Gå til innhold
  • Bli medlem

Breen ved Tverrådalskyrkja


Anbefalte innlegg

Annonse

Det er vanleg å gå usikra nokre hundre meter av Fortundalsbreen når ein går opp normalruta til Tverrådalskyrkja. Eg veit ikkje korleis det er der akkurat no, men så seint på sommaren er det ofte blåis, så da ser ein at det ikkje er sprekker. Litt glatt kan det vere, men det er ikkje bratt. Men det kjem ei djup overflateelv ned midt på breen mot Steindalen. Ein går vanlegvis opp breen vest for denne elva (inn mot Tverrådalskyrkja). Elles bør ein vere forsiktig når ein går av breen pga. laus og ustabil morenesteinrøys den fyrste biten opp frå breen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fin blåis med god friksjon på Fortundalsbreen for ca 1 uke siden. Helt unødvendig med stegjern på det korte strekket på breen. Morten må også ha feilplassert en gul trekant på østryggen, for her var det verken eksponert eller noe særlig med klyving.

Den (ifølge Mortens bibel) bre-frie ruta på vestsida av Tverrådalskyrkja (langs Austre Kollebreen) vil jeg advare på det sterkeste mot. Ekstremt mye løsgods og en del sva her. Og ironisk måtte jeg faktiske på med stegjerna på det som skulle være den bre-frie ruta :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til Lyngve, uproblematisk å gå på blåisen nå for kort tid siden. Opplevde (den lyse) ura i overgangen bre/fjell som noe løs. Vi fulgte østsiden opp. På toppen møtte vi forresten en nisse som med vilje utløste et ganske heftig steinskred ned vestsiden av toppen. Dama hans som pranget med turleder på DNT-jakken sin, syntes visst bare det var fint med litt løs stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den (ifølge Mortens bibel) bre-frie ruta på vestsida av Tverrådalskyrkja (langs Austre Kollebreen) vil jeg advare på det sterkeste mot. Ekstremt mye løsgods og en del sva her. Og ironisk måtte jeg faktiske på med stegjerna på det som skulle være den bre-frie ruta :P

For de som vil gjøre turen til en rundtur, kan man ta seg opp vestsiden slik at man havner i skaret mellom sørtoppen og hovedtoppen. Men, det er bratt opp der, og nokså løst. Vi gikk på nysnø, og mye hadde frosset fast, men ikke alt. :) (se bilde) Det ramlet ned noen steiner selv om vi prøvde å unngå det. Så det ble til at vi forsøkte å ikke befinne oss under hverandre.

Så kan man gå ned østsiden, og slipper samme vei opp og ned. Men, jeg gjentar, det er bratt og løst i vestsiden av Tverrådalskyrkja opp mot nevnte skar, så vær forsiktig!

post-42-133474715559_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.