Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjolls til fjells....!!!


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse
He,he...artig det der :lol: Men det var mange "fjolls" til fjells over fjellet i går også....jeg var nå en av dem....9,5 mil i søle og dritt, kaldt og jævlig. Ikke spesielt moro heller... :lol: Vanvittig...

.

Tror nå ikke det var så mange fjols med på birken.

De fleste så ut til å være ganske tøffe i trynet ved målgang.

Det var vel ingen heller som ringte etter hjelp der som gjørmedybda var over 20 cm............. :D:):(:o:shock::?8):lol::x:P:oops::cry::evil::twisted::roll::wink::!::?::idea::arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rart at de rykket ut med seakingen. Vanligvis kommer slike meldinger inn til LRS, lokal rdningssentral som er det lokale politi eller lensmanskontor, via 113 eller 112. Så vurderer de behovet for å alarmere hovedredningssentralen som igjen alarmerer 330 skvadronen eller det helikopteret som er nermest.

Hva som har skjedd denne gangen er ikke godt å si, men "shit happends", sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å le :D

Minner meg litt om første gangen jeg skulle gå på, rundt og gjennom Torghatten. Teltet hadde jeg slått opp på et flatt nes. Men ettersom tidevannsforskjellene er ganske store i området hadde det idylliske neset blitt forvandlet til en liten holme noen timer seinere. Så da var det bare å begynne å vade en 30 - 40 m... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, huff. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte...

http://www.fvn.no/lokalt/setesdal/article788704.ece

Ukritisk, ja enig men...

"20 meter fra land

Da mannskapene kom fram, viste det seg at øya lå omkring 20 meter fra land, og at vannet i området var knehøyt" melder HRS

Hvor er kvalitetssikringen ved Operasjonssentraler/Vaktsentraler hos Politi og HRS, ved slike tilfeller??

DTG, Hvem, Hva, Hvor, Når, Hvorledes...

Regner med at de har rimelig gode kart både hos Politi og hos HRS.

Morsomt HRS smilte litt av seansen da :D

Dog, tar meg den frihet å selv vurdere hvorvidt de største fjolsenen var til fjells eller på jobb.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at badebåten til fjolsene blåste bort har de muligens vurdert:

1. Det blir for slitsomt å gå tilbake.

2. Like greit å få tilkalt helikopter.

3. Gratis skyss til sivilisasjonen.

( :? Vet at en ivrig 2k og kommunetoppsamler var i Setesdalsheia i det aktuelle tidsrom, men skal ikke spekulere mer i det....... :D )

Som Håvard påpeker, her kan det være sløsing med ressursene/beredskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke kimse av det terrenger der borte.. Jeg var på Fjellsjøkampen forrige helg for deretter å bli med en annen vant turgåer opp på Marifjell.. Vi gikk oss bort og fikk med oss Klofjell i samme sleng. Begge ble våte på bena i myrtraseen over til rett topp - vi slapp unna med skrekken denne dagen og klarte å finne frem til bil og tørre sokker uten hjelp av helikopter, puh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kan ikkje miste noko ein ikkje har. ;)

:) Hi hi.

Har lest saken, virker som om noen ikke klarte å holde hodet kaldt.

Saken fikk meg til å huske en annen tråd vi hadde tidligere ang, folk som hadde blitt reddet av hjelpe/redningsmannskaper (dog tilsynelatende noe mer alvorlig en overnevnte sak).

I det tilfellet dukket en av de som ble reddet opp her på FF i ettertid og forklarte hvordan de berørte hadde vurdert situasjonen, ga oss leser her inne en litt større forståelse for det som hadde hendt og grunnlaget for vurderingene.

Men 20 meter med knedypt vann, det er fali det. Det kan være gjedde, steiner å snuble i og alt mulig nedi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå spøk til revolver!

Det er ikkje sikkert det var så enkelt å vurdere grunnforholda frå land som frå oppe i eit

helikopter. 20 meter er tross alt eit lite stykke og om ein ikkje ser bunnen kan det være

fort gjort å anta at det er djupare enn det er. Terrenget rundt må jo også vurderast.

Men på generell basis verker det som om mange har ei låg grense for tilkallelse av hjelpemannskaper.

Samtidigt så kan det være farleg å terpe for mykje på det da enkelte stabukker vil vente for lengje

med å tilkalle hjelp for å unngå å bli stempla som pyser.

Det er tross alt betre med ti redningsaksjoner for mykje enn ein for lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tross alt betre med ti redningsaksjoner for mykje enn ein for lite...

Ja, absolutt enig der!

Vi, eller ihvertfall ikke undertegnede kjenner til sambandsforhold/sikt etc gitt område og tidspunkt.

Dog, leste for ei ukes tid siden i Adressa om et kvinnemeneske i 30-40 års alderen, som hadde surra seg bort i Bymarka her i Trheim, men dertil stor leteaksjon. Vedkommende ble funnet i god behold, men litt småfrossen.

Etter mitt syn er det fullstendig umulig å ikke treffe sivilisasjon, eller ihvertfall se sivilisasjon, såfremt man går 1-3 timer i samme retning i Bymarka! Er man i god form har man feid gjennom hele Bymarka på 1 time (èn retning)...

Er det virkelig for mye forlangt å kreve en erstatning, eller i minste fall en egenandel for søk/redning i slike tilfeller :D

(Ser bort fra søk etter barn eller demente/syke nå)

5 min for sen til parkert bil i midtbyen koster til sammenligning 500 spenn...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.