Gå til innhold
  • Bli medlem

hva slags utstyr har du med til din hund.


jason

Anbefalte innlegg

Var i Sverige og finland på tur i år, det er gøy å se at det er flere og flere som bruker fjellet og marka.

mange som har alt nytt av utstyr og alt skal være så lett og fint.

kan ofte se på utstyret at det er brukt for første gang.

Kom i snakk med noen damer som var på fjellet, de var ca 1-2 dager fra ei bygd.

problemet var at hunden hadde fått kraftig strekk i beinet og de hadde kun tatt med mat til hunden sin.

de fikk smerte dempende av meg og jeg prøvde å få myket opp beinet til hunden.Tror det gikk bra med de og hunden.

har du ikke med deg det du treger av utstyr til hunden kan du la den være hjemme, greit å ikke ha med veldig mye når du er på kort tur, men skal du på lang tur trenger den også litt utstyr.

På veldig lange turer har jeg alltid med kortison(prednisolon 10mg), fungere bra om hunden blir bitt av orm eller får skabb eller utslett av noen slag.

det vill fa hunden til å slutte å klø.

smerte dempende har jeg også med.

Han har også eget førstehjelp utstyr.

jervehiet om det er på vinteren eller det er veldig vått.

om han løper mye fritt bruker jeg hundepeiler.

jegerdekke og sokker.

sprit om jeg trenger fjerne noe (kirurgisk).

. viktig å pakke mate vanntett, lurt å ha med fetmat da hunden forbrenner mye, når den er aktiv.

jeg har med munnkurv om jeg trenger å ordne noe på han, hvis han er skadet, min hund kan noen ganger bite når han har vondt.

olje er fint om han har fått i seg noe som er dårlig for magen eller at han er blitt dårlig i magen.

håndklær og slikt er også greit å ha med.

er du lenge borte ta med mark kur tabletter.

pleier alltid å skrive opp en liste på hva jeg trenger til hunden før jeg drar.

det meste av dette kan hunden bære i egen kløv, kommer litt an på hva slags hund du har.

Men det viktigste er å gjøre muskler myke og varme etter en lang tur, hunder kan fort få kramper i muskler og slikt.

husk å tren ofte med hunden før dere drar på tur med og uten kløv og med og uten sokker, da de ofte trenger litt tid å lære seg å gå med det.

sikkert mye jeg har glemme å si, men er dritt lei av nye turfolk som kun tenker på seg selv når de skal på tur.

hunde eiere må lære seg hva de skal gjøre om hunden blir syk eller skadet og dr dyregod ikke er 100 meter fra der du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette synes jeg var et tullete inlegg, og føyer seg inn i rekken av folk som tror at man ikke kan legge ut på tur uten alt mulig fiksfakseri.

Jeg er MYE på tur med bikkjene mine. Ukesvis hvert år, sommer og vinter - dessuten er de jaktbikkjer som har ukesvis i skauen hvert år.

Utstyret er som følger:

- hundemat

- bånd

- kløv eller pulk

- kanskje potesokker

..., og det var det.

Er det kaldt, blir det kanskje med et dekken, og et liggeunderlag.

seriøst!:

- eget førstehjelpskrin???? Har sydd en bikkje en gang i felt, men da bruker vi jo samme utstyr som jeg har i førstehjelpsskinet.

- massasje, og eget håndkle????????? :)

markkur, helt unødvendig som førstehjelp - og sjansen for at voksen hund får mark er ikke særlig stor. Dessuten går den greit i ukesvis med mark. Kortison.? Tja, ormediskusjonen og bruk av kortison er omstridt. Jeg har med kortisonsalve i førstehjelpsskrinet, med tabletter har jeg ikke med.

Mitt klare intrykk av fjelllivet er stikk motsatt av det du skisserer. Nybegynnere har med seg alt mulig tullball på tur! - og ditt inlegg bærer store preg av akkurat det. Vi lever minimalistisk, og bruker hue dersom noe skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant nok at det tar lang tid med mark, men har det med når jeg er på lenger turer.

eget førsthjelppakke er faktisk lurt da man kanskje trenger et selv.

mye av dett jeg har skrevet er hva jeg har erfart selv etter turer.

har heller ingen erfaring med at nye turgjengere har med det de trenger til hundene sine.

massasje er faktisk ganske viktig på lengre turer der hunden bærer mye.

