Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips: prøv lette "joggesko" på fjelltur


jamez

Anbefalte innlegg

Jeg har på mine siste to turer droppet de trofaste fjellskoa, og tatt de korte "joggeskoa" mine på beina istedet.

Nå vet jeg mange av dere sier/tenker:

- ja, men da har du jaggu stødige ankler du...

- men, da blir du da bra våt på beina...

- det må da være fryktelig å gå med sekk i ulendt terreng med!

og sikkert flere innvendelser.

Stødige ankler, jeg? Nei tvert i mot. Har vært plaget med slarkete ankler og overtråkk etter håndball og orienteringsløp. Vært til fysioterapeut for å finne ut at mye skyldes skeivstilling i ankelleddet og overbelastning av musklene på innersiden.

Så da burde vel jeg bruke stødigst mulig sko?

...vel jeg tenkte tvert imot. Med lette lave sko trår jeg mer presist og varsomt, og har såpass mye bedre kontroll at jeg har ikke hatt et eneste overtråkk på de siste turene!

Våt på beina? Joda ...men, so what? Det blir da de aller fleste i fjellskoa sine om forholda er våte nok også.

Forskjellen er at joggeskoa mine, selv gjennomtrukne av vann veier flere hundre gram mindre enn fjellskoa mine i tørr tilstand!

Ved stopp vrir jeg opp sokka (og lar føttene tørke litt om det ikke er mye mygg)...

Når jeg kommer fram trer jeg på et sett tykke sokker, evt vanntett type sokker (sealskinz) om skoa er veldig våte. Slik holder jeg meg varm uten problem...

Litt mer detaljer: Skoa jeg brukte var favorittskoa mine til daglig bruk. Et par Salomon XA pro. Lave "trail running"/trekking sko.

Goretex membran, slik at det skal litt til før man blir våt om det er tålelig tørt terreng.

Jeg tror det er viktig at det er en slik type sko, som har litt vridningsstivhet, og bredde på sålen, slik at de fortsatt er stabile. Og dessuten at sålen har bra grep på våt stein.

Første turen var planen å gå 25km hver vei, i indre troms... Jeg var litt skeptisk før jeg starta, men tok sjansen på å legge igjen fjellskoa hjemme og ikke engang ta dem i sekken. Og jeg angra ikke på det!

12-13kg sekk opp på fjellet, 16kg ned (noe fisk ble det jo)... Aldri har det vært så lett å gå på fjelltur! litt over halvparten var grei sti, men noe i kratt og myr var det også. Men veldig tørre forhold.

Med så lette sko er hopping rundt kratt, myrhuller og over bekker en lek. Skoa var stive nok til å balansere stødig i steinura.

Og det går så lett! ! Full fart iforhold til de tunge fjellskoa. Traver ivei som en lek.

Brukte under 5 timer opp, og under 6 timer ned inkl pauser!

Føttene mine har aldri hatt det bedre. Ingen trykkskader, ingen gnagsår. Eneste var at jeg hadde litt vondt i en tå på tur opp, men den plager meg alltid, og den lille blemma som kom la seg til ro dagen etter.

Neste tur var det en helt annen historie. Børgefjell. Hadde bare 11kg sekk når jeg starta...

Men, terrenget var guffent. Jeg gikk 7-8 km med 450m stigning, og måtte gå skrått hele veien. Var veldig vått, masse regn. Første 5km i kratt og myr. Klissvått. Fikk litt vondt under den ene foten fordi jeg hele tiden måtte gå på skrå, men det vet jeg at hadde blitt bortimot like ille med fjellskoa også... Fikk ei lita blemme midt under foten, men ikke større enn at den la seg flat dagen etter og før jeg skulle ned igjen. Satte på en teipbit før nedfarten, så ble det ingenting problemer på turen ned. Var heller aldri kald på beina selv om det var regn og 7-8grader. Så lenge man går er man jo varm på beina. Totalt sett savnet jeg aldri fjellskoa mine her heller!

Ved elvekryssing er det bare å dra opp buksa og vade ivei. Vri opp sokka/tøm skoa på andre siden...

I indre troms hadde jeg også med meg vadebukse og brukte salomoene som vadesko. Funka helt greit, selv om de var noe glatte.

Konklusjonen er iallefall for min del soleklar:

Jeg kommer ikke til å gå med tradisjonelle tunge stive fjellsko i fjellet mer!

Gjenstår å prøve hvordan det blir med snø i terrenget. Jeg tror det vil gå helt fint med sealskinz også.

Jeg må si at jeg dog er litt mer skeptisk til løsningen når det gjelder å gå med sekk på 20kg+...

