Gå til innhold
  • Bli medlem

"kvinne forsvunnet i undredal på vei mot stegen"


Geir Ralle

Anbefalte innlegg

Tragisk,men håper dette ender godt og at de finner denne kvinnen på 60 år.Etter at en veninne av henne ikke orket og gå hele veien med henne, og snudde,har hun nok godt seg vill der oppe desverre!! :? Gikk selv denne runden i år i mai mnd,en flott tur i flott vær,men når tåka kommer sigende er dette skummelt for oss alle og en.Selv går jeg alltid med kart og gps!!Dette mener jeg er et must uansett!! Legger ved noen flotte bilder fra turen!! nbnbnbnb Håper inderlig de finner kvinnen i god behold!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tragisk,men håper dette ender godt og at de finner denne kvinnen på 60 år.Etter at en veninne av henne ikke orket og gå hele veien med henne, og snudde,har hun nok godt seg vill der oppe desverre!! :? Gikk selv denne runden i år i mai mnd,en flott tur i flott vær,men når tåka kommer sigende er dette skummelt for oss alle og en.Selv går jeg alltid med kart og gps!!Dette mener jeg er et must uansett!! Legger ved noen flotte bilder fra turen!! nbnbnbnb Håper inderlig de finner kvinnen i god behold!! :)

post-212-133474714168_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk,men håper dette ender godt og at de finner denne kvinnen på 60 år.Etter at en veninne av henne ikke orket og gå hele veien med henne, og snudde,har hun nok godt seg vill der oppe desverre!! :? Gikk selv denne runden i år i mai mnd,en flott tur i flott vær,men når tåka kommer sigende er dette skummelt for oss alle og en.Selv går jeg alltid med kart og gps!!Dette mener jeg er et must uansett!! Legger ved noen flotte bilder fra turen!! nbnbnbnb Håper inderlig de finner kvinnen i god behold!! :)

post-212-133474714198_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Det var da en voldsom mengde sitat...

GPS har aldri vært et must og kommer aldri til å bli det!

Nei så tøff og flink du er. Mr Mountain Man er jo den überpingla som er avhengig av nymotens greier som GPS.......

Mr Mountain man: Du kan legge til flere bilder (max 10?) i en posting - bare velg filnavn og trykk på "Legg til filvedlegg" for å legge til et nytt bilde. Fine bilder - takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med gps og spot hadde hun sikkert økt overlevelsessjansen betraktelig...

Om gps er et must kommer vel an på hvor man går, men ser ikke helt grunnen til å ikke ha den med...gps`en ligger i sekken hele tiden så.

Og enig med papercut...springsteen må være en sinnsykt tøff turgåer! Muligens den tøffeste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et poeng er vel at GPS og SPOT skal komme som en tillegg og ikke i stedet for elementære kunnskaper i kartbruk og friluftsliv. At det som tilbehør er et must, avhenger vel mer av hva slags type tur det er snakk om og hva en selv føler seg komfortabel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvert fall tøffere enn inkompetente kjerringer som må ha med seg gps...

Jeg mener bestemt at en person som ikke tør gå tur uten elektronikk skal holde seg i tettbygde strøk.

Hva med klokke? Eller mobiltelefon? Må det bli hjemme i byen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbøyelig til å være enig med springsteen. Folk gikk da på tur uten problemer før GPS-en ble tilgjengelig for alle.

I avisartikkelen det henvises til står det: "Kvinnen ga sist lyd fra seg i 16-tiden mandag ettermiddag. Hun befant seg da i 1.000 meters høyde på vei til fjellgården Stigen. Fjellgården ligger mellom 1.200 og 1.300 meter over havet".

Dette må da være feil. Gården ligger kanskje vel 300 m over havet. På bildet nedenfor ser vi det hvite huset på Stigen halvveis oppe på bildet.

post-66-133474715349_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skal kanskje angre på ordet "elektronikk", jeg som skal hente min nye Spot i morgen!

Benbrudd kan skje selv den beste...

kanskje ikke så tøff likevel...

har du tenkt på at spot har gps i seg? kanskje du kan modde den slik at gps`en ikke funker...men det kan bli vrient å finne deg da, letemannskapet er neppe så tøff som deg springsteen...sikkert en hel haug med inkompetente kjerringer hele gjengen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbøyelig til å være enig med springsteen. Folk gikk da på tur uten problemer før GPS-en ble tilgjengelig for alle.

