Gå til innhold
  • Bli medlem

Turistforeningens Årbok


Kristian

Anbefalte innlegg

Annonse

Førsteinntrykket ser veldig bra ut, med mange spennande artiklar. Her er litt for ein kvar smak, så det vert litt å kose seg med i mørke kveldar framover.

Ein som kan vente seg større besøkstal på web-sida framover er Torgeir, med fin omtale i ein overesikt over 2000 m toppane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Innholdet i boka virker spennende (har bare lest overskriftene foreløpig). Men jeg synes det er ille at DNT har solgt lederplassen til en skrikende Bixit-raklame... :)

Gjestetorgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del misnøye/innesluttet hat mot DNT på disse sidene, men hva synes man om årets årbok? Personlig likte jeg den!

Hei, Kristian.

Jeg er medlem av turistforeningen og har mottatt årets årbok. Jeg deler ditt syn og synes den var meget bra. For meg personlig var det mange interessante artikler.

Men jeg deler ikke ditt syn når du nevner at det er en del misnøye/innesluttet hat mot DNT på disse sidene. Jeg tror din oppfatning er feil. Jeg synes at Turistforeningen har bidratt med masse godt i årene som har gått og jeg har selv benyttet meg av deres stier, hytter, litteratur, utstyr osv. Men det må da også være lov til å være uenig i noe av det de gjør og kommunisere dette? Det er slik vi skaper fremgang. Og kanskje komme det frem nye argumenter som setter saken i et nytt lys som følge av denne debatten? Man "hater" de da ikke for det? En del av oss har en tendens til å vektlegge det negative høyere enn det positive og dermed blir det ubalanse i helhetsbildet.

Personlig synes jeg at det er veldig positivt at såpass mange kommer seg ut av sofaen og ut på tur. Dette har Turistforeningen bidratt sterkt til. Jeg tror at alle, og da mener jeg absolutt alle her på Fjellforum.net, synes at Turistforeningen har noe for seg i større eller mindre grad.

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv ikke så begeistret for hvordan turistforeningen har utviklet seg, men det er vel kanskje slikt man må regne med når organisasjoner vokser seg for store. Avstanden mellom "grasrota" og organisasjonens øvre og "bestemmende" del blir for stor. Men dette er jo et fenomen som gjelder for alle større organisasjoner. Hvis ikke rekrutteringen innad i organisasjonen kommer (utelukket..?) fra org selv, vil andre idealer bli lagt til grunn. Og dermed blir organisasjonen noe annet enn hva den var ment å være.

Jeg har mer sansen for lokale sammenslutninger med idealistisk initiativ og pågangsmot. Nærhet til det man driver med, der dugnadsånden og sosiale aspekter er viktige elementer.

Torgeir:

Bixit leder jo kjeks-på-tur-avstemmingen.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian: Jeg har bare så vidt fått blatt gjennom boka som kom i går, men det virker spennende - med veldig mye av de tingene som interesserer meg. At det til dels blir en diskusjon om DNT igjen, skyldes innledningen din. Jeg tror heller ingen her inne er DNT hatere, en del er nok kritisk til deler av foreningens virksomhet, men hat? Nei!

Så kan man spekulere i hvorfor DNT lager ei slik årbok ved inngangen til friluftslivets år, ei bok som i første rekke tar for seg mer spenstige aktiviteter. Aktiviteter mange ikke en gang forbinder med DNT. Er det for å vise medlemmene at imaget til foreningen ikke er slik de ønsker å fremstå. Er det for å tiltrekke seg den yngre garden, eller er det ikke noe annet som ligger bak annet enn å lage et fint hefte om sportslige fjell og naturaktiviteter.

Alle til lags kan ingen gjøre. Jeg likte boka, det finnes sikkert de som ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vært med i DNT i ett år, men jeg synes årboka var helt grei. De satser vel på å rekruttere litt unge folk - nå faller vel jeg i den kategorien, er 24, men synes de kunne hatt enda litt bredere fokus. Jeg skulle tro at småbarnsforeldre kunne utgjort en ganske stor interessegruppe - men hardcore fjellfolk ønsker kanskje ikke så mange småunger og bleieromper til fjells :)

(Det var ment som en spøk altså, vil ikke starte noen debatt eller noe ser at det kan bli noen av dem her inne noen ganger!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle tro at småbarnsforeldre kunne utgjort en ganske stor interessegruppe - men hardcore fjellfolk ønsker kanskje ikke så mange småunger og bleieromper til fjells :)

Hørt om Barnas Turlag? Undersøk med det lokale turlaget om dei har tilbud der du bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årboka er plassert der høyprioritert litteratur plasseres for å bli raskt lest. Dvs. bokhylla på do... Snart gjennom - abs. lesverdig.

Det som imidlertid gjør meg arg :lol: er at DNT for et par år siden endra formatet. Det nye er for høyt for den delen av bokhylla som vi har årboksamlinga i.

Hva i all verden var vitsen? Hemmelig konspirasjon med møbelbransjen på Sunnmøre - kanskje DNT er infiltrert av Sunnmøringer Alarm! Alarm! På vegne av vannvittig mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så det akkurat akkurat i årsberetningen - de sparer 1 million i porto på at blad og årbok har samme format (!). Da kan årboka gå for bladporto. Skal man sende noe for bladporto, må det tydeligvis ha samme format hele tiden.

Så da skjønner jeg godt at hensynet til medlemmenes bokhyller må vike. Men ergerlig er det lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.