Gå til innhold
  • Bli medlem

Minifotorapport: 5 uker i Norges kanskje råeste villmark


Manepe

Anbefalte innlegg

Da har også jeg kjøpt boka - og den kan anbefales! Utrolig flotte bilder og artiklene er veldig godt skrevet.

Hørte nevnt at den selger jevnt og trutt her lokalt og det er bra! Hvor stort opplag er trykket?

Jeg er veldig spent på om det blir en økning i trafikken der inne når det blir NP. De siste årene har det vært svært lite besøk i forhold til 60 tallet og fremover (er jeg blitt fortalt). Det tåles mer besøk ;) Har den fulldistribusjon eller hvordan gjør du det slik at den blir tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Da har også jeg kjøpt boka - og den kan anbefales! Utrolig flotte bilder og artiklene er veldig godt skrevet.

Hørte nevnt at den selger jevnt og trutt her lokalt og det er bra! Hvor stort opplag er trykket?

Jeg er veldig spent på om det blir en økning i trafikken der inne når det blir NP. De siste årene har det vært svært lite besøk i forhold til 60 tallet og fremover (er jeg blitt fortalt). Det tåles mer besøk :wink: Har den fulldistribusjon eller hvordan gjør du det slik at den blir tilgjengelig?

Takk, Kjell Iver! Hyggelig å høre at det er lesbart.

Området tåler absolutt mer besøk. Faktisk har antallet turfolk gått ned siden det ble nasjonalpark i 2009 - i hvert fall i følge alle jeg har prata med ved innfallsportene til området. I fjor sommer var det, som det jo også kommer frem av boka, eksepsjonelt lite folk å møte.. Ellers tror jeg ikke disse arealene noen gang vil bli nedgått. De er jo for litt spesielt interesserte. Men jeg tror det kan kunne bli blant områdene som nevnes i samme åndedrag når man snakker om Norges flotteste villmarker. Som et kupert motstykke til Børgefjell.

Boka har fulldistribusjon, men er nok lettest å finne tilfeldig i nærområdene til L-V. Det er der bokhandlerne er ivrigst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Nå har også jeg lest boka.. Det er bare å bøye seg i støvet for ei vellaget og inspirerende bok! Den som leser denne og IKKE blir inspirert til å dra på tur er ikke mye interessert i friluftsliv.. I mitt rimelig rikholdige bibliotek fremstår denne boka som ei perle! :)

Tusen takk for veldig hyggelig tilbakemelding!

Hele målsetningen med prosjektet er jo å inspirere til turliv generelt (hvor som helst - ikke bare Lomsdal-Visten). Så respons som dette varmer veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.

Jeg brukte noe tid på utdraget som var publisert på nett da du kom med den Mmariuss, og bestillte boken før jeg dro på to ukers tur.

Da jeg kom hjem lå boken å ventet på meg. Og hvilken bok!

Jeg stiller bak hyllningskoret, gode/spennende bilder og meget god tekst å lese med en fin personlig touch. Absolutt verdt pengene, uvurderlig inspirasjon!

Lomsdal-Visten er nå høyt på lista over steder jeg skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette var en veldig ålreit tråd å åpne igjen. Takk for ordentlig hyggelige ord! Og takk for en god og grundig omtale. Du har virkelig forstått målsetningen med boka - å dyrke turgleden. Det er utrolig artig å se at andre faktisk forstår og liker noe som jeg har brukt så inni hampen mye tid på 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marius,

Setter om ikke lenge kursen innover Visten, og da er planen å gå til Mosjøen. Ikke spesielt imponerende i forhold til dine turer, men ser uansett fram mot denne turen. Da jeg skal ha første overnatting i Bønådalen (pga sein start), leste jeg om igjen de sidene som omhandlet nevnte dal. Klarer ikke helt å glemme det mystiske lyset du så mellom grantrærne der inne. Hva kunne det ha vært? Eller var det Lars Monsen som forlangte at samtlige bøker utgitt på Larsforlaget må inneholde minst en skrøne?! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Flott bok og flotte bilder.

Takk skal du ha!

Hei Marius,

Setter om ikke lenge kursen innover Visten, og da er planen å gå til Mosjøen. Ikke spesielt imponerende i forhold til dine turer, men ser uansett fram mot denne turen. Da jeg skal ha første overnatting i Bønådalen (pga sein start), leste jeg om igjen de sidene som omhandlet nevnte dal. Klarer ikke helt å glemme det mystiske lyset du så mellom grantrærne der inne. Hva kunne det ha vært? Eller var det Lars Monsen som forlangte at samtlige bøker utgitt på Larsforlaget må inneholde minst en skrøne?! :)

Hei, Trond! Glemte visst å svare på denne. Håper du hadde en fin tur.

