Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggsekk og Ally kano


Rudix

Anbefalte innlegg

Hei,

Er ny på forumet og har lest litt om ryggsekker og slikt. Saken er nå at jeg etterhvert skal skaffe meg en ny sekk på ett sted mellom 110 - 130 L. Og så ser jeg at de fleste vil ikke ha pakkramme sekker.

Men jeg har også Ally kano på lista over stæsj jeg etterhvert skal investere i. Og jeg har lest at de kan være ubehagelige å bære på ryggen. Kan det da lønne seg å kjøpe en pakkrammesekk, så jeg kan spenne over Ally'en på ramma ved bæring?

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv ally 16,5". Har den pakksekken til bergans i grønt. Den brukes til oppbevaring av kanoen når umontert. Fungerer greit til bæring korte distanser, men også blitt brukt til å dekke sekken i kano som regntrekk. Min erfaring er at det er like greit å enten dra kanoen med tau over myrer etc, eller bære den over hodet alene - eller hvis man er 2 - ta i hver sin ende. Hvis du skal bære kanoen veldig langt, kan du gå 2 turer. Ene turen bære sekken din, tømme ut innholdet, og pakke kanoen i sekken etterpå - evt pakke alt i alt hvis du har plass.

Trenger ikke noen særskilt sekk for kanoen. Blir bare mer kolli å drasse på. Det enkle er det beste :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ally 16,5". Har den pakksekken til bergans i grønt. Den brukes til oppbevaring av kanoen når umontert. Fungerer greit til bæring korte distanser, men også blitt brukt til å dekke sekken i kano som regntrekk. Min erfaring er at det er like greit å enten dra kanoen med tau over myrer etc, eller bære den over hodet alene - eller hvis man er 2 - ta i hver sin ende. Hvis du skal bære kanoen veldig langt, kan du gå 2 turer. Ene turen bære sekken din, tømme ut innholdet, og pakke kanoen i sekken etterpå - evt pakke alt i alt hvis du har plass.

Trenger ikke noen særskilt sekk for kanoen. Blir bare mer kolli å drasse på. Det enkle er det beste :roll:

Hei,

Var først og fremst de lengre bæringene jeg tenkte på, ja. Når man er alene. Så har jeg lest at på pakkrammesekkene så kan man ta løs sekkeposen med alt stæsjet i og bruke bærerammen til å spenne på andre tunge ting man skulle kunne trenge å flytte på. Så 2 turer var det jeg tenkte på, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på et utall turer med Ally-kano, og har hittil aldri demontert kanoen for bæring. Et par ganger har jeg slept kanoen i lyngen når vinden har vært hard, men jeg liker ikke dette fordi det virker som om det sliter på duken.

Vanligvis har jeg med en pakkrammesekk med bøyle der jeg har festet to stenger som kan klipses fast i bunnen av kanoen. Jeg har gjerne 10 – 15 kilo i sekken og bærer kanoen på toppen i første vending. Jeg har også brukt en Bergans Alpinist anatomisk sekk, kutter da to passende småbjørk som festes på hver sin side av sekken i skilomma slik at de stikker ca en halv meter over hodet, og hvelver kanoen over disse. Duken buler der bjørkestengene treffer, men jeg har ikke registrert skade pga dette. Det går an å legge noe i mellom for å fordele vekta hvis du er redd for å skade duken.

Resten av mat/utstyr har jeg i en 110 liters vanntett sekk, som jeg bærer i andre vending. Den veier gjerne 35 – 40 kilo de første dagene av en tur; mye av vitsen med kanoturer er jo muligheten for å leve luksuriøst.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat har pakkrammesekk med bøyle (Bergans) som han har bært Allyen på. Sekken har høy egenvekt, og sekken er litt lang for å ha på tvers i Allyen. Etter å ha testet løsningen satset jeg på noe annet.

Jeg bruker en vanlig anatomisk sekk (størrelse etter hvor lang tur jeg går på). Bærer Allyen på hue. Har et liggeunderlag som jeg bretter dobbelt i bunn av Allyen, og fester årer ol. i kanoen med stropper. Er ikke alltid like lett å se hvor man går. De første årene brukte jeg litt tid på å trene opp nakkemusklene. Ble også litt sår i hodebunnen i starten.Synes det går greit med Allyen på hue og 20-25kg i sekken (synes forøvrig at mer enn 35kg i sekken er for jævlig, lettere når en bærer på hue). Løsningen går greit opptil 2-3km. Ved lengre bæringer bærer jeg i to omganger eller deler Allyen på to sekker.

post-3635-133474714858_thumb.jpg

post-3635-133474714863_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De puslete bæringene jeg har vært borti (maks 3 km) har vi tatt kanoen hel i en vending og så masse vendinger for å hente all bagasjen.

