Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er "viktig" med telemark utstyret


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har lyst til å kjøpe meg Telemark utstyr.

Men jeg aner ikke hva slags utstyr jeg skal kjøpe. Jeg har aldri kjørt før, og det blir vel maks 4-5 helger årlig + 1-2 uker i påske osv.

Hva slags mål på skiene bør jeg ha, hva bør jeg se etter på støvler, og er det noen spesielle typer bindinger som lønner seg.

Jeg er 183 høy, og veier 85 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I og med at du ikke skal være så altfor aktiv ville jeg gått for:

Sko: Sko a la T2 når det gjelder høyde, gjerne den som passer best på foten og som passer din økonomi best.

Bindinger: De billigste på markedet er vel Rottefella cobra R6 eller R4, tror det er lurest med R6

Ski: Du beskrev ikke om du skulle kjøre i eller utenfor løypene, men en ski på 75-80mm på midten tror jeg vil være bra for deg. Uansett hva du kjøper av ski blir du nok vant og fornøyd med den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at T2 (Scarpa) er en god støvel, uavhengig av om det er bakkekjøring eller toppturer.

Ski vil jeg ikke legge meg inn på, for det er så mye å velge mellom. Styrer du unna de aller billigste skiene (som er altfor myke) vil du bli fornøyd. Ellers får du (oftest) gode råd på sportsforretningene.

Et godt råd: Gå til ei forretning og spør/diskuter, deretter går du til ei ny og gjør det samme. Ofte er det aktive skifolk som jobber i forretningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk, for all respons.

jeg blir nok kjørende aller mest i prep. løyper. Men har noen kompiser som er ivrige på toppturer etc. så det kan jo hende... Men det viktigste for meg er å lære meg å kjøre, så blir det kanskje mer etterhvert. Driver med mye annet også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Anbefaler deg heller å kjøpe alpinski dersom du stort sett skal kjøre i preppa løyper. Heller få lånt deg noen telemarkski/randonee ski hvis du evnt skal på topptur. Eller kjøpe begge deler :) Men er vel kanskje litt dumt hvis det ikke blir noen toppturer..

Vet ikke om du mener at du aldri har prøvd telemark eller stått på ski generelt, men hvis du aldri har stått på ski generelt er alpinski eneste alternativ i mine øyne.

Jeg har både stått mye på telemark og alpin og behersker begge deler, og foretrekker uten tvil alpinski i preparerte løyper. Eneste fordelen med telemark er at det er enklere å gå med. I skiheisen må man uansett lære seg å carve skal man ha det morro, og det er mye enklere med slalomski. Da jeg hadde telemarkski følte jeg at det rett og slett ble for teit å ta telemarksvinger i kombinasjon med carving. Jeg klarte det fint, men når man likevel har høye stive plastsko kan man jo likegodt ta slalomsvinger ! Blir jo bare så man tar telemarksvinger for syns skyld. Hvis man derimot står på natoplanker i dypsnøen har man bruk for telemarksvinger!

Nå bruker jeg kun telemarkskia til toppturer, skulle gjerne hatt randonee utstyr men ble litt for kostbart.

For min del ble altså telemark til skiheisbruk bare en forbigående trend, og det gjelder mange andre som også har ubrukte telemarkski stående!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok mange som har denne erfaringen, derfor jeg skrev at det fort blir kjedelig i preppa løyper. Er ikke selv så mange ganger gjennom en skisesong i heis, kanskje en 5-6. Men de gangene jeg er det, kjører jeg utenfor løypene der det er mulig. Da er det litt gøy likevel, selv om det ofte er oppkjørt. Gjelder å være tidlig ute etter et snøfall :)

Men jeg foretrekker å slite litt i 2-3-4 timer med "vegg-til-vegg" under skia :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må sies at man ofte kan kose seg mer på mindre flater enn man kan på alpint, da telemark ikke legger mye opp til fartsbasert moro (lett å se når man sammenlgner alpin filmer med telemarks filmer).

