Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia stormkjøkken i oppvaskmaskin


Everlost

Anbefalte innlegg

Jeg plasserte kjeler og kaffekjele i ultralight aluminium samt nonstick stekepanne i oppvaskmaskinen, da den var ferdig var det et stygt belegg (evt. mangel av belegg) på aluminiumsdelene.

Er dette skadelig eller er det kun kosmetisk? Leste bruksanvisningen etterpå, og der sto det at en ikke skulle benytte oppvaskmaskin, men kun håndvask..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synd du ikke leste bruksanvisningen først :D Trangia settet er av aliminium og ikke noe av dette materialet tåler oppvaskmaskin. Det blir ikke ødelagt, men overflaten blir ikke like glatt og vanskeligere å rengjøre. Det er ikke skadelig å bruke kjelene.

Noen ganger er det kjekt å være "gammel husmor" når man skaffer seg turutstyr - som meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vaska trangia i oppvaskmaskin i årevis. blir et matt belegg av det ja, men merker ikke noe forskjell ved bruk. maten brenner seg like lett uansett, med mindre det er teflonkjelene. så jeg regner det som et rent kosmetisk problem, og det er vel ikke så viktig der du sitter aleine i teltet. kjør på med oppvaskmaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangiasettet og annet til matlaging på tur vasker jeg ikke i maskin.

Å bruke stålull og annet som riper/sliper i aluminium bør unngås, det blir mye vanskeligere å holde det rent etterpå!

Det vet vel ikke du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette er min erfaring.

Har 2 trangiasett og på det eldste brukte jeg stålull tidligere.

Har også puslet litt med sliping og polering av forskjellige metaller, er vel ingen særlig tvil om at matrester og andre ting hefter lettere ved en oppripet overflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Jeg har gjort samme feilen.. Tenkte det ikke gjorde så mye men da jeg var på tur nylig og kokte vann til kaffe så ble kaffen så bitter at jeg ikke klarte drikke den! Smakte etterpå på vannet og sjekket at det var kilden.

Det smakte så mye at jeg tenkte det kunne være skadelig. Forhåpentligvis går det an å vaske bort smaken slik at jeg ikke må kvitte meg med kjelen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.