Gå til innhold
  • Bli medlem

Fersking...


Piratos

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Min umiddelbare tanke er; "hvor bor du?"

Profilen din sier Bosted: Bergen - Ringerike

Finnes det et Bergen på Ringerike, pendler du, eller bor du et sted i mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
hei gjest.. bor litt begge steder.. pendler over fjellet serru.

Det var ikke meningen å være anonym. Glemte rett og slett å putte navnet mitt på. Hvis du vil ha tips om fjell i Hordaland kan du klikke deg inn på www.hordafjell.com , evt. sende meg epost (står på websiden). Jeg har ganske grei oversikt over disse fjellene, så hvis du indikerer hva du er på jakt etter, kan jeg nok hjelpe deg.

Hilsen Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei.. etter og ha tittet litt på dine bilder fra byfjellene, har jeg bestemt meg for og ta en tur i nærmeste framtid.. da jeg ikke veit noen ting om verken utgangspunkt eller løyper . lurer jeg på om du har noen tips om hvor jeg bør starte og hvor lang tid jeg evt. kommer til og bruke.. Fins det noen Kart tilgjengelig.. som du skjønner er jeg helt fersk i dette gamet.. Så jeg veit ikke helt hvor jeg bør starte.Bare at jeg må starte hehe.Piratos

Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har bodd litt i Ringeriksområdet. Hvis du vil begynne med litt fine dagsturer er det absolutt å anbefale en tur til Mørkgonga, det er en FANTASTISK tur! Du kjører mot Åsa og fortsetter rundt Steinsfjorden til du ser en liten vei til venstre som heter Abrahamrudveien (mener jeg å huske). Parker bilen ved bommen og gå, veien er ganske godt merket. Først ca 20 minutter oppover grusvei, så ca 30 min opp ganske bratt, så klatrer du opp en smal kløft i fjellet (stålvaier å holde seg i hvis det er litt vått og glatt). Utsikten der oppe er helt nydelig. Så kommer du til et vann, hold til høyre og ta den gamle postveien mellom Oslo og Hønefoss ned igjen - skikkelig fin søndagsturrunde!

Et annet tips er å kjøre opp til Ringkollen (kjør til Klekken Hotell, skilt videre, bompenger kr 20) og gå til Ringkolltoppen eller egenlig hvilken som helst annen rute. Kan avsluttes med kakao på Ringkollstua og igjen, nydelig utsikt.

Ellers har du jo Kongens Utsikt, kjør opp ved Sundvollen hotell, her er det også bompenger kr. 20, skilt til Kongen Utsikt, litt over en halvtime å gå. Kjempefin utsikt, skikkelig turisttur :) Her kan du også gå til Sørsætra eller Gyrihaugen hvis du vil ha en lengre dagstur, kjempefine stier og masse fine vann og andre hyggelige steder underveis.

Damtjern er et annet flott sted, her kjører du også mot Åsa og det står skilt til Damtjern. Parkering kr 15 eller parker før bommen og gå de siste 200 meterne. Her er det en skikkelig fin gå eller ski tur til Løvlia, eller du kan gå rundt vannet, eller gå langs grusveien inn til videre skogstjern.

Disse stedene er i hvert fall kjempegode utgangspunkt for turer, du kan ikke gå deg vill og uansett hvor du går er det fint :)

Har mer tips på lager men det kan jo hende du kjenner alle rutene fra før så dette får holde for nå! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Mammapåtur... Alle de stedene du nevner er gromme steder.. Må innrømme at jeg har vært på de fleste.Men har ikke, av en eller annen merkelig grunn ikke gått mørkgonga.Har hørt flere nevne det. Det er ved ei ferist ikke sant? Er fra Hønefoss ,så jeg er ganske godt kjent på Ringerike selv.Men tusen hjertelig for tipsene.Det er jo utrolig mye fin natur på Ringerike som jeg ennå ikke har satt mine føtter.Men tenker litt på de litt høyere punktene.. Stoppet opp på strekningen Hol-Aurland og tok et døgn for og samle tanker, da Bestemte jeg meg for og bruke litt mer tid i naturen.Derfor litt engasjement og tips innsamling... Forresten,hvor på Ringerike har du vært bosatt?

Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;-) Og jeg som var så stolt over at jeg endelig fikk bidratt med noe annet enn nybegynnerspørsmål her på forumet :D he he!

Jeg har bodd på Røyse, bondelandet :)

Norefjell er jo et kjempefint område, men der begynner det vel å bli snø snart hvis det ikke er masse snø der allerede!

Mørkgonga er nok yndlingsturen min av de "lokale" rutene - klatret opp med bæremeis der i sommer på en fantastisk sommerdag, kjempefint. Tror ikke det er noen ferist der altså, men det er en bom man må parkere ved og gå litt på grusvei først, det er det eneste litt kjedelige! Den gamle postruta ned har også fantastisk utsikt, anbefaler å gå ned når det nærmer seg solnedgang - kjempefint!

Du skulle vel ikke være Richard som jobbet på Alfred for noen år siden forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. Mørkgonga skal prøves.. ferista er ved bunn av morkgonga..(videre mot sundvollen). Og norefjell har snø nå veit du.På alfred har jeg ikke jobbet,bare brukt penger hehe. Tror han du mener er noen år eldre( jeg er 25).

Når du gikk mørkgonga, veide barnet over 15 kg? Har ei datter på 11 mnd. og hu blir med til våren veit du, så lurer på om det kommer til og gå bra og hvor lang tid bør jeg kalkulere inn....?

Richard ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er ikke noen ferist på selve turstien altså, det er bare oppover helt til du kommer helt opp - det er ganske bratt.

Sønnen min var 20 måneder da jeg gikk der, det var i juni. Han veide vel 14-15 kilo da tror jeg. Hadde han i solid bæremeis - men jeg tror nok det kan være lurt å gå en tur uten barn først, men det blir jo en vurderingssak egentlig. Jeg har gått der masse og ville snudd hvis det var for vått eller for tørt - på de tørreste sommerdagene er det endel av stien opp som består av ganske løs stein, man kan karre seg gjennom endel kratt og sånn for å slippe de verste løse steinene da. Opp selve juvet er det bare å ha en hånd godt plassert på stålvaieren, akkurat det siste "trinnet" kan være litt ekkelt særlig hvis det er litt vått - det renner en liten bekk der noen ganger og da kan det bli litt sleipt.

Med barn og pauser, kanskje et bleieskift undeveis og sånn ;-), vil jeg si at du bør beregne 4-5 timer, da er du nok ganske trygg på at det ikke blir noe stress!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.