For oppbevaring og annen transport (fly, bil etc) bruker jeg 2 kolli:

- En lang pølse akkurat stor nok til underlagsmatte rullet sammen rundt stag, reling og kjøl. Hjemmesnekra i dongeristoff.

- En firkantet, spesialsydd bag i robust vinyl som jeg tror har målene 50*100*20 cm.

Begge bagene kan gjøre tjeneste som ekstra bagasjekolli i kanoen, eller de legges i bilen. Avhenger av humør og hvor mye vi har med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pakksekken til Bergans som er lagd for Allyen. Som oppbevaring er den genial. Skal man bære kortere distanser fra bil til vann, og trenger regntrekk så er den også bra. Så lenge du har pakket den godt slik at den ikke er altfor ukomfortabel, sidetung eller topptung. Men er man alene så blr det 2 bæringer uansett (kano + utstyr i tursekk), hvis man ikke har kanotralle og et egnet område (traktorvei eller bedre) for denne. Bergans har også et stativsystem for bæring av Ally. Har aldri prøvd dette, men det ser da greit nok ut. Det beste er nok allikevel å være 2 på tur slik at kanoen bæres imellom, med tilhørende vektfordeling, og dere bærer hver deres ryggsekk samtidig.

Var på Allybæring alene i helga. Ca 1km i lettkupert oppoverbakke med kanoen i tilhørende pakksekk. Hadde flaks med pakkinga, og bæringa var ikke noe problem. Prøvd litt forskjellig da jeg sliter litt med ryggen fra tid til annen (selvfølgelig denne gangen...), og fant ut at om man får til å få hendene under hvert hjørne når man bærer så lette man litt på børa på skuldrene, men ikke minst så fungerer armene som gode avstivere til pakksekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes pakksekken til Bergans er praktisk uansett. Om man ikke skal gå MYE mellom padlingene kan man rett og slett ha mindre pakkeposer med alt utstyr oppi pakksekken og droppe ryggsekk. Utstyret holdes vanntett i pakksekken under padling.

Det er heller ikke noe problem å pakke kanoen i pakksekken slik at den blir relativt komfortabel å bære (men jeg skulle gjerne hatt hoftebelte :D). Legg pakksekken på bakken med ryggen ned. Duken brettes til ca.70 cm X ca.50 cm og legges inntil ryggen. Rull stagene inn i bunnmatta og legg inn rullen oppå duken. Stapp spantene rundt.

Og selvfølgelig er pakksekken grei å oppbevare og frakte kanoen i :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig Uppis! Tok med bæresekken på en del turer de første åra (før jeg investerte i nok små vanntette pakkposer). Det er tyngre å bære Berganssekken med ca 25kg utstyr, enn Allykanoen m/årer og en vanlig ryggsekk på ca 15kg. Stroppene gnager. Ingen ryggplate. Intet hoftebelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fimax; jeg regner med det var bærebiten du ikke var enig i :wink:

Det er ikke tvil om at man bærer bedre med ryggsekk, og selvfølgelig har jeg turer med ryggsekk også. Utgangpunktet mitt er turer hvor man ikke skal bære langt (ihvertfall ikke mer enn 2-3 km, og ikke mange bæringer). Jeg prøver å få til turer hvor jeg bærer minst mulig, poenget er jo å padle ...

Jeg klarer ihvertfall å pakke kanoen slik at den ligger relativt godt mot ryggen, så ryggplate klarer jeg meg uten. Derimot er jeg enig i at remmene kunne sittet bedre (spesielt øverst), og som sagt skulle jeg gjerne hatt hoftebelte.

Poenget mitt er at jeg synes pakkesekken uansett er praktisk, både til oppbevaring under tur og til å pakke, flytte og oppbevare kanoen i. Men det hadde selvfølgelig vært lettere å forsvare pakkesekken om den hadde vært billigere ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.