Gå til innhold
  • Bli medlem

Mjølkedalstind som en helgetur?


svas

Anbefalte innlegg

Vi er to stk som skal ta 2000-metern Mjølkedalstind til helgen. Er det mulig, uten å komme ned til Fondsbu altfor sent på søndagen? Er det mulig å gå Fondsbu-Mjølkedalstind-Olavsbu på lørdagen, og så Olavsbu-Fondsbu på søndagen? Hvor lange blir etappene med en sånn plan? Noen som kan anbefale en rute opp på denne tinden?

Iom at dette planlegges til helgen haster det med svar. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har gått fra Fondsbu til både Sjogholstind og Mjølkedalstind og tilbake til Fondsbu samme dag. Gjekk da med lett dagstursekk og brukte vel 13-14 timer inkl. pauser. Brukte vel ca 3 t ned fra Mjølkedalstind. Har ikke gått om Olavsbu men turen du beskriver høres greit overkommelig ut hvis man er i normal god form. Vil tru det kan ta 5-6 t å gå fra Olavsbu til Fondsbu.

Eg gjekk opp/ned Mjølkedalstind fra sør-sør-aust ca, stort sett grei ur men det er noen lause grusrenner langt oppe og noe klyving siste stykke til toppen. Nord-vest-ryggen regnes vel som normalveien og den kan jo gås på vei ned til Olavsbu. Hvis dere har tunge sekker er kanskje det enkleste å legge de igjen ved foten av Mjølkedalstind og følge sør-ryggen både opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kolla.

Er veien du gikk og sånn sett trygg å følge, eller er det best å gå vi nordsiden? Aller best tror jeg det er å gå opp sørsiden og ned nordsiden for så å ende på Olafsbu for overnatting og mat der. Noe erfaring med det?

Eg gjekk opp/ned Mjølkedalstind fra sør-sør-aust ca, stort sett grei ur men det er noen lause grusrenner langt oppe og noe klyving siste stykke til toppen.

Tanker en å kun gå med dagstursekker, enten vi går tur/retur Fondsbu eller vi overnatter på Olavsbu på vei tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to stk som skal ta 2000-metern Mjølkedalstind til helgen. Er det mulig, uten å komme ned til Fondsbu altfor sent på søndagen? Er det mulig å gå Fondsbu-Mjølkedalstind-Olavsbu på lørdagen, og så Olavsbu-Fondsbu på søndagen? Hvor lange blir etappene med en sånn plan? Noen som kan anbefale en rute opp på denne tinden?

Iom at dette planlegges til helgen haster det med svar. :D

Fra Olavsbu tas peiling på punkt 1808, derfra opp NV ryggen. Ned samme vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Det er en grei flanke sør- aust-ryggen og tydelig stitråkk nesten hele veien. Trur ikkje det er særlig stor steinsprangfare og det er ikkje så bratt opp som det kan sjå ut på avstand. Den vanligste ruta opp er nok som Bjarne beskriver fra Olavsbu via nord-vest-ryggen. Har dere lette sekker og kjem fra Fondsbu vil eg anbefale å gå SØ-ryggen opp og NV-ryggen ner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.