Gå til innhold
  • Bli medlem

2K samlingen fullført på Kyrkja – med noko attåt


askogvoll

Anbefalte innlegg

2K samlingen fullført på Kyrkja – med noko attåt :)

Prosjektet

Etter ca tre og et halvt år, rundt hundre turer og 373 topper, stod jeg igjen med den siste toppen over 2000 meter. Ikke bare skulle toppen bestiges den 27. juli, men også en annen viktig ting måtte finne sted på toppen. Etter å ha nevnt tidligere at jeg ville bestige Kyrkja som min siste topp, sa Ole Jacob ved Leirvassbu at han ville bestige den samtidig, siden han ikke hadde vært der tidligere.

Noen av grunnene til at jeg valgte Kyrkja som siste topp var blant annet:
- Den har en fin beliggenhet, ca midt i Jotunheimen, hvor den ligger i sentrum for fire daler.
- Det er kort anmarsj og mulig å nyte en Cognac på toppen uten å bekymre seg for tilbaketuren.
- Den triveligste turisthytten i Jotunheimen er ”tilknyttet” toppen.

Forberedelser til den siste toppen:

Jeg pakket ryggsekken med Cognac, spekemat og kaffe, uviten om at Ole Jacob hadde noe av den samme pakningen selv. Det viste seg derfor når vi kom på toppen var det nok av mat og flytende varer. Sola stod midt på himmelen med få skyer, noe som gjorde at flere tok turen til toppen.
På toppen tok vi frem mat og drikke, og det var en ambivalent følelse å stå på toppen. Endelig var jeg ferdig med samlingen som hadde kostet mye tid og energi, men samtidig litt vemodig å ha fullført prosjektet. Etter ca tre og et halvt år var samlingen fullført etter å ha startet 7. mars i 2007.

Overraskelsen:

Hvordan den siste turen skulle bli hadde jeg planlagt lenge. Det skulle ikke være så langt å gå, samtidig ville jeg ikke at turen skulle være så vanskelig at det ikke skulle være mulig å nyte en Cognac på toppen.
Med nervene i høyspenn begynte jeg å tenke en tanke som jeg hadde tenkt flere ganger før, kanskje jeg skulle fri til Sunniva på den siste toppen? Under fine forhold ville det være perfekt, og jeg kunne ikke fått finere forhold enn denne dagen. Været var perfekt, og jeg hadde noen ukjente tilskuere og Ole Jacob fra Leirvassbu som vitne. Det hele startet med at jeg begynte å åpne en Cognac flaske som jeg kjøpte for en god pengesum for et par år siden, som jeg hadde satt en sperrefrist som bare kunne åpnes ved; fullført 2K samling, barnefødsel eller frieri. Jeg åpnet korken på flasken og gikk ned på kne, og mumlet først at det var to ting som kunne gjøre at jeg åpnet flasken i dag, det ene var å fullføre 2K samlingen, det andre kan dere kanskje tenke selv. Spørsmålet til Sunniva var ”vil du gifte deg med meg”? Jeg fikk momentant et stort smil hos Sunniva og et tydelig ja.
Ole Jacob og de resterende på Kyrkja klappet i kor og gratulerte oss begge. Cognac og spekemat ble fordelt på de besøkende på toppen, og tusen tanker gikk gjennom hodet mitt.
Etter toppbesøket gikk vi forsiktig ned fra Kyrkja etter noen små enheter alkohol i blodet som kunne svekke vurderingsevnen litt. Et kaldt bad i vannet nedenfor Kyrkja ga en frisk avslutning på turen. Middagen på Leirvassbu smakte perfekt, og tanker rundt alle de forskjellige turene gikk gjennom hodet mitt, samt forlovelsen som hadde foregått i dag uten at noen i familien enda hadde fått visst om det grunnet dårlig mobildekning. Denne kvelden var vår, og den avsluttet vi med en rotur i båt med en oter hengende etter, og en liten øl i baren rett før stengetid.

Tanker i etterkant av 2K prosjektet:

Etter å ha holdt på i tre og et halvt år, med rundt 150 turer og bomturer, er det vanskelig å beskrive samlingen i korthet. Det har blitt en haug med spennende turer som har vært lærerike, tunge, lette og mye mye mer. Jeg har vært på topper over 2K på alle årstider, og hver enkelt måned har sine fordeler og ulemper. Det mest behagelige været synes jeg finnes i april/mai, men det mest fantastiske lyset opplevde jeg i desember/januar/februar, med mange minus, klar luft og blå timer.
Jeg har i løpet av tiden slitt ut tre par fjellbukser, to par med sko, samt måttet reparert ryggsekken tre ganger. Hvor mange kilometer bilen har rullet ifm prosjektet vil jeg ikke tenke over, men rundt jorden er ikke å overdrive vil jeg tro. Det er kanskje ikke det mest miljøvennlige prosjektet jeg har drevet med, men kanskje et av de mest spennende.
Til tider har det ikke alltid kommet godmeldinger hjemmefra, og det har til tider vært veldig upopulært å stikke bort til fjells helg etter helg. Det krever derfor noen som er tålmodig på hjemmefronten.
Motivasjonen har til tider vært noe variert, kanskje mest det siste året. Etter flere lange turer alene, med sekk på ryggen, har jeg ved flere anledninger lurt på hva meningen med dette har vært. Spørsmålet dukket stort sett opp i de tunge bakkene, og sjelden på toppene. Spørsmålet kom som oftest opp på aleneturer, hvor jeg har hatt mulighet til å være i eget selskap i flere timer og reflektere over de ”viktige” ting i livet. Det finnes kanskje flere enn meg som har tenkt på filmen med Monthy Python og tittelen ”meaning of life” på tur? Det høres kanskje ut som en velbrukt klisje og si det som jeg sa nå, men å ligge alene og se på stjernehimmelen i tjue minus og fundere på de store ting har nesten gitt magiske øyeblikk. Å se på stjernene i en kald og mørk vinternatt med snødekte topper, blinkende krystaller i snøen og knakende snø under skiene har gitt meg noen av de vakreste naturopplevelsene jeg kan huske. Mange av opplevelsene kunne jeg ikke fått i selskap med andre, men som jeg gjerne ville delt med de nærmeste.