Joda, lyset var reelt, det. I hvert fall i den forstand at jeg så det, riktignok etter en søvnløs, filosoferende og beinkald natt ved bålet, men likevel. Jeg har fremdeles ikke funnet noen logisk forklaring på hva det kan ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!

Hei, Trond! Glemte visst å svare på denne. Håper du hadde en fin tur.

Joda, lyset var reelt, det. I hvert fall i den forstand at jeg så det, riktignok etter en søvnløs, filosoferende og beinkald natt ved bålet, men likevel. Jeg har fremdeles ikke funnet noen logisk forklaring på hva det kan ha vært.

Jøss..

Hvor lenge varte lyset? Kunne jo ha vært en "ball med lyn" (det man ser i forkant av et jordskjelv), men er nesten ikke jordskjelv i Norge. Jordskjelvene i området kan du forresten sjekke mange år tilbake om du ønsker å bekrefte eller avkrefte dette.

Dersom ikke så var det nok Lars Monsen på vei tilbake til Mars for å besøke familien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss..

Hvor lenge varte lyset? Kunne jo ha vært en "ball med lyn" (det man ser i forkant av et jordskjelv), men er nesten ikke jordskjelv i Norge. Jordskjelvene i området kan du forresten sjekke mange år tilbake om du ønsker å bekrefte eller avkrefte dette.

Dette var nok ingen "ball med lyn" (kulelyn?), men et rødlig, helt stillestående lys, som fra en stor lampe tent nede i skogen i bunn av en fullstendig mennesketom dal. Og det varte lenge, kanskje en hel time. Jeg frøs såpass godt at det ble nedprioritert å sjekke det ut. Konstruerte heller en teori som i ettertid ikke gir mening.. Sannsynligvis har det en naturlig forklaring, men jeg har inntil videre ikke klart å finne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nok ingen "ball med lyn" (kulelyn?), men et rødlig, helt stillestående lys, som fra en stor lampe tent nede i skogen i bunn av en fullstendig mennesketom dal. Og det varte lenge, kanskje en hel time. Jeg frøs såpass godt at det ble nedprioritert å sjekke det ut. Konstruerte heller en teori som i ettertid ikke gir mening.. Sannsynligvis har det en naturlig forklaring, men jeg har inntil videre ikke klart å finne den.

Om det varte ca en hel time så kan det bli vanskelig med naturlig forklaringer i et totalt avsidesliggende strøk. På det stedet kan du nok utelukke militærøvelser, som er det eneste jeg kan tenke på som i en eller annen situasjon kanskje kunne finne på å bruke et rødt lys. Moro for deg... og bra for Lars Monsen at du ikke undersøkte det og færska han på hjemturen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Godt skrevet bok med fine bilder! Har akkurat lest den ferdig nå. Brukte ikke mange dagene på den, klarte nesten ikke å legge den fra meg :)

Turlysten steg noen hakk og lysten på å besøke området har blitt stor!

Mmariuss, du oppfordres herved til å skrive flere bøker :)

Tusen takk for det! Det er - igjen - innmari hyggelig med tilbakemeldinger om at det man gjør faktisk fungerer.

Og, joda, det kommer forhåpentligvis flere bøker :) Neste prosjekt er snart i gang: http://manepe.no/nyttprosjekt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser verkeleg fram til å ta fatt på boka. Turbileta dine er i ein eigen klasse.

Det er derimot ein ting er lurer litt på. Er du ikkje redd for auka trafikk i områda dine, med alt det medfører? No har eg som sagt ikkje lest boka, så det kan godt hende at du diskuterer problemstillinga der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser verkeleg fram til å ta fatt på boka. Turbileta dine er i ein eigen klasse.

Det er derimot ein ting er lurer litt på. Er du ikkje redd for auka trafikk i områda dine, med alt det medfører? No har eg som sagt ikkje lest boka, så det kan godt hende at du diskuterer problemstillinga der.

Hei! Håper boka er verdt det :)

Så til spørsmålet ditt, som er både viktig og vanskelig å svare på. Og, joda, jeg skriver om dette i boka, men kan gjerne ta noen ord her også.

Det er både argumenter for og imot å skrive om områder som Lomsdal-Visten. Mange meninger. Nå har jeg skrevet en bok om Lomsdal-Visten, så jeg bikker åpenbart over i de som vil argumentere for (selv om boka mi kanskje aller mest handler om den generelle gleden ved å loffe rundt ute - noe man kan drive med nesten overalt), men jeg ser også imot-argumentasjonen helt klart og tydelig.