At man ikke skal bruke kortisom på ormebitt er fordi at det kan påvirke antistoffet som man får hos dyrlegen, men når mann ikke er i nærheten av dyrlege er kortison det eneste som fungerer.

det tar ikke lang tid før kortisonen er ute av kroppen om hunden ikke blir bedre er det greit å oppsøke lege før mann tar en my kur.

selvfølgelig er det viktig å bruke hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortisontabletter har vel fint lite med "antistoffet" som de slettes ikke får hos dyrlegen :)

Kortison demper symptomene ved ormebitt, men gjør fint lite med giften. Dermed har kortison to effekter:

- de demper hevelsen

- sørger for at giften sprer seg raskere i kroppen

Dermed er det både fordeler og bakdeler med kortisontabletter. - som sagt, jeg tar de ikke med.

Må legge til at jeg ikke er veterinær, men det er ihvertfall den opplæring jeg har fått.

Kjøper ikke førstehjelpsargumentet, selvsagt kan man gå tom for utstyr, men det kan en jo gjøre uansett. - et sted må grensa trekkes. Du ga jo bort noe smertestillende - kanskje en skal ta meg seg dobbelt sett av alt fordi man kanskje kan finne noen på fjellet som trenger det??

Angående massasje--. tja - mine bikkjer har fullført seppala, bærer 12-15 kilo hver dag i ukesvis, jakter som maskiner og lever til de er 13-14 år (har ihvertfall de tidligere gjort) og er skadefrie, sunne og friske helt uten massasje.

Klarer meg forøvrig helt fint uten massasje selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kortisomen har en virkning på den behandlingen du får hos dyrlegen, har fått anbefalt av en dyrlege ,at det kan være lurt å ha det med på lange turer.

har selv hatt problem med en av mine hunder etter at vi hadde godt og bært tungt i 4 uker, han nektet nesten til slutt å gå.

det hjelper faktisk litt på psyken til hunen også.

Er ikke an av de godbitt trening folka :) men har funnet ut at en sliten og syk hund i marka og fjellet blir slitsomt for eier og hund.

Har mine grenser jeg også kan ikke ta med dobbelt av allt, selv om jeg kan være snill å gi bort noe av det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, massasje gjør ihvertfall ingen skade :) det er helt sikkert!

her kan det leses mer om kortison og ormebitt: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/07/03/436351.html

Ellers så er vel dyrlegebehandlingen som gis: hvile, saltvann og antibiotika. Egentlig ikke rare greiene, men da er ihvertfall bikkja til overvåkning. - antiserum gis vel i praksis ikke, for det er visstnok svindyrt (rundt 20 lapper mener jeg å huske)

Har bare vært borti huggormbitt en gang. På bikkja til en kompis, det var litt av et skue.., for hue hovnet noe jævlig opp :) Men ellers så gikk det fint.

En bikkje som er knallstiv og ikke ville gå lenger høres veldig sårbeint ut. Men det kan jo seff være noe annet også. - kan jeg spørre om rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Skrukrok

- Et par potesokker

- 4 stk smertestillende hundegodteri

- Tørket vom

- Tørrfor

- Dekken

Alt dette får plass i kløven utenom vom'en som jeg bærer selv.

Skrukrok?? ---. ahh, de greiene som skrus i bakken for å feste bikkja ja :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det som at trådstarter forsøker å si at det er viktig å tenke like mye på hunden når man pakker til tur - og det er en filosofi jeg støtter.

Jeg har også med et førstehjelpssett til hunden på korte og lange turer, med litt bandasje, øyesalve, smertestillende, o.l.

Skrev et blogginnlegg om hva vi hadde med oss på siste tur:

http://inninaturen.blogspot.com/2010/01/med-hund-pa-tur.html

Ellers er min erfaring at hunden elsker massasje!! Den nyter det tydelig til fulle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det som at trådstarter forsøker å si at det er viktig å tenke like mye på hunden når man pakker til tur - og det er en filosofi jeg støtter.