Vel, det er vel mest pga av telemark ikke tillater like stor fart. Jeg har selv kjørt veldig mye alpint, og er kanskje en av de som kjører saktest - veldig mye kort-svinger. Å kjøre super-g aktig i en bakke med folk i anser jeg som uansvarlig - fartstrening skal gjøres der man ikke er en fare for sine omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye synsing...Jeg mener det er bare tull å gå for en "liksom" løsning. Chillibindinger og T2 - Det blir det samme som å si til en som skal lære seg alpint at Splitkein slalomski er like greit som å kjøpe moderne carwingski. Du skal selvsagt kjøpe deg det utstyret som er best for din bruk og din lommebok. Mitt tips blir da som følger: Low budget: Brukte ski av typen Rossi xx i 188, Fisher BS 84/86 i 184 eller Atomic R:ex i 188 som alle er supre allroundski til bakke, offpiste og toppturer. Disse får du for etpartre tusinger med bindinger hvis du er heldig. Se på bruktmarkedet på friflyt.no. Legg heller litt penger i sko - sjekk tilbud! Men kjøp T1 eller Crispi hvis du har Donaldføtter. Må du ha nye bindinger bør du velge Linken, da den gir mest kraft og kontroll. R8 er et minimum for en solid kar med litt tyngde og krutt i beina.

Lykke til og velkommen i klubben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Chili med uten hengslet wire funker fett, ryker den er det bare å klage. R8 vil og ryke etterhvert uansett. Man trenger ikke en sko av t1 kaliber for å kjøre en ski på rundt 80mm, holder med t2, får man i tillegg litt komfort og billigere sko.

eneste bra med linken, i følge meg, er step-in løsningen. at den er dårlig på topptur, dyr, vond å kante med etc trekker ned.

xx har forresten en ganske dårlig kjerne, så ville ikke kjøpt de brukt. Heller ikke gamle big stix ski har den ultimate kjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke si at Linken gir mest kraft og kontroll sann helt uten videre, fordi om bl.a produsenten sier det!

Kjørt en god del telemark selv, og kjenner mange dyktige telemarkskjørere, de aller fleste foretrekker bindinger av typen R8/ T-9 (bindingen Rottefella har kopiert).

En ting jeg personlig ikke liker med Linken er den manglende motstanden når man drar opp hælen. På en binding med fjær får man da motstand mens man strekker fjæren, på Linken er bare dette et ledd som dreier.

Linken er mer stabil sideveis, da det grunnet leddet er helt stivt, men strammer man fjærene på r8 synes jeg dette er en meget god løsning.

Selv kjører jeg faktisk mest på Rainey Hammerheads som er den mest geniale bindingen jeg har kjørt på for telemarkbruk, men denne er ikke like tilgjengelig i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ski under en viss prisklasse har "dårlig kjerne". Dumt å kjøpe trekjerne/sandvich når en får, for en nybegynner, like gode ski etpar tusinger under. Selv har jeg hatt mine år og sesonger på xx og xxx, og har ingen erfaringer med at Rossi kjerne er hverken bedre eller dårligere enn andre. Men for en erfaren skikjører vil selvsagt sandwichkonstruksjoner som Stormrider, Pro Rider eller for den saks skyld B4 (!) osv stille i en egen klasse. Uansett, de skia jeg nevnte er alle velprøvd og elsket av 1000vis av skikjørere, har sikkert toppresultat i de fleste tester, og vil nok passe godt til en nybegynner. Også vil du ha glede av de når du kommer over nybegynnerstadiet også. Mitt poeng er ikke å annbefale èn ski for at det er den jeg liker best, for vi er jo individa alle i hop. Jeg bare nevnte noen eksempel på suverene ski til deg. Sjekk recensjoner på freeride.nu, og se hva dedikerte skikjørere skriver om disse skia.

