Gå til innhold
  • Bli medlem

Alaska!!!


Idak

Anbefalte innlegg

Har planer om å padle ei elv i Alaska eller Canada til sommeren. Dermed har jeg jo en haug med ubesvarte spørsmål! :D

Er det noen som har gjort turer her og vet om fine elver å padle og fiske i? Er ikke veldig erfaren med selve padlinga, så ønsker ei forholdsvis rolig elv med lite bæring.

All info taes imot med takk!

Regner med de som vet noe om emnet også vet hva man bør vite for å få planlagt en slik tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har planer om å padle ei elv i Alaska eller Canada til sommeren. Dermed har jeg jo en haug med ubesvarte spørsmål! :D

Er det noen som har gjort turer her og vet om fine elver å padle og fiske i? Er ikke veldig erfaren med selve padlinga, så ønsker ei forholdsvis rolig elv med lite bæring.

All info taes imot med takk!

Regner med de som vet noe om emnet også vet hva man bør vite for å få planlagt en slik tur :D

Vet at Thelon elven er meget populær og store deler av den er veldig uproblematisk og padle. Avhengig av hvor du starter og slutter naturligvis. Det er partier som ingen nybegynner bør prøve seg på men dette gjelder nesten alle elver. Thelon elver er jo enormt lang og folk flest regner ca 3-4 uker på hele elven så du trenger naturligvis ikke basere deg på å padle hele elven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! :lol:

Planen er å bruke 3-5 uker på ei elv, så det er viktig at det er litt lengde på elva, fra 800km og oppover, og det er viktig at man kan få fisket en del av maten underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløy i Alaska i ca ett år, så kanskje jeg kan gi noen enkle tips her... :lol: Det er veldig mange elver der ute. Områdene fra Canada til Fairbanks, og så sørover helt til Aleutian Islands består av veldig store, høye, bratte fjell. Mange fjellpass/daler som man kan ta seg igjennom. Elvene blir gjerne deretter, dvs mange stryk, og du er langt unna hjelp om uhellet er ute og Murphy er ombord :lol: . Områdene nord og vest for disse fjellene er "roligere". Det er endel fjell så klart, men det er også store områder med tundra og myrområder. På godt og vondt - kanskje verst med tanke på navigering og mygg. Dette er Alaksa i grove, grove trekk.

Forslaget mitt til deg er å ta deg fram til Yukon elva. Denne begynner i Canada og renner vestover helt ut til Beringhavet. Den renner nord for de verste fjellene, den er mange steder en større flod, og det skal være rikelig med fisk. Som med alle større elver så kommer du nok ikke utenom endel bæringer forbi stryk og ulendte partier. Ved Fairbanks kan du velge å fortsette videre vestover, eller du kan ta toget (Alaksa Railroad) sørover mot Anchorage. Hoppe av der det kommer ut av det siste fjellpasset og padle Susitna River helt ut til Cook Inlet (havet). Det er en fiskelodge der nede for laksefiskere primært, men du får sikkert flyhaik inn til Anchorage (ca 20min om jeg husker rett).

Fiskekort i Alaska er veldig greit. Du kjøper ett kort som er gyldig for hele staten, hele sesongen. For 10 år sidne kostet denne $50, og hvis du skal fiske etter kongelaks (den største av artene) så koster det $50 i tillegg, og du får et stempel på fiskekortet som bekrefter dette. Ellers er våpen et must uti bushen. Bjørn, ulv og stor elg treffer du nok på. ADFG, Alaska Dept of Fish and Game, er de som styrer forvaltningen. Og google er da din venn :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padlet en dag på Yukon River fra Whitehorse vest i Canada for noen år siden. Her kan man padle nærmest så langt man vil nordover mot Dawson. Siden svinger elva vestover gjennom Alaska. Fint å fly til Whitehorse. Leide kano av dette firmaet:

http://www.kanoepeople.com/guided.html

De arrangerer flere guidede turer på 7, 10 eller 14 dager, evt kan man leie kano eller kajakk og bli plukket opp 400 eller 700 km lenger nede i elven...

al66.JPG

Ellers er det fint å kombinere en slik padletur med fottur i tradisjonsrike Chilkoot Trail, den gamle gullgraverruta fra Skagway til Yukons kilder.

11.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thelon er en flott og snill elv. ellers har du også coppermine river som du kan se videoer fra på www.ingstadcreek.net. Selv padlet jeg Snowdrift river som er snill frem til Austin lake. Snowdrift er imidlertid ikke så lang og har ikke særlig med ørret, men mye harr og stoooor gjedde. Øvre deler av snowdrift og siltaza lake lenger nede har finfin ørret. du kan imidlertid begynne på sled lake, padle på eileen lake, norwegian lake og tent lake - i disse er det stor ørret, deretter kan du dumpe ned i snowdrift river og komme inn i skikkelig bjørneland.

mvh Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke har erfaring fra padling på elv med stryk vil jeg ikke anbefale å dra på Coppermine. Det er lange strekninger der som krever god padleteknikk i stryk og til dels store bølger. Ikke en elv for nybegynnere. Thelon er ok om du har noe erfaring, men den er ikke fri for stryk den heller. Men om en er instilt på å bære litt burde det gå greit. På slutten av Thelon får man ca 200 km (eller var det 150) fordelt på tre store vann. Vær forberedt på å bli liggende på land noen dager. Har selv hatt mange dager landligge her, samt rotet oss ut i bølger på rundt 1 meter her da vi padlet Dubawnt River.

For de av dere som har lite padleerfaring eller ikke har padlet så mye i stryk opp til grad 2 vil jeg anbefale å ta kurs/padle med noen som har erfaring med stryk.

Av lettere elver med rolig strømmende vann og lite eller ingen bæring så tror jeg Horton og Andersom er bra elver å starte med, uten at jeg har vært der selv.

Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.