Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur i september, where to go?!


Henrik.S

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hadde planlagt å tilbringe høstferien i år i Jotunheimen. Det skulle vise seg at det gikk dårlig. Grunnet studie jeg har begynt på får jeg ikke høstferie, men tenker i de baner at jeg tar meg fri en fredag eller torsdag og får meg en langhelg på fjellet.

Så til spørsmålet.

Jeg bor i Ski, litt sør for oslo. Og tror Jotunheimen kan bli litt langt å dra for en såpass kort tur. Så det jeg lurer på er om noen har gode forslag til et alternativt sted å dra?

Blir vel da en 3 dager på fjellet regner jeg med.

Takknemlig for svar :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hardangervidda/Hallingskarvet er et godt forslag - lett å komme seg til f.eks. Finse med tog, og da trenger du ikke bekymre deg for å avslutte turen på samme sted du begynte - bare det er buss/togmulighet der du ender opp. Finse - Krækkja - Haugastøl er vel en klassiker sommer og vinter, men det er mange muligheter i området rundt Bergensbanen på Hardangervidda. Går også an å begynne/avslutte ved RV 7 og ta buss til/fra Geilo og tog derfra.

Et annet alternativ er Dovrefjell - omtrent like langt unna som Finse med tog (4 timer), men kanskje litt vanskeligere å finne rute som ender opp et annet sted som du begynner uten at du trenger å gå samme dagsetappe to ganger hvis du bare har 3 dager til rådighet.

Norefjell/Høgevarde er også et godt forslag, og nærmere enn begge to forannevnte. Skikkelig høyfjellsfølelse der også.

Avhengig av når du drar kan du risikere å støte på villrein-/rypejegere i alle de nevnte områdene, men det behøver jo ikke være noe hinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg bor i Ski, litt sør for oslo. Og tror Jotunheimen kan bli litt langt å dra for en såpass kort tur. Så det jeg lurer på er om noen har gode forslag til et alternativt sted å dra?

Blir vel da en 3 dager på fjellet regner jeg med.

Takknemlig for svar :wink:

Jeg tror du kjører til Bygdin på drøyt 4 timer også og da har du mulighet til å ta båten til Torfinnsbu og evt havne på Gjendebu og ta båten til Gjendesheim og buss tilbake til bilen. Det er mye snadder på begge sider av Svartdalen. :D

Se:

http://www.jvb.no/bitihorn/

og

http://www.gjende.no/rutetider.htm

for båttider.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kjører til Bygdin på drøyt 4 timer også og da har du mulighet til å ta båten til Torfinnsbu og evt havne på Gjendebu og ta båten til Gjendesheim og buss tilbake til bilen. Det er mye snadder på begge sider av Svartdalen. :D

Se:

http://www.jvb.no/bitihorn/

og

http://www.gjende.no/rutetider.htm

for båttider.

God tur!

Høres bra ut! Bare et lite problem, har ennå ikke surra meg til å ta lappen, så må nesten gå kollektivt gitt! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kun er aktuelt å reise kollektivt, ville jeg tatt toget til Finse.

Mange muligheter herfra.

I tillegg til det som er nevnt tidligere i denne tråden:

Finse-Geiterygghytta-Hallingskeid-Finse

eller

Finse-Rembesdalsseter-Liset/Kjeldebu/Krækkja/Halne/Dyranut og buss/haik til Haugastøl/Geilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir Finse-Geiterygghytta-Hallingskeid-Finse!

Bare lurer litt, er jeg og en kompis som drar. Teltet mitt er ødelagt og han har ikke, er begge fattige studenter. Så vi tenker å droppe telt og sove under åpen himmel så sant det ikke regner.

Men lurer på om dette vil bli kaldt nå i september?

Hva slags komfortgrense bør soveposen ha? Vi har jervenduk til rådighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.