Så da spørs det om fjellskoa mine får komme ut av skapet igjen...

Som en bieffekt styrker jeg mine svake ankler! Noe som igjen vil gjøre at jeg etterhvert kan bære tyngre sekk med lave sko?

Mye av ideen til dette fikk jeg fra Jörgen på fjaderlatt.se .

Om han kan gå med lette sko, så tenkte jeg at det burde gå fint for meg også.

I tilleg har han lagt fram forskningsresultater på siden som viser bl.a. at 100gram økning av vekt på beina økte energiforbruk like mye som å øke vekten på sekken med 640gram...

http://www.fjaderlatt.se/2009/05/vikten-av-skodon-nagra-vetenskapliga.html

Lette sko gir virkelig mening!

Så, ta en sjans, prøv deg med lave joggesko på fjellet!

Om du ikke er like dristig som meg tar du fjellskoa i sekken når du starter så er det jo enkelt å "angre" om du syns det er plagsomt.

Morsomt å høre om andre har tilsvarende erfaringer. Evt motsatte...

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste ulempen jeg kan se, er at du blir våt i myrlendte og våte områder. Ikke så behagelig når kaldt vann renner inn om høsten.

Bruker selv av og til joggesko på dags eller kortere helgeturer. På lengre turer vil man jo gjerne ha noe som man vet tåler litt. Dumt å måtte gå barbeint en hel dag fordi man har flerret opp joggeskoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du varm på resten av kroppen er det utrolig hvor mye som skal til før du fryser på beina!

Risken med ødelagte sko er vel der like mye med vanlig fjellsko?

Teip og tau duger like bra for å reparere ødelagte joggesko som ødelagte fjellsko vel?

Greit å velge av de litt mer solide skoene. XA pro har tålt mye juling til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken hadde egentli ikke slått meg at det ville være såpass mye mer comfy!

Og jeg tror nok det er flere som tror at man må ha fjellsko på fjellet...

Søkte på forumet uten å finne så mye om det, så tenkte en tråd kunne være nyttig info for noen.

Ser det kommer flere og flere skikkelig lette lange "fjellsko" også. Men, mange av dem er jo joggesko med litt ekstra lengde.

Da forsvinner slitestyrkeargumentet. Men, mtp på vann og støtte vil nok slike være bedre enn lave sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går med lette "fjelljoggesko" selv og var vel mer interessert i passform enn vekt når jeg skulle finne noen. eneste problemet med å finne "fjelljoggesko" er at jeg har startet å gå med fjellskoene i sekken... planen min nå er å kjøpe et par til med "fjelljoggesko" og ta med de på tur heller enn fjellskoene (som ekstra par i sekken):) ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant så sant, Jamez.

Husker da jeg som ung og kaut 16åring vandret med joggesko og ullsokker. Hadde nettopp tatt dykkerlappen da, og hadde en våtdrakt-teori om at vannet/fukten i skoen ikke ville sirkulere, og dermed varmes opp av kroppen.

Funket helt fint!

Har faktisk gått over Besseggen barbeint i seilersko (i fra Gjendesheim tur/retur). Det var dog med 8 kg. på ryggen.. Gikk veldig fint.

Det er og blitt flere og flere som jogger barbeint/meget tynn såle. Det sies at det er en mer naturlig måte å bruke foten på, og belastningsskadene unngås.

Så ja jeg støtter ideen om lett fottøy. Det eneste jeg er noe skeptisk til, er når sekken er tyngre enn 20 kg.

Bruker selv lette fjellsko: AGU Air8000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Jamez, som jeg skrev i en annen tråd, jeg har inntrykk av at folk går med "overkill" sko.

Har selv lave Salomon GTX-sko, og de blir brukt til det meste. Sparer man noen gram på bena, er det veldig mye krefter spart. Ulempen er dersom man skal over en elv eller myr, ellers ser jeg bare fordeler. Dessuten kan man bli litt våtere dersom man f.eks går i vier med GTX-bukse, siden vannet da lett vil renne inn i skoa.

Til 90% av turer i skog og mark er slike sko midt i blinken, og også for en del høyfjellsturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg permiterte fjellstøvlene mine etter å ha prøvd Montrail Hardrock sko (trailrunning/hiking sko).

De brukes helt fint til tinderangling å, de "smører" utrolig bra på stein så er mye bedre å klatre med enn fjellstøvlene.

