Gå til innhold
  • Bli medlem

Pionerruta-Falketind-Stølsnostind-Pionerruta tor 2.sept - drømmeforhold


Ole-Petter

Anbefalte innlegg

Avspaseringsdagen kunne ikke vært bedre utnyttet, og for første gang på 3-4(?) år hadde jeg med meg Sondre H. fra Bagn igjen på tur. Det var veldig hyggelig! Falketind via pionerruta var hovedmål, med sterkt ønske om Stølsnostind og gjerne også Falkungen. Det skulle vise seg vanskelig å rekke alt på en høstdag...

Anleggsveien inn i Koldedalen var i overraskende grei stand, og i lys av hodelykter satte vi opp et telt omtrent oppå veien inne ved Koldedalsvannet onsdag kveld. Vi ante konturene av majestetene her inne, men kunne ikke se om det var snø på kronene deres eller ikke.

Avsløringene kom først tidlig neste dag; en nydelig morgen, vindstille, kjølig og omtrent ikke skyer! Det ble klart at vi kom til å møte noe snø, så travers av Falkungen måtte nok utgå. Vi fikk vel være fornøyde om vi bare kom greit opp pionerruta på Falketind - dvs at ruta ikke var våt eller dekket av snø. Vi la i vei kl 7.30 fra bommen inne i dalen, meget godt utrustet både med tanke på brevandring for to personer, og eventuell klatring. Sondre, som er 17 år yngre enn meg, og i fabelaktig god form, fikk selvsagt bære mesteparten av jernet - og 60-meterstauet.

Jeg lar videre bildene tale, med utfyllende bildetekster.

post-469-133474721051_thumb.jpg

post-469-133474721073_thumb.jpg

post-469-133474721087_thumb.jpg

post-469-133474721104_thumb.jpg

post-469-133474721118_thumb.jpg

post-469-13347472113_thumb.jpg

post-469-133474721149_thumb.jpg

post-469-133474721167_thumb.jpg

post-469-133474721193_thumb.jpg

post-469-133474721203_thumb.jpg

post-469-13347472122_thumb.jpg

post-469-133474721237_thumb.jpg

post-469-133474721254_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en flott tur ja. Pionerruta anbefales, dette er ei rute som ser umulig ut fra avstand, men som alikevel er overkommerlig for de fleste - slikt gir sjela den rette følelsen på toppen!

Har selv gått der på tørt føre og på snø - flott begge deler - men ved våte forhold vil jeg tro ruta fort blir ekkel uten tau.

Så kjekt at du har anskaffet sherpa, det skal jeg også når jeg blir gammel :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid moro med rapport fra pionérruta til Falketind. Gir minner om vår tur ned denne i 1997, som jeg da ante temmelig lite om. Hadde bare lest at førstebestigerne gikk denne bratte østflanken. Etter at Falketind + Stølsnostind var unnagjort, ville vi prøve oss ned for å se om det var mulig. Husker hvordan vi gikk litt frem og tilbake nedover, men hele tiden kom oss litt og litt ned. Helt til det bratteste, hvor vi ble reddet av en grunn renne, med mange trinn og litt tak. Vel ned fra denne, var vi reddet.

Flott at du har lagt ved en del bilder fra det bratteste området Ole-Petter. :D Vi gikk med filmbasert kamera den gang, og hadde selvfølgelig altfor få bilder igjen, så måtte spinke og spare på bildene. :? Ja, det ser bratt ut ovenfra, og jeg kan nesten ikke skjønne at vi kom oss ned uten så mye problem. Vi hadde ingen sikringsmidler med oss i det hele tatt…

Nå, så mange år etter, tenkte jeg at jeg skulle sammenligne litt bilder av breene i området. I år er det ekstremt lite snø igjen, og sommeren 1997 (da vi gikk, i august) var også varm, men da lå det tross alt igjen en del mer snø. Dine bilder er også tatt én måned senere på året, så den store forskjellen skyldes selvfølgelig mer "vanlig" snø på mine bilder. Fant to bilder som har nogenlunde samme motiv som to av dine. Det første er ”IMG_0904.JPG”, mot Stølsnostind. Det andre er “IMG_0929.JPG”, mot Hurrungane og Austanbotntind:

post-42-133474722807_thumb.jpg

post-42-133474722826_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.