I forhold til Linken er jeg kanskje litt vel påståelig. Jeg har vært med Linken nesten siden starten, og for meg og min kjørestil passer ikke R8 eller Targa o.l. Dette er en smaksak, og mange av verdens beste kjørere holder seg til disse. Bruker Linken til alt, men skal du kun bruke skia til topptur er vel 7tm tour det beste. Uansett, sørg for å kjøpe deg G3, R8, Linken, 7tm eller Bomber Bishop. Da kan du vel strengt tatt ikke skylde på bindinga hvis du mislykkes.

Også Kristian; man kan godt dra på på telis også. Men det forutsetter at utstyret ikke har noen svake punkter, rent bortsett fra den løse hælen. Og Hugo Harrisson er Rossi kjører. Og falt seriøst stygt i Yearbook... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv på xxx og er storfornøyd :( men de har jo den ergelige skumkjernen.. hatt de i snart 2år og ikke merket noe til en dårlig kjerne, men det sies nå at skien mister spennet etterhvert, så da kan det nå være greit å informere om dette.

Møtte forresten en i alpene som hadde fått spjæret skiene sine (xx).

Ang. Hugo så hadde han vel ikke falt før yearbook (3års perioden før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for alle svar, voldsom respons her.. :) Jeg har funnet litt utstyr på www.telemark-pyrenees.com En veldig rimelig side fra Frankrike..

Tror det blir til:

Scarpa T2

G3 t/9 eller R8

Stöckli Stormrider XT

Får dette for 7400 ferdig montert og sendt hjem..

Hva synes dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du Stormrider XL? Dette ingen nybegynnerski... Og du legger lista høyt. Men det er jo forsåvidt bra. T2 blir ivertfall fullstendig bortkastet på dette. Det blir litt som ballettsko i rugby. Brukte XL som alpin bakkeski endel i fjor og de krever endel mer enn andre ski for å få maks utbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er vel bombastisk i forhold til T2/XL her!

Er enig at det ikke er en nybegynnerkombinasjon! Men kjenner veldig mange dyktige telemarkjørere som bruker kombinasjonen stive ski og T2. Skoen er høy og stiv nok til og mestre stive ski om du er dyktig. T2 er også en mye lettere støvel om en vil bruke den til topptur! Bruker selv Crispi CXU med Strolz-innerstøvel til topptur, noe mange syns blir tungt, men jeg foretrekker da kjøreegenskapene nedover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å kjøpe meg Telemark utstyr.

Men jeg aner ikke hva slags utstyr jeg skal kjøpe. Jeg har aldri kjørt før, og det blir vel maks 4-5 helger årlig + 1-2 uker i påske osv.

Hva slags mål på skiene bør jeg ha, hva bør jeg se etter på støvler, og er det noen spesielle typer bindinger som lønner seg.

Jeg er 183 høy, og veier 85 kg.

Hei,

Valg av sko og binding er fornuftig. Men jeg vil ikke anbefale kombinasjonen stive ski + nybegynner. Du skriver jo at du aldri har kjørt før. Men hvis du er god på alpint og har kraft i låra kan du kanskje slå til.

Som nybegynner på telemark vil du ha mye mer morro med ei mykere mer allround ski, og om et par sesonger er du kanskje klar for en XL og 60km/t+ skjærende svinger.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friflex: Jadda jeg oppleves sikkert som bombastisk - poenget mitt er imidlertid ikke at det ikke går an å kjøre på drapå ski med småsko, for all del det går an, men det er bare så bortkastet. Man får hverken maks utbytte av skienes stabilitet og trøkk, eller noen god opplevelse av den frihet og bevegelighet som en lav sko vil gi deg. Skal du kjøre med T2 og virkelig ha glede av det bør du kombinere den med en litt "snillere" ski.

Gjest: Så på linken din fra Telemark-Pyrinees, XT er en bestigningski som jeg desverre ikke kjenner noe til. Send en mail til T-P og få en mer utfyllende beskrivelse av skia. Det jobber en svenske der som har skikkelig peiling. Ivertfall var han der i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.