Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgetur i bergensområdet


nb85

Anbefalte innlegg

Hei!

Har plutselig fått en helg til rådighet, og ønsker å komme meg ut på tur:)

Noen som har forslag til en helgetur i bergensområdet? Har tilgang på en slags bil( bør ikke måtte kjøre mer enn 4-5 mil hver vei;))

Fiske; ja takk:)

*har prøvd søkefunksjonen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på en veldig fin fjelltur ved Voss en helg. Fredag etter jobb tok jeg buss nesten til Vinje, litt forbi Voss. Gikk oppover mot Engjaland, videre til Reppabotn og inn til Torvedalshytta. Lørdag gikk turen til Volahytta. Søndag fra Volahytta til Voss, hvor vi tok toget hjem igjen. En veldig fin tur med fine dagsetapper og mange fiskevann!

Har også hatt endel fine turer fra Bergsdalen ved Dale. her er det fint å gå både på Skrott og Fuglafjellet. Men anbefaler telt, Vending kan være overfull av bergensfruer i vinrus...!

Ellers anbefales telting med fisking i Øygarden. Fjellturer i Rosendal. Gullfjellet kan også være ok, uten at det kan omtales som en perle akkurat....

God tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på en veldig fin fjelltur ved Voss en helg. Fredag etter jobb tok jeg buss nesten til Vinje, litt forbi Voss. Gikk oppover mot Engjaland, videre til Reppabotn og inn til Torvedalshytta. Lørdag gikk turen til Volahytta. Søndag fra Volahytta til Voss, hvor vi tok toget hjem igjen. En veldig fin tur med fine dagsetapper og mange fiskevann!

God tur!!

Turen kan gjerast endå finare ved å ta bussen opp til Sendedalen og går den til du treffer t-stien frå Selhamar og vidare til Torvedalen. Då startar du litt høgare, går rett på sti og slepp den lange og litt kjedelege vegen opp til Reppabotn. Her er nokre bilete frå etappen Sendedalen-Torvedalen: http://tinyurl.com/36r4lm3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste måten å komme seg vekk på tur er å ta tog for min del, feks upsete eller myrdalen er 2-3 timer med tog fra bergen...kommer du deg langt vekk på kortest mulig tid. Evt kunne du ha toget til vaksdal og turet der, toget går såpass hyppig at det er ikke noe stress.

Har hatt en liten ide om å gå fra bergen sentrum, over vidden, ned til espeland, over totlandsfjellet til gullfjellet og videre mot vaksdal, så ta toget hjem.

Så lokalt som mulig vil jeg si, og fyller lett opp en helg tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har plutselig fått en helg til rådighet, og ønsker å komme meg ut på tur:)

Noen som har forslag til en helgetur i bergensområdet? Har tilgang på en slags bil( bør ikke måtte kjøre mer enn 4-5 mil hver vei;))

Fiske; ja takk:)

*har prøvd søkefunksjonen*

4-5 mil kvar veg betyr at du kjem deg til Vaksdal/Herfendalen, evt. til Kvamskogen/Kvitingen om du lurer bilen din ei mil til kvar veg.

Herfendalen er eit fint utgangspunkt for å gå mot Høgabu, det er også ein del vatn innover der. Men du må tilbake same staden, evt. gå til Dale og ta togen tilbake:

http://dokkeveien.uib.no/frode/fjellturar/geokoding2.asp?b=60.483&l=5.799&z=12&info=Herfendalen

Du kan også køyre til Boge rett før Vaksdal og gå oppover mot Krosstjørnane og Gråfjellet. Det er eit flott område med mange vatn:

http://dokkeveien.uib.no/frode/fjellturar/geokoding2.asp?b=60.463&l=5.799&z=12&info=Krosstjørnane

For å få tatt ein litt lengre tur ville eg kanskje anbefalt å køyre til Kvitingen i Samnanger. Her kan du gå mot Høgabu (evt. overnatte der) og så dag to gå mot Dukavatna og tilbake om Elvakrokane, eller om Vestre Trongasmog og ned Sotbotnen til Kvitingen.

http://dokkeveien.uib.no/frode/fjellturar/geokoding2.asp?b=60.494&l=5.961&z=12&info=Dukavatna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle råd:)

Turen kommer til å starte i Dale i morgen kveld, tar toget fra Bergen i 5 tiden.

Statser på å komme et godt stykke opp mot Blåfjellet før vi camper for natten.

Kort fortalt er planen å bevege seg mot Storafjellet og videre nedover mot Eikedalen. Statser på at vi treffer på en buss som går i retning Bergen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg tilbake fra en flott tur!

Tok toget fra Bergen fredag kl 17:10, og ankom Dale ca 50 min senere. Etter en liten tur innom den lokale Coop´n gikk turen rett opp fjellsiden fra gamle Dale fabrikker, i retning Dalestølen.

Den første campen ble plassert litt nord-vest for Dalestølen.

Dag to gikk vi videre over Blåfjellet og Storafjellet, ned til Tverrdalsvatni, og tilslutt ned Tverrdalen mot Herfangsvatnet.

Ved Herfangsvatnet avsluttet vi den lille dagsmarsjen og laget oss en skikkelig camp, med god mat og drikke. Fisket ørret til dessert:)

Dag tre gikk vi forbi Vardalstjørnane og videre ned Budalen til vi tilslutt endte opp på en grusvei som gikk ned mot Vaksdal.

I Vaksdal måtte vi vente noen timer på toget, men i stekende sol var det bare kos:)

Alt i alt ble det en rimelig kort tur(sånn km teknisk), men en utrolig flott introdusksjon til flott vestlandsnatur. Har bestandig sett på Dale og Vaksdal som litt triste områder, men det er er fordi jeg kun har sett begge stedene fra bunnen av dalen:)

Takk til alle som kom med turforslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.