.

Uten å ha kikket på statistikk for dette så tror jeg folk hadde mer problemer på tur før uten GPS, enn nå....

Noen går på tur for få seg en naturopplevelse, mens andre tydeligvis går for å gjøre livet sitt litt mer utrygt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en helt utrolig diskusjon! Det virker som om en masse mennesker tror at det å gå seg en tur først og fremst handler om å utruste seg med en masse duppeditter som skal gi en mer eller mindre reell trygghet. Når en benytter et minstemål av sunn fornuft, er det ikke "farlig" å bevege seg rundt i skog og fjell. Dette gjelder enten du vet presis hvor du måtte befinne deg eller om du bare måtte ha en vag formening!

Uhell kan selvsagt inntreffe hvor som helst. Dersom du er alene på en lengre tur er det fornuftig å tenke at dersom du ikke kan hjelpe deg selv er det ingen annen som kan og opptre deretter! Dersom dette virker skremmende er det best å holde seg hjemme eller å sørge for å være sammen med andre!

Det er udiskutabelt at kart/kompass GPS kan være nyttige og praktiske hjelpemidler, men om de bidrar særlig til en reell sikkerhet kan sikkert diskuteres.

Det er liten hjelp i å vite nøyaktig posisjon når du raser utfor en fjellskrent! Du har begrenset nytte av peileutstyr dersom du blir tatt av strømmen når du forsøker deg på en hasardiøs elvekryssning!

Mobiltelefon kan være praktisk dersom du befinner deg i dekningsområdet og har behov for hjelp. Personlig mener jeg at denne er mer til stress enn til nytte fordi andre lett kan bli stresset dersom du er utilgjengelig. Av samme grunn er det fornuftig å kalkulere med rommelige tidsmarginer slik at en unngår tidspress og slipper å tenke på muligheten for leteaksjoner o.l.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en helt utrolig diskusjon! Det virker som om en masse mennesker tror at det å gå seg en tur først og fremst handler om å utruste seg med en masse duppeditter som skal gi en mer eller mindre reell trygghet. Når en benytter et minstemål av sunn fornuft, er det ikke "farlig" å bevege seg rundt i skog og fjell. Dette gjelder enten du vet presis hvor du måtte befinne deg eller om du bare måtte ha en vag formening!

Uhell kan selvsagt inntreffe hvor som helst. Dersom du er alene på en lengre tur er det fornuftig å tenke at dersom du ikke kan hjelpe deg selv er det ingen annen som kan og opptre deretter! Dersom dette virker skremmende er det best å holde seg hjemme eller å sørge for å være sammen med andre!

Det er udiskutabelt at kart/kompass GPS kan være nyttige og praktiske hjelpemidler, men om de bidrar særlig til en reell sikkerhet kan sikkert diskuteres.

Det er liten hjelp i å vite nøyaktig posisjon når du raser utfor en fjellskrent! Du har begrenset nytte av peileutstyr dersom du blir tatt av strømmen når du forsøker deg på en hasardiøs elvekryssning!

Mobiltelefon kan være praktisk dersom du befinner deg i dekningsområdet og har behov for hjelp. Personlig mener jeg at denne er mer til stress enn til nytte fordi andre lett kan bli stresset dersom du er utilgjengelig. Av samme grunn er det fornuftig å kalkulere med rommelige tidsmarginer slik at en unngår tidspress og slipper å tenke på muligheten for leteaksjoner o.l.

God tur!

Ja la oss diskutere dette...hvis du av en eller annen grunn ikke vet hvor du er i fjellet, enten pga tåke eller at du har gått deg bort, så vil GPS`en din øke din...reelle sikkerhet betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja la oss diskutere dette...hvis du av en eller annen grunn ikke vet hvor du er i fjellet, enten pga tåke eller at du har gått deg bort, så vil GPS`en din øke din...reelle sikkerhet betraktelig.

Det samme vil gode kunnskaper om kart og kompass.

Kart og kompass går heller ikkje tomt for batteri...

