Gå til innhold
  • Bli medlem

fotobag med plass til 2 objektiver


sinje

Anbefalte innlegg

hei, har kjøpt meg speilrefleks nå og lurte derfor på om noen har noen forslag til bag med 2 objektiver i.

bagen må vær:

- så lett som mulig

- vantett eller med regntrekk

- god polstring

- den burde ta minst mulig plass

- må ha plass til ett 15-55mm og en 50-200mm objektiv

finnes det noen kamera bager som kan oppfylle disse kravene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, nå kommer det jo veldig ann på størrelsen på kamerahuset og objektivene, men jeg vil tro det passer greit i en Lowepro Nova 140. Jeg har forøvrig en Nova 160, hvor jeg har kamerahus med påmontert 14-42, også har jeg to objektiver til oppi.

Den beste måten å finne ut om butikken har det du trenger er ved å prøve og se hva du får oppi i en foto-butikk. Nova 140/160 har forøvrig regntrekk som er ganske greit og enkelt å tre over vesken.

Hva kamera er det du har kjøpt deg forresten? (Ikke for å starte en "Merke x vs merke y"-krig, men bare lurer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Nova 140. Der får jeg fint plass til en 18-55mm pluss en 18-200mm. Enklest hvis det største objektivet er montert på kamerahuset, men det går på et vis motsatt også. Som regel har jeg aldri med meg det minste. I tillegg så er det plass til nødvendige kabler til filoverføring etc. lader og ekstra batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bagen må vær:

- så lett som mulig

- vantett eller med regntrekk

- god polstring

- den burde ta minst mulig plass

- må ha plass til ett 15-55mm og en 50-200mm objektiv

finnes det noen kamera bager som kan oppfylle disse kravene?

Ortlieb har nokre fotovesker som oppfyller krava. Fordelen med Ortlieb sine i forhold til det meste du får kjøpt i fotobutikkar, er at Ortlieb sine er vanntett. Sjølv har eg den største aqua-cam'en, men denne er nok større enn det ser ut til at du har behov for. Eg ber veska på brystet, slik at kamera alltid er lett tilgjengeleg, og då betyr ikkje dei ytre måla så mykje som dersom ein skal putte veska ned i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enklere hvis du spesifiserer kameramodell, samt mer spesifikk modell på linser etc?

Kamerahus finnes jo fra små slik som Olympus/Panasonic 4-3. til fullformatkamera som er vesentlig større.

Er f.eks stor forskjell på en 50-200 kit linse og en linse fra Canon L-serie, Sigma EX serie f.eks.

Kits er stor sett 55-62mm diamter mens de i kvalitetsseriene har 67-82mm som regel. Da tar jo gjerne linsene en del mer plass.

Så en bag som tar en kompakt speilrefleks med 2 kitlinser trenger nødvendigvis ikke få plass til hus og batterigrep en gang på et fullformat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg ser er ikke det så stort kamera.

Denne tittet jeg på men den var akkurat for liten til mitt Canon 550D med en 18-250 linse.

Men en 18-55 linse ville det gått fint. Den er vanntett. Dog får du neppe en linse til oppi. Så da spørs det hvor mye du trenger zoom. Jeg tar nesten alle bilder innenfpr 18-50 sånn ca. Men skal du ta bilder av dyr etc er zoom et must. Det kan jo fort skje at du hadde trengt zoom når du ikke har den med :-)

http://www.prima-villmark.no/webshop/product/52489/7836

Så jeg kjøpte denne istedet.

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=-1001&prodid=16932

Jeg har som sagt bare en "universallinse" og den har god plass der. Kan fint legge i ekstra batteri, snorutløser og filter i tillegg. Hvis du har den minste linsa på kameraet og justerer polstring inni til den vil jeg tro du har plass til zoom-linse på tvers oppå. Får du evt skjære til en polstring i mellom kamera og ekstra linse av en sitteplate til kr 20.

Den er ikke 100% vanntett riktignok. Du kan fint legge den ute i regn etc men den egner seg ikke til dykking. Kantring med kano går. Jar har dog et lite håndkle liggende opp mot låsen så det skulle det komme inn noen dråper så stopper det der. Viktig og og ikke presse ut all luft i den men la det være litt "overtrykk" da er det mindre sjanse for at vann kommer inn.

Av annet som er helt vanntett er det ikke så mye å velge i uten at det koster. Lowepro har vel sin Dryzone serie.

Alternativ er å kjøpe en veske så liten som mulig men med plass til det du trenger og så ha det i en vanntett pakksekk. Er en løsning jeg brukte i kano før jeg kjøpte veske. Jeg har en annen billig veske med plass til alt til vanlig oppbevaring, tur på hytta etc hvor det ikke blir vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne til min Pentax K7 med 18-55 og 50-200. I tillegg har jeg en metzblitz oppi der. Om objektivene ligger uten solblendere kan det gå med tre objektiver i den, men det blir nok litt trangt om du har store objektiver og hus. Veldig solid og god, og med regntrekk. Alle i AW-serien (All Weather) har regntrekk som kan dras over (på samme måten som regntrekk på en ryggsekk). Funker fint. Holder kameraet tørt.

http://products.lowepro.com/product/Nova-170-AW,2104,20.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.