Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvenna (Hardangervidda) med Packraft (Alpacka)


crokseth

Anbefalte innlegg

Hei

Hadde en fantastisk 5 dagers tur ned Kvenna fra Holmavatn til Mogen med Alpacka. Medvind over vannene og perfekt elv. Vi padlet hele elva/vassdraget på 70 km, utenom 3 stryk og de siste 2 km ned til Mogen.

Bra vær, fin natur, godt fiske, actionfylt elv og medvind over vannene gjorde turen til en enestående opplevelse. Bæringen opp til Holmavatn var helt smertefri pga de lette båtene. Vi satte seil over flere av vannene.

I følge lokalbefolkningen var vassføringen i elva for lav for Allykano, men det fungerte altså supert med Alpackaen.

Bilder fra turen:

http://picasaweb.google.no/crokseth/PackraftingExpedition2010KvennaHardangervidda#

mvh

www.packrafting.com

post-1781-133474714271_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte filmen på Elverum, og kunne tenke meg det ville vært en fin tur med Alpacka.

Jeg fikk meg en Alpacka i mai, men har ikke fått brukt den så mye enda. Noen prøveturer på flatt vann, hvor jeg også målte padlehastigheten med gps. Lå på +/- 4 km/t. Et unikt produkt mtp denne typen turer. Bare synd jeg ikke har fått overtalt noen av kompissene mine til å kjøpe enda :arrow: Tenkte jeg skulle ta noen småturer ned noen små lokale "stryk" for å se hvordan den oppfører seg. Padlet dere stryket de veltet i? Hvordan er stabiliteten i stryk med sekken montert. Ser at det kan være litt vanskelig å se rett foran båten med sekken der i forhold til manøvrering.

Hva slags seil brukte dere?

Hvor lang tid brukte dere?

Hvordan gjorde dere det med transport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi padlet stryket de veltet i med Allykano ja :arrow:.

Det går helt fint å se over sekken, da den er veldig lav i forhold til sittestillingen. Har aldri vært noe vi har sett på som et problem. Du får veldig god oversikt for navigering i elva.

Til dine spørsmål:

1. Hva slags seil brukte dere?

Vi brukte bare medfølgende belg-pumpe og årene. Med andre ord ingen ekstra vekt.

2. Hvor lang tid brukte dere?

Vi brukte 5 dager, 4 overnattinger. Da padlet vi ca 8-10 timer pr dag.

3.Hvordan gjorde dere det med transport?

Parkerte bilene ved Skinnarbu (møsvatn) og tok buss til Røldal. Taxi (400 kr) opp til Valldalen. Vi gikk fra valldalen til Holmavatn og padlet resten. Bilene sto da og ventet på oss ved målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, gjorde samme turen samtidig som dere. Riktignok med Ally. Vi kom i snakk med to eldre karer som slet rundt på en gammel glassfiberkano fra 1968 og tralle. De var også ute i samme ærend. De fortalte at de hadde sett det rareste de noen gang hadde sett: Det hadde kommet løpende noen karer som hadde hjelm, sekk og små gummibåter på ryggen. Hadde visst sett ut som om de deltok i et kappløp eller noen:-D

Selv så jeg ikke noe til dere. Tror dere lå noen dager foran oss i løypa. Den medvinden du snakker om, skjønner jeg ingenting av, for vi hadde konsekvent motvind på samtlige vann! Urettferdig! Flott tur, men som du skriver, så var det for lite vann til å få fullt utbytte av elvepadling med Ally.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med crokseth på turen, og kan bare bekrefte at det var en kanontur. Nå hadde jeg noe mere motvind enn det crokseth indikerer, mulig han er velsignet av høyere makter :!:

Men det jeg så med GPS var at selv i den kraftigste motvinden så holdt jeg ca 3 km/t, og det er en god del bedre enn jeg trodde. I "kraftig" medvind så lå vi på 4 - 4.5 km/t, så følsomheten for vind er egentlig ganske liten.

Det beste er jo at padling er så mye mindre kraftkrevende enn å gå med sekk. Etter en lang dag, 8-10 timer, så var jeg fremdeles i fin-fin form, ikke klar i det hele tatt. Om jeg hadde gått turen med sekk så hadde jeg vært som en vrengt sokk hver kveld antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt ot, men hvor tung/stor sekk kan man feste på alpackaen?

la oss bruke arcteryx bora som eksempel, fungerer det å ha 90 literen festa med f.eks 25kg oppe i den?

... spørs om man ikke må handle inn en alpacka for å dra nedover kvenna neste år :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt ot, men hvor tung/stor sekk kan man feste på alpackaen?

la oss bruke arcteryx bora som eksempel, fungerer det å ha 90 literen festa med f.eks 25kg oppe i den?

... spørs om man ikke må handle inn en alpacka for å dra nedover kvenna neste år :wink:

http://www.alpackaraft.com/index.cfm?section=faqs&page=Frequently-Asked-Questions&viewpost=2&ContentId=2690#9

http://packrafting.org/forums/viewtopic.php?f=2&t=74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på festeordningen foran, den faq siden fortalte bare hvor mye vekt man kan ha i båten? Har prøvd å søke litt på google men har ikke funnet svar...

