Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til klær og utstyr!


Alv

Anbefalte innlegg

jeg er en helt fersk fjellvandrer, og trenger noen tips om hva som er lurt å ha med seg på tur!

Vi skal på en langhelg på fjellet, og bo i hytte og gå dagsturer derfra. Eneste jeg har av turutstyrså langt er et par fjellsko :lol:

Ser det er meldt ca 8-10 grader og lett regn der, så regntøy er vel en selvfølge!

Takker på forhånd for alle tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger ikke være regntøy, bare vindtett. Er ikke så ille om du blir våt så lenge du holder varmen

Men klart det er noen fordeler og med en skallbekledning i Gore-tex eller tilsvarende.

Ellers ville jeg tatt med:

- Egnet sekk til dagstur.

- Kart og kompass

- Gps hvis du har

- Førstehjelpsmappe

- Comped eller annet for gnagsår

- Mat og drikke etter ønske.

- "nødproviant" ala sjokolade og nøtter hvis turen blir lenger enn planlagt.

Selv har jeg og med signalpenn og et par raketter til den. Kanskje litt "overkill" vil noen si. Men det er en liten og lett sak som fint går i lomma.

Hender og jeg har en fjellduk i sekken sån i tilfelle rottefelle, spes når det begynner bli kaldt vær.

Så kan du jo vurdere tur og mat/drikke om du vil ha med en liten kjele og primus for å koke kaffe, kakao eller lage litt mat underveis. Selv pleier jeg nøye meg med matpakke som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til regntøy! HH sitt "grønne" sett eller hva det heter duger i massevis. Bruk en tynn super/brynje netting under, og det blir et greit plagg å gå i. Både overkropp og ben, ha en varm genser, lett vindjakke+bukse i sekken.

Det er også greit å vere tørr på bena så ta en runde med skokrem/impregnering før turen. Husk et par ekstra tørre ullsokker, lue og votter.

Da er dere både tørre og varme:) Vindtett bukse/jakke kan man sikkert finne i skapet hjemme.

Når det gjelder sikkerhetsutstyr så er det litt opp til dere, men ingen vits å ta med noe man ikke vet hvordan virker, så en liten refresh i kart/kompass forran hyttepeisen hører med før avmars. Bruk kartet bevist under hele turen, finn mål på kartet dere vil gå til, slik vet dere til enhver tid hvor dere befinner dere.

Mobiltelefon i en tørr pose!

Og en kopp sunn fornuft:)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av mengden regn, så ville jeg vurdert softshell bukse. Vindtett og vandavstøtende, lett og fleksibel, tørker fort. Gore Tex og regnbukser kan fort bli vått innenifra, og kan være stivt og ubehagelig å gå i. Kanskje heller fokusere på en god Jakke som heller kan være vanntett (f.eks Gore Tex). De har ofte bedre luftemuligheter, og det er viktigere å være tørr på overkroppen. Lue og Hansker er viktige ting for å holde seg varm om det blir surt. Termos for noe varmt i sekken er ikke så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til regntøy! HH sitt "grønne" sett eller hva det heter duger i massevis. Bruk en tynn super/brynje netting under, og det blir et greit plagg å gå i. Både overkropp og ben, ha en varm genser, lett vindjakke+bukse i sekken.

Det er også greit å vere tørr på bena så ta en runde med skokrem/impregnering før turen. Husk et par ekstra tørre ullsokker, lue og votter.

Da er dere både tørre og varme:) Vindtett bukse/jakke kan man sikkert finne i skapet hjemme.

Når det gjelder sikkerhetsutstyr så er det litt opp til dere, men ingen vits å ta med noe man ikke vet hvordan virker, så en liten refresh i kart/kompass forran hyttepeisen hører med før avmars. Bruk kartet bevist under hele turen, finn mål på kartet dere vil gå til, slik vet dere til enhver tid hvor dere befinner dere.

Mobiltelefon i en tørr pose!

Og en kopp sunn fornuft:)

God tur!

Dette synes jeg var et godt innlegg - man trenger ikke gå til innkjøp av noe som helst for å få en fin tur - se hva du har i skapet.

Vil kanskje legge til to ting:

- kniv

- fyrstikker

- ellers så er en termos med varmt drikke koselig å ha med.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder regntøy, så er min erfaring fra over 20 år i fjellet at hvis det er regntøyvær så har du valget mellom å bli våt utenfra eller innenfra. Våt blir du uansett og da er det viktigste hva du har under. Ull holder deg ganske varm selv om det er vått, mens de fleste syntetiske "super" alternativene holder deg varm så lenge du er i bevegelse, men blir som et kjøleskap når du sitter i ro en stund. På beina blir du også våt før eller siden i vått terreng eller regnvær. Et lite triks når sko og sokker er gjennomvåte kan være å skifte til tørre sokker og ta en plastpose utenpå før du setter føttene tilbake i skoen. (Fattigmannsmembran.) Da holder du deg tørr på beina et par timer til. Ellers er de fleste nye membranstoffene mye bedre enn de gamle bommuldsalternativene, men få holder helt hva de lover. Nødutstyr: Ta men en rull sportstape eller tilsvarende pluss noen gaskompresser. Da kan du tape både trette sener, gnagsår og små blødninger. Anre og større skader er det ikke så lett å fikse selv hvis du ikke har noe mer enn gjennomsnittlige kunnskaper om førstehjelp. En pakke nødraketter, av den typen som ser ut som en litt stor kulepenn kan være gerit. Refleks eller noe med refleks på hvis noen skulle lete etter deg, en liten lykt, en vinnsekk og kanskje et lite speil. (Speil kan brukes til å signalisere til fly, hellikopter eller letemannskaper hvis det er sol.)

Redningshelikopteret til 330 skvadronen har et kamera som kan se f.eks. lyset fra skjermen på en mobiltelefon på flere kilometers avstand.

Ellers har jeg stort sett alltid fiskestang og "fyrtøy" med meg. Ta en titt her:

http://www.blaiboka.no/index.php?isbn13=9788292520017#/4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.