Gå til innhold
  • Bli medlem

FlytePacker - Spennende alternativ til Alpackaraft


janterje

Anbefalte innlegg

Annonse

Prisen er stiv hvis du ser på det som en "gummibåt". Da er prisen rimelig stiv for en ally også, som er en presseningskano :roll: Denne så grei ut til transoprt over stille vann, men jeg synes det var for dårlige festemuligheter. Da hadde jeg heller bestilt en Alpacka Scout med ekstra festeløkker. Dobbelt pris i forhold til Flytepacker, men Alpacka kvalitet i duken. Den tåler en trøkk 8)

Tror kanskje det kommer litt ann på bruken. Jeg investerte i en Alpacka med avtagbart spruttrekk, noe som gjør at jeg sitter tørt, også i regnvær, samt at den har sete. Noe som gjør det behagelig å sitte, samt at det isolerer, både mot kaldt vann, vann som i værste fall skulle komme inn i raften, og mot steiner i stryk. Som sagt, hvis det er kun for å frakte deg over stille vann, så er det sikkert mer enn bra nok, men jeg ville ha alle muligheter åpne.

Men bevares, j.... lett og sikkert mer enn bra nok til 80% av bruken. Men prøv å fa satt på festepunkter foran som på Alpackaen. Vil ikke sitte i en time eller mer med en 20 kg sekk i fanget :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200D nylon er den laget i den flytepackern... Er jo forholdsvis kraftig materiale det også. Tåler nok noe skrubbing mot stein?

Men, ville ikke lagt utfor elv hvor man kan komme i kontakt med spisse stein med en sånn.

Men, skal man bruke den som fiskefartøy i stille vann, eller i stillegående elver så er den jo fin.

90% av mitt bruk vil nok være sånn.

Ut fra bilder på nett, og kanskje særlig ut fra video her: http://lightweightoutdoors.com/?p=1154

så ser den ut til å være breiere og med større tubediameter enn alpacka ? Noe som kan gjøre det mer vrient å padle effektivt.

Mulig det bare var at han på videon omtrent lå langflat å padla. Med en pute under baken så man kommer litt opp er det nok ikke så ille.

Både vektmessig og prismessig så kan man jo drasse med seg 2 stk flyepackere for prisen av en alpacka.

Likevel, en alpacka med spruttrekk er fortsatt øverst på ønskelista! :roll:

Evt en av hver, for hvert sitt bruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med Flyweight og de skulle ha $40 for å sende båten med 3-5 dager leveringstid eller $33 for å sende den med 6-10 dager leveringstid.

La inn forhåndsbestilling på en fra den nye batchen de får inn, tror den kan bli fort solgt ut. De sa den hadde blitt sent fra fabrikken den 12. og forventet å kunne starte å shippe ut fra i morgen (18 ).

Vurderte sterkt å bestille en alpacka før jeg så denne, men tror denne kan være bedre for mitt tenkte bruksområde (fisking i fjellvann) da den er både større fysisk enn den minste båten til alpacka (scout) og lettere vektmessig.

Nå må jeg bare finne ut hvilken åre og redningsvest jeg skal ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greie lette og billige årer på XXL. Nokomis alu eller karbon. Kjøpte karbon til Alpackaen, og den kostet 1200,- mener jeg og veier vel mellom 800 og 900 gr. Kjøpte "kano og fiskevesten" til Baltic på Claes Ohlsson. Denne har hette og regnslag over skuldrene. De er på salg nå til 199,-

Blir spennende å se hvordan den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar liten plass, men sjekk vekt på gasspatron.

Jeg og kona har to selvoppblåsbare vester fra regatta, som vi bruker på kanoturer. Ulempen er jo hvis du går i vannet og vesten blåser seg opp. Da må du enten ha med ekstra patron å bytte med etterpå, eller gå med jordas "prestekrage" for å flyte hvis det skulle skje igjen, til du får byttet når du kommer hjem. Derfor valgte jeg en "normal" flytevest til packraft bruk. Tror den veier rundt 500g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Hei. Som svar på prisdiskusjonen har vi satt ned prisene på Denali Llama Alpackaraft www.packrafting.com . Vi selger nå til høstpris :)

huff å huff :)

Bare for å gjøre valget litt værre for oss som ikke har handla men sitter å sikler ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått testet Flytepackeren. Den virker veldig stabil og fin, og ble raskt trygg i den. Brukte den for det meste uten noe last, utenom fiskestang og en liten dagstursekk med fiskeutstyr, og til dette virket den veldig bra.

Det fungerte også bra å ha tursekken liggende oppe i båten i ca 3km (Osprey Exos 54, 12-13kg) men ser for meg at Alpackaraft sin løsning med å feste sekken foran vil fungere bedre, da man må sitte litt anderledes siden sekken tar endel plass.

Savnet ikke spruttrekk, utenom da jeg var ute i bølger og vind, som gjorde at vannet startet å få hvite topper/skumme litt. Men dette er ikke forhold der man bør være ute i en packraft generelt synes jeg, var kun for å teste hvordan det fungerte.

Skal man fiske i fjellvann/skogsvann og forflytte seg over korte distanser med sekk, så virker det som dette er en veldig fin båt, og jeg blir selv å bruke denne masse i fremtiden. Absolutt fornøyd selv, men har desverre ikke noe sammenligningsgrunnlag.

Beklager litt rotete innlegg, var godt med et par øl etter en veldig fin dag ute i naturen :)

(Jeg blir forøvrig å kjøpe en Alpackaraft til å bruke i elver/lengre turer der båten brukes som forflytningsmiddel i større grad - men dette har vært planen hele tiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg testet alpackaen min også (denali llama) og den føles mye mer ut som en skikkelig båt. Med sekk foran er den mye mer retningsstabil og den føles også raskere. Ulempene er selvsagt tre ganger så høy vekt, tre ganger så stor pakkstørrelse og tre (fire?) ganger så høy pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.