GPS'en vil fort fungere som ei sovepute da folk trur den kan redde dei ut av alle kniper, noko som fører til at dei tek større sjanser.

Er i stor grad enig med Springsteen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme vil gode kunnskaper om kart og kompass.

Kart og kompass går heller ikkje tomt for batteri...

GPS'en vil fort fungere som ei sovepute da folk trur den kan redde dei ut av alle kniper, noko som fører til at dei tek større sjanser.

Er i stor grad enig med Springsteen her.

Denne argumentasjonen holder jo ikke mål....ingen har vel sagt at gps skal gå på bekostning av kart og kompass, ta begge med vel...og ekstra batteri hehe.

At folk tar større sjanser med gps vil jo også gjelde kart og kompass...og forsåvidt alt utstyr. Tok meg en nakentur i fjellet eller så hadde jeg tatt for mye sjanser...tog du an??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eg "tog an ikkje".

Realiteten er at GPS går på bekostining av kart og kompass. Og sjølv om folk har med båe deler så gidd dei ikkje

lære seg bruk av kart og kompass da dei sett sin lit til elektronikken i GPS'en.

Røde Kors og andre redningsgrupper kan bekrefte at folk kjem i nød på grunn av at dei stoler for mykje på

nymotens utstyr og elektronikk. Dei fleste er nok litt meire ydmyke med eit kart og kompass på tur enn ein GPS.

Med kart og kompass vil dei fleste forsøke å ungå drittvær, mens med GPS vil mange tenkje at det går nok bra, vi

har jo GPS'en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo gøy med GPS og da.. Se hvor man har gått, høydeprofiler, hvor langt man har gått og hvor mye tid man har brukt.. Men et viktig poeng er å lære seg å bruke GPS`n sin! Har sett noen episoder av 71' Nord som viser hvor mye kaos det kan bli om brukeren ikke er kjent med instrumentet han/hun bruker.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, eg "tog an ikkje".

Realiteten er at GPS går på bekostining av kart og kompass. Og sjølv om folk har med båe deler så gidd dei ikkje

lære seg bruk av kart og kompass da dei sett sin lit til elektronikken i GPS'en.

Røde Kors og andre redningsgrupper kan bekrefte at folk kjem i nød på grunn av at dei stoler for mykje på

nymotens utstyr og elektronikk. Dei fleste er nok litt meire ydmyke med eit kart og kompass på tur enn ein GPS.

Med kart og kompass vil dei fleste forsøke å ungå drittvær, mens med GPS vil mange tenkje at det går nok bra, vi

har jo GPS'en...

Blir det dummere nå, så...

Tror du folk går mer ut i "drittvær" med GPS, enn med kart og kompass? Jeg tror folk går mer ut i "drittvær" pga GoreTex!

Det å ikke kunne GPS'en er like dumt som ikke å kunne kart og kompass!

GPS kan gå tom for batteri, men med de riktige innstillingene kan selv de nye som bruker mye batteri vare i over 24 timer, selv om de står på hele tiden. De som kan bruke GPS vet også at de må ha med ekstra batterier.

Udokumenterte referanser til Røde Kors og andre redningsgrupper som synser i vei, nyttes av Gal Kråkefot som "sannhetsvitner".

Jeg kan også synse litt:

Jeg tror at flere og flere mennesker trekker i fjellet, og ut i naturen, pga programmer som 71 grader nord, Lars Monsen's programmer, Ut i naturen. Mange av disse er uvant med fjellet, og tenker ikke på at aktiviteten kan medføre risiko. Jeg så forresten mange i fjellet i sommer med løpetigths og andre ugunstige bekledninger. Mange har sett folk som er dårlig skodd. Mange drar avgårde uten noe sikkerhet (klær, drikke, mat, vindsekk, førstehjelp osv.). Hørte også om noen unge menn som nådde toppen på Rondeslottet, med kun en boks øl i niste :)

Jeg vet ikke om damen som tråden begynte med var uvant i fjellet eller om hun feilaktig stolte for mye på GPS. Det er tragisk uansett. Men det er en kjennsgjerning at jo flere som trekker til fjellet i ulike sammenhenger og til flere årstider, jo flere ulykker vil det oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.