Gå til innhold
  • Bli medlem

Bukse til vinterbruk


Glenn

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på utkikk etter en bukse til vinterbruk, dvs. skigåing i høgfjellet.

Ser at Fjellrevens G1000-matriale omtales positivt her. Jeg har en slik til sommerbruk som jeg er svært fornøyd med, men synes den er litt tynn til vinterbruk. Dessuten har den zip-off bein og åpne stikklommer !

De finnes jo et uttall varianter i Gore-tex, men jeg ønsker meg noe med bedre pusteegenskaper. Synes det blir vel tett med Gore-tex rund baut (jakke + gamasjer). Og så var dette med prisen på Gore-tex !

Noen forslag ?

Mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Slutter meg begeistret til Norrønas Sydpolen-bukse. Har blitt utrolig glad i denne buksa. Da jeg først fikk den ble jeg megaskuffet- vinden presset det lette stoffet til lårene og det ble kaldt. Iskaldt. Etterhvert fant jeg koden: du trenger ett ekstra luftlag under denne buksa når det blåser kaldt. Er det kaldt bruker jeg brynje Artic under. Er det iskaldt og blåser hardt (som det ofte gjør på Saltfjellet der jeg går mest) bruker jeg articbrynja og en enkeltbrynje over der igjen. Dette er en kombinasjon som er vanvittig bra. Veier utrolig lite samtidig som det er varmt OG luftig på samme tid. Med riktig undertøy tåler denne buksa utrolig mye vind og du blir aldri svettevåt i den. Skulle den bli våt tørker den utrolig fort. Men som sagt, den fordrer riktig undertøy. Norrønas Artic skiukse er også kjempefin, men jeg byttet ut denne med sydpolenbuksa pga vekt. Og, selv om det vel hevdes at bomull puster aller best - denne microfiberbuksa puster MYE bedre enn bomullen jeg har vært bort i. Kombinasjonen brynje Artic / Sydpolenbuksa er den beste jeg har vært borte i. Kjører denne uansett vær og føre. Bortsett fra ved styrtregn, noe jeg sjelden har opplevd på vintern, men da har jeg en regnbukse med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg finner ikke Norrøna Sydpolen på hjemmesiden www.norrona.no og heller ikke på www.bergans.no. Er Sydpolen kanskje en modell som er gått ut av produksjon og salg. Hvilken bukse er det så som erstatter den?

Gjest II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel inne på www.norrona.no, velger du norsk side (klikk på det norske flagget).

- Så går du inn på fanen"Friluftsliv".

- Klikker så på "Ytterbekledning".

- La markøren hvile (ikke klikke) på høyrepilen nede på bildemenyen, som da vil "rulle" bortover.

- Etter goretex-bekledningen, vil du etterhvert se den røde Sydpolen-jakka (samt diverse annet).

Du kan også klikke på "Alle produkter". La markøren hvile på nedover-tasten. Etterhvert kommer du til mellomtittelen/emnetittelen: "Mikrofibejakker". Der finner du blant annet Sydpolenjakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Det ble Norrøna Sydpolen. Førsteinntrykket av Microfiber-stoffet er at det er tynt, men jeg fikk et meget bra inntrykk av den i praktisk bruk. Har riktignok til gode å teste den i kaldt vær/mye vind.

Dessuten er det er det behagelig plagg som fungerer som innebukse i telt/hytte.

15 % rabatt for DNT-medlemmer hos Oslo Sportslager er heller ikke å forakte. En av de få gjenværende sportsbutikker med et bredt, bra utvalg og betjening som faktisk har peiling på det de selger.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Glenn - grattis med godt valg. Bare husk: skal du på høyfjellet midvinters - husk brynje / eventuelt annet nettingkjør under / eventuelt over den standard ull - longsen. Da får du det ekstra luftlaget som er nødvendig på denne ellers geniale buksa, når det blåser småjævler. Hvis ikke klistrer den, og da blir det kaldt på lårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

På dagsturar på ski på kalde vinterdagar, brukar eg ei tjukk og tung vadmels-bukse, som er god og varm. Folk flest brukar lettare bukser, men motstanden i den tunge vadmelsbuksa gjev god trim i seg sjølv på skituren, og eg kjenner velværet av at eg har brukt den tunge skrotten min når turen er over. Til overnattingsturar med tung sekk, vert denne buksa noko for tung og hanskast med, så vadmels-buksa for vera til dagsturar med lett sekk. Vadmelsbuksa mi veg truleg 5 kg., kanskje meir.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.