut fra sør, likeså den øverste delen etter trinnet (ser ut som en fortopp på bildet).

post-42-133474389811_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått denne eggen, men tillegger likevel info om et annet veivalg i nærheten. Jeg gikk Smedeggen 29.06.03 fra Veslesmeden, over Storsmeden, og derfra ned igjen i Kaldbekkbotn. Fra toppen av Storsmeden valgte jeg å gå ut ura rett sørover fra toppen, altså midt mellom eggen du etterspør, og standardruta vestover ned på bandet mot Steet. Dette er ikke å anbefale!

Det er meget bratt (dog ikke klyving), og ura er særs ustabil og skummel. Den består i hovedsak av store tjukke helleliknende stener, som meget lett glir ut ved berøring. Flere ganger løsnet de under meg, hvilket ga en dominoeffekt oppover, fordi høyereliggende heller dermed mistet "fotfestet" de hvilte på. Og da rutsjet pluselig heller ut både ved siden av meg, og også rett bak meg! Og ei slik helle på hundrevis av kg klipper fort av en legg...! Så derfor dette tipset, gå enten eggen du spør om, eller standardløypa opp fra bandet mot Steet. Vedlegger et bilde med utsikten ut ura mot Kaldbekkbotn og Steet. Eggen du nevner ligger da rett ut for venstre bildekant.

post-51-133474389819_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Gikk denne eggen første gang i vinter, på impuls. Ble overrasket over å finne spor i snøen oppover mot fortoppen/skulderen. (Men hyggelig at flere går utenfor de vante løypene!) Ruta var grei opp til fortoppen, selv om skiene måtte av. Øverste del syntes jeg var litt på kanten, alene og uten utstyr. Dette vil variere etter snø- og isforhold, selvsagt, men stegjern/isøks gjør det nok klart mer behagelig. Faren er utglidning til begge sider.

Nylig gjentok jeg ruta på sommerføre. Ruta er grønn, klart lettere enn Smedeggen, selv om det er klyving i øverste del. Fjellet er ganske fast her, til Rondane å være. Jeg gikk ruta ned, og fikk en fin utforkjøring mot Indre Kaldbekkbotn, med start noen hundre meter nedenfor fortoppen. (Det er mulig å starte høyere opp enn jeg gjorde, men snøfeltet er bratt og forsiktighet må utvises.) Kan godt anbefale denne ruta som alternativ til "normalveien" på vestryggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nevnte ryggen er fin som retur etter Smedtraversen om vinteren. Jeg har ligget i telt i Kaldbekkbotnen og gått Veslesmeden - smedtraversen - Storesmeden og ned igjen langs denne ryggen. Da blir det ikke så mye vandring i løssnø uten ski, og man slipper å drasse med seg ski i klyve/klatrepartiene. Etter smedtraversen føltes returen ned ryggen helt grei i forhold. Litt bratt øverst og nederst.

Første gang jeg gikk ryggen var også om vinteren, tur-retur. Da vi kom til det siste opptaket før toppen lurte vi litt, men det hele løste seg med en fin kamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.