Dette er også en problemstilling jeg har diskutert med andre friluftsskribenter. Risikerer man å forandre drømmestedet sitt ved å la andre få vite om det? Risikerer man å påvirke naturen negativt? Og svaret er selvfølgelig at man til en viss grad gjør det. Derfor går det en balansegang mellom hva man deler og hva man ikke deler (det er mye jeg ikke skriver om). Men å forsøke å holde et så stort område som Lomsdal-Visten "hemmelig", det kan man vanskelig argumentere for. Det mener jeg er helt feil vei å gå i en tid hvor det kanskje er viktigere enn noensinne å sikre nyrekruttering til friluftslivet og vilje til naturvern. Ikke at akkurat dette prosjektet spiller en viktig rolle i den sammenhengen, men det er i hvert fall en del av det store bildet. Man oppnår ikke mye positivt ved å holde av store "reservater" for en liten elite som tilfeldigvis snuser seg frem til områdene. Ikke så lenge naturen kan tåle et større besøk. Og Lomsdal-Visten tåler faktisk et større besøk, samtidig som den ganske klumsete tilgjengeligheten sikrer (tror jeg) at dette besøket aldri vil ble kjempestort.

Og i akkurat dette tilfellet er jo også selve nasjonalparkvernet en viktig faktor. Et vern gir økt oppmerksomhet, som igjen krever informasjon, og den informasjonen bør tilgjengeliggjøres. Et vern bør også ha en solid støtte i befolkningen, så man faktisk sikrer videre vern for framtida. Lomsdal-Visten har blant annet relativt store vannkraftressurser, ressurser man godt kan tenke seg at kan bli fristende for noen i en eventuelt kommende nedgangstid (det er jo ikke lenge siden vi så stortingspolitikere argumentere for nedbygging av verna vassdrag på Vestlandet). Om det skulle skje, håper jeg litt flere enn i dag vet hva Lomsdal-Visten er for noe.

Men. Her finnes det andre meninger. Selv om jeg riktignok - etter to år med arbeid og masse kontakt med LV-entusiaster - kun har fått én eneste negativt ladet tilbakemelding på prosjektet (fra en her på forumet). Kanskje er folk for forsiktige... Men det er en kjempespennende problemstilling. Så om noen vil ta debatten, er det bare interessant.

Det ble et langt svar, gitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tendensen for besøk i området tror jeg er for nedadgående. Jeg bygger den antagelsen på samtaler med folk som har ferdes en del der siden 70 tallet. Det var veldig mye mer folk der inne da enn det er nå, og de siste årene har det vært veldig lite besøk. Arrester meg om jeg tar feil :)

Det har vært perioder med mye folk tidligere også - blant annet Lomsdalstreff osv, fra Naturvernere (som heldigvis nådde fram), men generellt er området lite besøkt. Og det er absolutt plass til flere.

Jeg er med i Rådgivende utvalg for Lomsdal Visten NP, og vi jobber nå med en forvaltningsplan som skal på høring ut på nyåret. Spennende arbeide. Det enkle friluftslivet uten de helt store tilretteleggingene blir nok fremtiden her, og da begrenser besøket seg mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tendensen for besøk i området tror jeg er for nedadgående. Jeg bygger den antagelsen på samtaler med folk som har ferdes en del der siden 70 tallet. Det var veldig mye mer folk der inne da enn det er nå, og de siste årene har det vært veldig lite besøk. Arrester meg om jeg tar feil :)

Vel, jeg var der i høysesongen i sommer. Traff i løpet av en uke en far og en sønn, samt skimtet et annet telt i morgenskodda. Ikke plagsomt mye folk, med andre ord.

Får ellers benytte anledningen til å takke Marius for turtipset - og ser frem til neste prosjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tendensen for besøk i området tror jeg er for nedadgående. Jeg bygger den antagelsen på samtaler med folk som har ferdes en del der siden 70 tallet. Det var veldig mye mer folk der inne da enn det er nå, og de siste årene har det vært veldig lite besøk. Arrester meg om jeg tar feil :?

Ja, det er for så vidt mitt inntrykk også. Ved alle innfartsporter har det vært merket høyere trafikk tidligere enn nå, selv om det aldri har vært snakk om noen direkte store mengder med turvandrere. Utfra hva man kan tolke fra hytte- og kåte(gamme)bøker, har det vært stabilt lite besøk i ganske mange år.

Ser forresten at den opprinnelige bildelinken og bildene i den første posten i denne tråden har dødd. Det skyldes omlegging til ny nettside.

Om noen som leter likevel klarer å sose seg helt hit, ligger bildene her: http://manepe.no/lomsdalvisten/fotoserier/eventyret/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.