Gå til innhold
  • Bli medlem

Oslo til Hardangervidda uten bil


Travel

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bor i Oslo, og har ikke bil, men vil gjerne komme meg opp på Hardangervidda slik at jeg får fisket og teltet noen dager. Noen som har noen tips? Så meg først ut Rjukan, og buss derfra opp til Synken, med båt videre inn til Mårbu, men så viser det seg at bussen fra Rjukan slutter å gå 15. august, og da kommer jeg meg ikke ned fra vidda igjen (tenkte dra fra førstkommende fredag/lørdag til onsdag/torsdag).

Noe av poenget må være at jeg slipper å gå i mange timer før jeg kommer meg opp på vidda. Ellers er jeg fleksibel. Skal fiske og telte. Håper noen kan hjelpe en halvdesperat by-gutt... :)

Mvh,

Travel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er det buss Rjukan-Oslo du tenker på? Den går hele året.

Nei, det er bussen fra Rjukan og opp på fjellet (Synken/Mårvann) som slutter å gå nå på søndag. Å komme seg til Rjukan går fint. :)

Mvh,

Travel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tog er jo enkelt og greit å både finne og bestille. Haugastøl er et alternativ.

Og fra Haugastøl er det bare å tusle ut på vidda, eller må man busse eller på annen måte reise videre før man kommer seg ut på vidda?

Mvh,

Travel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det buss Rjukan-Oslo du tenker på? Den går hele året.

Nei, det er bussen fra Rjukan og opp på fjellet (Synken/Mårvann) som slutter å gå nå på søndag. Å komme seg til Rjukan går fint. :)

Mvh,

Travel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt forslag. Den gamle kunsten å haike fungerer vel fortsatt? Men reisetiden blir ganske usikker på den måten...

Hehe, har ikke haika på mange år, så kanskje det hadde vært litt morsomt. Men tviler på at så mange kjører dit jeg skal, men det går jo alltids ann å ringe en taxi... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange muligheter. For eksempel:

Fra Rjukan tar du bare heisen opp til Hardangervidda.

Du kan også ta bussen videre til Møsvatn og båten inn til Mogen. Det er også et godt alternativ.

Det går også an å ringe opp til Kalhovd og høre om de skal kjøre ned til Rjukan for å kjøpe varer, og om du i tilfelle kan sitte på..

En annen vei inn til Hardangervidda er bussen til Halne (RV7) eller toget til Haugastøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle hjem fra Mårvatnet en lørdag i sommer, som tilfeldigvis er den ene dagen i uka bussen fra Synken IKKE går. Vi endte opp med å bestille taxi ned til Rjukan. Jeg mener vi fikk en fastpris på 1250. Ikke så gæli når det skal deles på flere. Bussen hadde uansett kommet på 300 pluss/minus per pers om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle hjem fra Mårvatnet en lørdag i sommer, som tilfeldigvis er den ene dagen i uka bussen fra Synken IKKE går. Vi endte opp med å bestille taxi ned til Rjukan. Jeg mener vi fikk en fastpris på 1250. Ikke så gæli når det skal deles på flere. Bussen hadde uansett kommet på 300 pluss/minus per pers om jeg husker riktig.

Enig i at det er et greit alternativ når man reiser flere, men jeg reiser alene, og da blir det litt dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med tog til Finse?

Herfra kan du f.eks. gå

1) rundtur Finse-Hallingskeid-Geiterygghytta-Finse

eller

1) Finse-Kjeldebu/Krækkja-Haugastøl

og toget hjem til Oslo.

Mange muligheter for telting underveis.

Flere togavganger daglig begge veier, men stopper ikke alltid på Haugastøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finse er sikkert et godt alternativ, og jeg undersøkte det en periode, men det var så vrient å finne noen fornuftige fiskekort i området der så jeg ga opp. Tror jeg satser på Mogen nå og håper det blir litt enklere å finne brukbare fiskekort der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.