Gå til innhold
  • Bli medlem

Sunnmørsalpene


ods

Anbefalte innlegg

Annonse
I år er det ekstremt lite snø i Sunnmørsalpene.

Det skyldes en kald og tørr vinter. Nesten all nedbør som kom gjennom vinteren var i form av snø helt ned i fjøresteinene. En av de beste snøvinterne på 20-25 år, i lavlandet vel å merke. I fjellet var det helt motsatt, med spesielle snøforhold grunnet manglende mildværsperioder og lange perioder uten nedbør overhodet. Jeg har noen "breer" som jeg pleier å følge med som er synlig fra bil, blir spennende å se om noen av de blir helt borte i år. En av de var helt borte høsten 2003, men har siden vokst til igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molladalstårnet hadde vært et artig sted og besøkt, av alle spir i Molladalen så syns jeg det er et av de mest fengslende. Holtanna er heller ikke så dum, kanksje enda mer estetisk...

Kjipt å se at breene ble så kraftig påvirket av vinteren. Vinnubreen f.eks ser ut for å ha trekt seg stygt langt opp siden ifjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er det ekstremt lite snø i Sunnmørsalpene.

Lite snø i år ja. Eg var for første gong på Synnavindsnipa i går, og var litt redd for korleis snøfonna eg hadde lese om på førehand skulle vere å krysse, men inga snøfonn var å sjå den aktuelle staden. Er det evt. normalt at denne er vekke midt i august?

post-3149-133474715589_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen "breer" som jeg pleier å følge med som er synlig fra bil, blir spennende å se om noen av de blir helt borte i år. En av de var helt borte høsten 2003, men har siden vokst til igjen.

Disse bildene viser den veldige forskjellen mellom 2008 og i år. Begge viser fjellsiden under Fingeren og Sylen. Det fra 2008 er riktignok tatt 17 dager tidligere på året enn det fra i år, men likevel er forskjellen bemerkelsesverdig.

post-66-133474715643_thumb.jpg

post-66-133474715653_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite snø i år ja. Eg var for første gong på Synnavindsnipa i går, og var litt redd for korleis snøfonna eg hadde lese om på førehand skulle vere å krysse, men inga snøfonn var å sjå den aktuelle staden. Er det evt. normalt at denne er vekke midt i august?

Bruker ikke å være snøfonn i august der nei. Det skaret bruker å være tidlig snøfritt mener jeg, har prøvd med opp der i juni et år, ikke noe snø der da. Ligger snøfonn på toppryggen forbi skaret og opp øvre del av tverrfjellet. Ellers ligger det snøfonn lenge når en kommer opp fra sør, via Storevatnet.

Disse bildene viser den veldige forskjellen mellom 2008 og i år. Begge viser fjellsiden under Fingeren og Sylen. Det fra 2008 er riktignok tatt 17 dager tidligere på året enn det fra i år, men likevel er forskjellen bemerkelsesverdig.

17 dager er forsåvidt mye når det gjelder snøsmelting i juli/aug, men at forskjellen er stor er utvilsomt. Årsaken er som jeg skrev ovenfor, at det var veldig lite snø i vinter. Neste år kan situasjonen være en helt annen, kommer an på nedbøren til vinteren. Jeg har bilder av fingersida fra 21.aug 2005 der det er fortsatt mye snø i fjellsida, men så var 2005 også et godt snøår i fjellet med netto snøtilgang til langt ut i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.