Her ser du kva som følgjer med på ein standard Denali Llama https://www.alpackaraft.com/store/index.cfm?ProductID=68&do=detail

Ekstrautstyr for feste av sekk;

https://www.alpackaraft.com/store/index.cfm?ProductID=111&do=detail

Det går også an å få festa på ekstra Grab Loops og Strap-Down Plates dersom du ønsker det, eller du kan få levert med og feste det sjølv.

Som eit svar på spørsmålet ditt så ser eg ingen problem å få festa på ein 80-100L sekk på packraften, men sørg for at sekken ligg beint/jamnt fordelt foran for å unngå krenging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrenset erfaring. Har noen få lengre turer med Alpacaen foreløpig. 25kg i en Gregory Denali 110 gikk fin, fint på en tredagerstur i Nordmarka. God balanse på båten. Kortere turer i Oslofjorden og ferskvann med mellom 5-15kg i en Arcteryx Naos sekk har også gått fint. Synes båten får litt dårlig balanse når sekken veier under 10kg. Festepunktene tror jeg tåler juling. Litt vanskeligere å finne gode løsninger for å feste sekkene, må innom Biltema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter: Fantastisk flott tur dere har vært på og fine bilder som frister til å ta turen etter dere.

Til janterje: Jeg har hatt en Bergans Alpinist 130 liter på opptil 37 kg festet på baguen uten problemer. Har også ved flere anledninger (garnsetting) hatt 1 person stående på kne i baugen men jeg selv har padlet. Båten, en Llama, blir litt framtung, men er helt grei å padle.

Jeg bruker 2 meters webreimer til å feste sekken. Trer ei reim gjennom venstre framre og bakre høyre grabloop, den andre gjennom høyre fremre og bakre venstre, og lar feimene krysse over sekken. Bruker denne løsningen både når sekken monteres på langs og tvers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg festet en Norrøna Para Ranger, 120 L foran på min. Veide vel rundt 20 kg. Jeg er kort 166 cm, så jeg skaffet meg en Alpacka, som er den minste modellen. Festet den som sett på flere videoer, liggende på langs med hoftebeltet opp og frem. Dette gjør som sett, at man kan hive hele kreasjonen på ryggen :) Brukte et svenskt tau (www.runlock.se), som gjør det veldig greit å stramme med en karabin. Dette tauet kan da også brukes till annet i leiren. Sekken satt som støpt ved bruk av alle 5 festepunkter. Sekken sørger også for litt bedre retningsstabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke kart brukte dere for denne turen? Ser man får 1:100000 kart som dekker hele ruten, men dette blir fort litt grovt?

Har fått innvilget kjøp av en alpackaraft, og har en kompis som er med på en tur nedover Kvenna neste år, så tillater meg å spørre og grave litt :)

Er det forresten noen som har brukt ally/packraft fra vesle bjørnavatnet til jakobsbuvatnet, deretter elven videre fra jakobsbuvatnet som renner ut i Gunleiksbuvatn.

Kunne tenkt meg å dra innom Bjørnavannene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått langs den nederste delen, fra det nedste Bjørnavatnet og ned til Gunleiksbuvannet. Det er ikke mye mindre vann i den elva enn i øvre del av Kvenna. Måtte gå lengre enn langt for å finne vadested.. Ikke så mye fall på siste delen av det strekket, så det er padlebart. En del stryk i første delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 7 måneder senere...

2011 modellene er nå på lager.

2011 modellen representerer den største oppgradering av produktet så langt. Årets modell har følgende forbedringer:

1. Båten har fått et redesignet skrog med mer hydrodynamisk baug og akterende. Båten kan dermed oppnå en mye høyere marsjfart på stille vann.

2. Til tross for et mer strømlinjeformet skrog har man beholdt de ekstremt gode navigasjonsegenskapene og stabiliteten i elv.

3. Setet har blitt justert for bedre komfort.

4. Spraydecket har blitt forbedret for å motstå lekasjer

Packrafting.com har fått facebookside:

http://www.facebook.com/pages/Packrafting/151828668216565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
litt ot, men hvor tung/stor sekk kan man feste på alpackaen?

Litt vaking i gammel tråd, men jeg bruker en Norrøna 125ltr som passer fint framme på baugen. Det du vil se er at de moderne "klatresekkene" som alle skal ha nå er ganske lange (og smale), og dermed kan komme litt langt inn i båten om de er store. Min er en mere klassisk kort og bred sekk og ligger fint uten å presse for mye på beina.

Når det gjelder vekt så har jeg hatt sekk opp i nesten 40kg der framme, men da slet jeg i elva. Sekken gjorde at tyngdepunktet ble for høyt og jeg hadde noen rundvelt som jeg skylder på det (for jeg gjorde ingen feil!). Med sekk rundt 30kg og som er pakket slik at den ligger lavt i båten så er det nada problemer.

Hovedsaken er uansett å få tyngdepunktet lavt, da kan du ha utrolig mye vekt i båten. Veltene mine med tung sekk skyldes nok litt dårlig pakking, og kombinert med hvitt vann og "ruller" så ble det en dårlig kombo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.