Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til 4/5-delt stang til lett ørretfiske


janterje

Anbefalte innlegg

Bruker id ag en 2 delt Shimano Speedmaster 9' stang som er fin kjøre fisk og kaste med, men ønsker en som er lettere å transportere i tillegg.

Har sett på følgende:

Guideline 7' Expedition 2-12g - http://www.xxl.no/fiske/fluefiske/stenger/expedition-7-2-12-gram-4-delt-1026658?searchWord=guideline+expedition

Shimano Beastmaster AX STC 180/210L evt 210/240L - http://www.finn-de-lange.no/nettbutikk/fiskestenger/slukstenger/shimano-beastmaster-ax-stc-spinning/

Er det andre aktuelle stenger? Hvordan er den fem-delte beastmaster stangen i forhold til de vanlige todelte beastmasterstengene?

Per idag, så heller jeg mest mot Guideline stangen, selv om jeg ikke har prøvd denne tidligere. Høres ut som en spennende stang og den fikk bra test på klikk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BEastmaster er ikke 5 delt, men 4. Det er riktignok 5 deler men 2 av de skal på samme plass. Det ene er vel en fot lenger enn det andre så man velger lendge på stang utifra hvilket ledd man setter på.

Beastmaster er en god stang om dog litt tung.

Alternativer:

Jeg har en Daiwa 6 delt 2-15gr. lett og fin, også tuben. Kaster og helt greit til hva det er og pris. Ga vel 499 eler 599 for den på Jesting Sport. Selv om den kaster bra så føles den litt myk. HAr til gode å få større fisk på den(500gr+) så jeg vet ikke hvordan den oppfører seg da.

Slate 4 el 6 delt fra Prima Villmark. Lette og fine stenger som kaster bra. Er vel kr 1000 for en stang hvie det ikke er tilbud. Lønner seg som regel kjøpe pakke med snelle. (Shimano eller Okuma).

Både jeg og brodern har slike. Hatt min i 5 år eller så uten problem.

Det er stengene jeg har og kan si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmaster 210/240 og 240/270 er begge femdelte stenger, men leveres med 6 ledd slik at de kan settes opp i ulike lengder. Jeg har selv fisket med 240/270 i to sesonger nå og den kan jeg virkelig anbefalle. Setter den alltid opp i lang versjon.

Til Hardangerviddaturen i år hadde jeg i tillegg med en 3-delt aerocast 300ML (5-20g).En stang som er en god del dyrere. Selv om jeg stort sett kastet med sluker med vekter over 12g, ble det til at jeg nesten bare brukte beastmasteren. Lenger kast, bedre presisjon og mye morsommere å kjøre fisk på. Den er suveren på slukvekter mellom 7 og 16g, og det er heller ikke noe problem å kjøre stor ørret på den. Beastmasterserien er også kjent for å tåle en trøkk. Kjekt på langtur.

Neste sesong kommer begge stengene jeg har med meg på vidda til å være beastmaster 240/270. En i reserve sånn for sikkerhets skyld.

Den eneste ulempen som er verdt å nevne er at det selvfølgelig er flere steder leddene kan vri seg i forhold til hverandre, men ikke noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Daiwa 6 delt 2-15gr. lett og fin, også tuben. Kaster og helt greit til hva det er og pris. Ga vel 499 eler 599 for den på Jesting Sport. Selv om den kaster bra så føles den litt myk. HAr til gode å få større fisk på den(500gr+) så jeg vet ikke hvordan den oppfører seg da.

Hvis dette er Genisis stanga til Daiwa så kan jeg bekrefte at den drar lett kilosfisk og kaster godt med 12g sluker. Med sine 200g så gjorde den god nytte som restervestang i Børgefjell. Den føles veldi myk ut ja. Knallstang å ha med på småturer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.