Gå til innhold
  • Bli medlem

Børvasstindan


oddis

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har vært i distriktet omkring Bodø i helgen og det ble forelskelse ved første øyekast.

I etterpåklokskapens lys burde jeg ha stilt disse spørsmålene før turen, men det var jeg for kjekkas til.

Er det noen som vet hvor mange rapeller man må regne med for å traversere de vestlige Børvasstinder, Falkflågtindan, fra nord til sør?

Jeg fant et rapellfeste ned fra Rundtinden, men dette kan omgås ved å gå følge østryggen et stykke - relativt utsatt - for så å runde inn under toppen igjen. Rapellfestet fant jeg for øvrig på den vestlige skulderen av Rundtinden. Ser ikke bort fra at det krever to rapeller for å komme ned her, så det er mulig det også er et feste lengre nede.

Deretter kom jeg bort i mer rapellterreng etter Spisstind. Det første rapellfestet kan omgås ved å gå rundt til venstre over sva og hyller, deretter var det bom stopp og nytt rapellfeste. Nedtur.

Det ser også ut som at det er en skikkelig pinakkel i skaret mellom Spisstind og Navnløs - 1070 moh - som muligens vil skape problemer.

Videre lurer jeg på hvordan det er å komme seg ned fra Navnløs - 1146 moh - i retning skaret som ligger i enden av Åsalidalen?

Dersom noen har informasjon om traversen av Åsalitindan - de østlige Børvasstinder - tar jeg i mot info med takk.

Turen fra Per Ka(r?)lsatind til Spisstind er for øvrig en ryggtravers av ypperste klasse. Anbefales på det varmeste.

Odd Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er enda litt mer info.

Hentet fra Veggslarv 71 - oktober 2003:

"I fjellet har aktiviteten vore låg, særleg på nytursida. Ingen nye ruter er gått, men Remi Bendiksen og Sveinung Råheim gjekk som dei fyrste ”Børvasstindane rundt”. Dei starta på Per Kalsatind, gjekk inn via Spisstind og Sørlege Falkflaugtind og utatt Åselitindrekka. Turen byr på 7-8 rappellar, eit par taulengder klatring, mykje luftig klyving og mange høgdemeter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Dette begynner jo å bli en koselig liten solotråd, så jeg fortsetter i god stil :D

Har fått noen svar fra Bodø klatreklubb. Rapellen ned fra Rundtind er ikke mer enn 30 meter. Videre er det to rapeller ned i skaret fra Spisstind, deretter travers bort til pinakkelen i skaret og ny rapell derifra. Det er også en rapell til ned fra sørligste Falkflågtind. Også her holder det med ett tau på 60 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kompis gikk alle østlige tinder i fjor sommer. Gikk fra riksveien og opp til skardvatnet, deretter opp på sørligste topp (Jæveltanna).

Vi gikk ned i skaret usikret til vi fant rappelfestet til sveinung fra 2003. Det er nok en fordel å lage et rappelfeste høyere opp på toppen.

Rappelfestet fra 2003 var preget av vind og vær, og har nok ikke vært brukt av andre siden 2003. Jeg laget et nytt feste der.

Husker ikke rappellengden, men hadde mye tau nede i skaret. Klatringen opp fra skaret er enkel, men mye løs kalkfjell. Kompisen min klatret. Han fant sikringsplasseringer, men fjellet er som sagt løst. Klatringen videre er lett/ vi brukte en kombinasjon av klatring/løpende forankring og vanlig fjellvandring. Veien sier seg selv.

Når man kommer ned fra store Åselitind, kommer man ned i et nytt skar. Ser et fint dieder i toppen, klatringen går opp ei renne. På toppen er det store blokker, man kan lage standplass i. Dette er egentlig den fineste klatringen på hele turen. Når man kommer til ende på turen oppe på Børtind, er det lurt å gå ned på østlig side. Nordsiden er bratt, og etter en lang dag er det ikker fristende å begynne med rappeller når man kan enkelt kan gå ned.

Kikka i veggslarv no, og artikkelen der sier det mest nyttige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.