Til den som finner på noe lignende, lykke til med prosjektet, det er mange spennende og gode naturopplevelser foran deg :D

Tidligere i sommer

Tidligere i sommer gikk jeg blant annet over Uranos, Sagi, Falketind, Hurrungane m.fl. Legger derfor ved noen bilder fra de nevnte turene. Jeg har ikke skrevet noen rapporter fra turene, men det har derimot Sondre gjort.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21959&highlight=
https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21966&highlight=
https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21665&highlight=knutsholstinden

post-2512-133474713002_thumb.jpg

post-2512-133474713014_thumb.jpg

post-2512-13347471303_thumb.jpg

post-2512-133474713045_thumb.jpg

post-2512-133474713078_thumb.jpg

post-2512-133474713131_thumb.jpg

post-2512-133474713153_thumb.jpg

post-2512-133474713169_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer Alex! :D

Du har fått mange unike og uforglemmelige (na)turopplevelser gjennom dette prosjektet. Kan tenke meg at følelsen av å stå på den siste toppen er ambivalent... Takk for mange flotte turer vi har hatt sammen, alltid kjekt med deg som turfølge. :wink: Håper, som Bjørn-Even påpeker, at du ikke har gått helt lei, og vil bli med oss på turer i fremtiden!

Lykke til med giftemålet og fortsatt god sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det igjen jeg Alexander: GRATULERER GRATULERER! :D

Et prosjekt er over, et annet "prosjekt" starter. :wink:

En meget verdig avslutning på dette nokså slitsomme prosjektet. Jeg har nok lest de aller fleste turrapportene dine her inne og fulgt deg på din vei. Skjønte at du nærmet deg veldig, etter våre små "samtaler" på FB. Artig å se at du nå er i mål.

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver om motivasjon og meningen med dette. Og følelsen av vemod ved den siste toppen. Husker selv så godt de siste 5-10 meterene før jeg nådde min siste topp i 2006, og blandingen av vemod og glede på samme tid.

Lykke til videre med alle motbakker og nedoverbakker Alexander! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slenge meg på blant gratulantene! :D

Godt gjennomført å fullføre hele 2k-lista på drøyt 3 år. Rundt 3 år er tydeligvis tida det tar for "eliten" her inne å gjennomføre et sånt prosjekt. Jammen har du hatt mye dårlig vær på turene, men det har jo heldigvis for din del jevna seg endel ut og blitt mye fint vær også da. Ikke minst i Hurrungane, av alle steder!

Ikke verst å ha ei dame som tydeligvis deler noe av toppinteressen din! Lykke til på den fronten også! :wink:

OT: Sjøl ligger jeg nå på 162 2k-topper, 10-metringer inkludert. Jeg skal fullføre jeg også, men det tar nok en god del år. Heldigvis skyldes det for en stor del andre typer turer, til tross for at tøffelegenskapene også er en brems...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :wink::(:D .

Fantastisk motivasjon for tur i all slags vær må jeg si, mange saftige etapper har du tilbakelagt også. Takk for alle de fine og artige turrapportene du har bidratt med her på fjellforum. Fin oppmuntring for de av oss som kommer til å bruke tiår på samme prosjekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for alle gratulasjoner :D

Blir nok aldri ferdig med fjellene, og jeg skal nok på tur i vinter og vil jeg tro, kanskje til og med i høst :D

Har skaffet meg stasjonsvogn og hund nå, så blir nok å dra innover i fjellheimen på en litt annen måte enn tidligere. Aleneturer i fjellet blir det nok færre av.

Jeg kommer nok tilbake til 2K toppene, og jeg vil helst gå opp igjen noen av turene jeg gikk i dårlig vær for faktisk å kunne oppleve utsikten fra toppen :D

Savner mulighetene jeg hadde fra barndomshjemmet mitt, hvor jeg kunne gå rett fra huset, og rett opp til topper godt over tusen meter på under to timers gange. Gikk da stort sett hele året, ofte for meg selv, av og til i selskap fra far. Var ikke mange i barndomsgjengen som interesserte seg for fjell og natur, og det var store biler, fest og morro som stod på planen når man hadde fri fra jobb og skole.

Det som motiverte meg da var turen, utsikten, dyrene og luktene, og jeg har blitt mer og mer bevisst dette de siste månedene jeg gikk på 2K toppene. Motivasjonen gikk opp og ned av bølgedaler den siste tiden, og jeg måtte finne ut hvorfor jeg faktisk orket å gå de lange bakkene. For noen er tallene motivasjon i seg selv, og i begynnelsen holdt dette for meg. Mot slutten ble tallene stadig mer absurd og intetsigende, hvor jeg faktisk måtte finne en mer "legal" grunn til å holde på. Begynte derfor da å tenke på hva som motiverte meg som liten til å gå på fjellet, og jeg kjente at jeg fikk mer energi av å begynne å tenke "nye-gamle" tanker om fjell og natur.

Nå kjenner jeg at jeg gleder meg til å stikker innover i fjellet med Ronja (hunden vår) og Sunniva og bare ta turen som den kommer, og kanskje stikke oppom en topp om været er fint :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.