Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparering av Ally Kano


Ivan77

Anbefalte innlegg

Hei, var litt uheldig å brakk Essing og Vannlinje stagene på en tur i sommer, er det noen som har fikset slike brudd før, hvis det finnes noen dær ute så ville jeg satt veldig pris på en fremgangsmåte og gjerne med bilder.?

Også hvis det er noen som har liggende slike deler til Ally 16,5" med høy baug, kan jeg være interessert i å kjøpe.

Forresten noen som vet priser på disse fra Bergans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brudd i aluminiumsrør lar seg ikke reparere sånn uten videre. Andre kan sikkert fortelle deg masse teknisk om sveising av aluminium, men den praktiske konklusjonen er at man skifter de delene som har knekt eller er bøyd så mye at de ikke lar seg rette ut igjen. Med mindre du kjenner noen som er rå på å sveise aluminium og trenger noe å gjøre, da...

Bergans er greie å snakke med de, ta en telefon.

For ca. tre år siden manglet jeg minst ett langsgående stag og jeg hadde flere tverrstag som var bøyd - noen lett bendbare, andre hinsides reparasjon. Jeg sendte skjelettet til Bergans, de fikset det som lot seg fikse og ga meg nye biter på resten. Totalt betalte jeg om lag 1400 inklusive frakt, ekstra lim og ekstra lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Professorisk (mens du er på tur) bør man kunne reparere ved å stappe en kvist på innsiden av aluminiumsrøret.

Kvist i rør funker sånn halveis fordi kvisten må være ganske tynn for å passe i røret og derfor blir ganske svak - men det er et greit utgangspunkt fordi den holder rørstumpene på plass. I tillegg bør du spjelke med et par tykkere greiner på utsiden for å få en sterkere konstruksjon. Selv da er resultatet heller slarkete ....

Har du greid å gi Ally såpass juling at noe er knekt så er det vel også minst 15 biter som er mer eller mindre bøyd. Med Ally klarer du likevel alltid å lappe sammen noe som flyter, men resultatet er vel oftest en ganske slarkete konstruksjon gir mindre manøvrerbar kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvist i rør funker sånn halveis fordi kvisten må være ganske tynn for å passe i røret og derfor blir ganske svak - men det er et greit utgangspunkt fordi den holder rørstumpene på plass. I tillegg bør du spjelke med et par tykkere greiner på utsiden for å få en sterkere konstruksjon. Selv da er resultatet heller slarkete ....

Har du greid å gi Ally såpass juling at noe er knekt så er det vel også minst 15 biter som er mer eller mindre bøyd. Med Ally klarer du likevel alltid å lappe sammen noe som flyter, men resultatet er vel oftest en ganske slarkete konstruksjon gir mindre manøvrerbar kano.

Takk for tips, Vannlinje og Essing stagene ble bøyd såppass at når jeg kom hjem og prøvde å bøye de litt tilbake for å få fasongen på kanoen sånn nogen lunde bra, knakk de...=) var ikke noen overaskelse... Jeg har klart å fikse vannlinje staget sånn passe ved å sprette opp ett plastrør for så å tre over begge ender og deretter noen gode omganger med gaffa teip.

Værre med Essing staget var det pga det brakk i sporet som spantene settes inn i.

Har idag fått prisliste på deler_

1601 Gunwale to 16.5' - kr 520,-

1604 Waterline to 16.5' - Kr 890,-

Kan sende prisliste på epost hvis det er noen som er interessert i den, er veil. priser så jeg får høre med en leverandør om de kanskje kan gi meg noe lavere pris....skeptisk meeeen.

Skal også ta direkte kontakt pr tlf til Bergans for å høre om det er mulig å kjøpe kun den ene sida av Vannlinje staget siden det er i to deler og skrudd i sammen på hvær ende.

Det koster å ha det gøy..eller hur :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.