Jeg har også med et førstehjelpssett til hunden på korte og lange turer, med litt bandasje, øyesalve, smertestillende, o.l.

Skrev et blogginnlegg om hva vi hadde med oss på siste tur:

http://inninaturen.blogspot.com/2010/01/med-hund-pa-tur.html

Ellers er min erfaring at hunden elsker massasje!! Den nyter det tydelig til fulle!

Tilsluttes!

Selv om jeg ser at min sommersutstyrsliste til min hund gjennom 10 år var noe mindre, f.eks. en egen fil til klør hadde jeg ikke med da det finnes leatherman'en min som alltid er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det som at trådstarter forsøker å si at det er viktig å tenke like mye på hunden når man pakker til tur - og det er en filosofi jeg støtter.

Jeg har også med et førstehjelpssett til hunden på korte og lange turer, med litt bandasje, øyesalve, smertestillende, o.l.

Skrev et blogginnlegg om hva vi hadde med oss på siste tur:

http://inninaturen.blogspot.com/2010/01/med-hund-pa-tur.html

Ellers er min erfaring at hunden elsker massasje!! Den nyter det tydelig til fulle!

Mulig det, mitt poeng var bare at noen pakker noe så vanvittig med tullball med seg.

For meg handle turlivet om det enkle livet - back to basics. Mann, hund og natur i skjønn forening.

Og da synes jeg det er min plikt å si ifra at det slettes ikke er uforsvarlig å legge igjen endel ting hjemme, og at mye utstyr er totalt unødvendig å ha med på tur.

At noen knapt går hjemmefra uten regntøy og skjerf paa bikkja synes jeg er noe voldsomt. - og dette har ingen sammenheng med om bikkjene har det bra på tur. Hunder er generelt MYE mer robuste enn det en skulle tro. Vi snakker ikke akkurat om hjelpesløse småbarn her....

men for all del; dere kan ha med dere akkurat hva dere vil for min del altså, men når jeg ser på lista dere har satt opp, er det ikke mye jeg hadde prioritert for å si det sånn.... - og ingen skal komme å kalle mitt hundehold uforsvarlig på grunn av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mat, sele, halsbånd, tau, evt kløv.

Er mye på tur sommer og vinter, og hunden får det han trenger. Og selvsagt får han fisk, eller annen fangst.

Har en samojedhund, så vintertur er himmelen for han, trives bedre jo kaldere det blir. Og det er en rase med robust helse. Aldri opplevd problemer på tur.

Det som er viktig med en hund som blir med på tur, er at den er trent til det. En hund kan bli støl, får melkesyre og vonde ledd av mye uvant belastning.

Og normal turbruk, fra noen dager til uker krever ikke potesokker, salve og diverse om hunden er vant til å få brukt labbene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Algyval (masasje balasam), smertestillende, sårsalve, hundefor og potesokker, trekksele, kjetting med to karabiner, langline. Er det på vinterstid bruker jeg å ha med meg et liggeunderlag, kommer litt an på om jeg har 1 eller 2 hunder med meg. siden jeg har siberian husky bruker jeg å ha de liggende utenfor teltet, men som sagt har jeg bare 1 hund med meg bruker jeg å ha han med meg i teltet!

masasje balasam er utrulig bra hvis hunden din har trekket pulk eller hatt tung kløv på seg og ikke minst hvis bikkja har vært på jakt! har sett så mange stive fuglehunder som nesten ikke kan gå, jeg mener at alle som har dyr i høy intensitet/ trening bør investere i et slikt produkt! såpass fortjener alle turkameratene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel med i den "forenklete" gjeng her inne tror jeg.

Spesifikt for bikkja har jeg med kløv, halsbånd, bånd, potestellesaker (sokker, salve og klotang), mat og turskål + dekken eller jervenduk der det måtte være behov for det. På høsten er jo jaktdekken og line med. Om jeg skal i områder jeg vet det er dårlig tilgang på vann har jeg med en egen vannflaske til han. 1.hjelpsettet ol deles.

Man tar med det man trenger og min erfaring er at det ferskere man er det mer har man med av unødvendige ting (men igjen har man kanskje glemt praktiske ting som selvheftende bandasje i 1.hjelpskrinet og klotang (fil for de som bruker det))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.