Det neste jeg har sett på er anmarsj/hiking hybridsko, for enda bedre klatreegenskaper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På stier og lett terreng er lette sko veldig behagelig. De eneste gangene jeg tar fram de kraftige stive tunge støvlene er på fuglejakt. Ingen joggesko jeg kjenner til tåler timesvis i myr, kratt og vier. Hvis noen kunne lære opp fugl til å kun sette seg langs sti og vei kunne jeg kuttet ut støvlene totalt :)

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer detaljer: Skoa jeg brukte var favorittskoa mine til daglig bruk. Et par Salomon XA pro. Lave "trail running"/trekking sko.

Goretex membran, slik at det skal litt til før man blir våt om det er tålelig tørt terreng.

Jeg tror det er viktig at det er en slik type sko, som har litt vridningsstivhet, og bredde på sålen, slik at de fortsatt er stabile. Og dessuten at sålen har bra grep på våt stein.

Litt off-topic kanskje, men den høye versjonen av disse skoene er Ukens Supertilbud hos VPG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert riktig at 100g på beina tilsvarer 640g på ryggen, men glem ikke at et vått par joggesko veier veldig mye mer enn et tørt par. Det bør også være med i regnestykket.

En annen ting er sikkerheten. Overtråkk med sekk på ryggen blir fort mye mer alvorlig enn når man går uten.. Jeg ville ALDRI ha turt å gå på langtur uten sko som hindrer overtråkk. Man kan kanskje gjøre det på DNT-stier hvor det alltid kommer folk. Da får man i alle fall hjelp..

Så til dette med at lave sko styrker anklene. Høye sko styrker også anklene. Det er ikke sånn at anklene er låst i høyere sko. Man bruker stabiliserende musklatur også om man går med høyere støvler. I tillegg er man sikker på at utslag i ankelen ikke blir så store at de gir nye overtråkk. De har derfor ikke potensiale til å forverre gamle skader...

God tur i lave sko! Husk å ta med mye støttebandasje! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våt på beina? Joda ...men, so what? Det blir da de aller fleste i fjellskoa sine om forholda er våte nok også.

Forskjellen er at joggeskoa mine, selv gjennomtrukne av vann veier flere hundre gram mindre enn fjellskoa mine i tørr tilstand!

Kommer mye an på typen sko hvor mye vann de tar til seg... mine tok ikke så veldig mye.

Jeg lover å legge inn en post her neste gang jeg tråkker over... Jeg var som sagt bekymra for det, men som jeg skrev i første posten. Man trår på en helt annen måte med lette 'ustødige' sko, slik at overtråkk ikke blir et problem. Det går an å ha uflaks, det er klart. Men, det gjør det også i fjellsko. Jeg har tråkka over mer i fjellskoa mine faktisk!

artig å se todelingen i skeptiske og folk som er enige.

Men, vi er jo alle enige om at med tung sekk (20kg+) er fjellskoa gode å ha, så en viss glidende overgang er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legolas watched them for a while with a smile upon his lips, and then he turned to the others. 'The strongest must seek a way, say you? But I say: let a ploughman plough, but choose an otter for swimming, and for running light over grass and leaf or over snow - an Elf.' With that he sprang forth nimbly, and then Frodo noticed as if for the first time, though he had long known it, that the Elf had no boots, but wore only light shoes, as he always did, and his feet made little imprint in the snow. 'Farewell!' he said to Gandalf. 'I go to find the Sun!'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legolas watched them for a while with a smile upon his lips, and then he turned to the others. 'The strongest must seek a way, say you? But I say: let a ploughman plough, but choose an otter for swimming, and for running light over grass and leaf or over snow - an Elf.' With that he sprang forth nimbly, and then Frodo noticed as if for the first time, though he had long known it, that the Elf had no boots, but wore only light shoes, as he always did, and his feet made little imprint in the snow. 'Farewell!' he said to Gandalf. 'I go to find the Sun!'

Ja, en skulle vært like lett til bens som alvene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det i stor grad er snakk om tilvenning/trening.

De fleste av verdens urbefolkninger har vel brukt lett/mjukt fottøy av "mokasintype".

Når jeg som en voksen halvfeit gjennomsnittsmann av og til letter på ræva for å gå i terrenget, har jeg ikke den nødvendige styrke og trening til å bruke de samme mokasinene.

Jeg har de siste 2-3 årene brukt et par "fjellsko-light" mye i hverdagen og tåler adskillig mer gåing/ståing før jeg blir sliten i disse enn i

lavere og mindre stive sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Jeg må si at jeg dog er litt mer skeptisk til løsningen når det gjelder å gå med sekk på 20kg+...

Så da spørs det om fjellskoa mine får komme ut av skapet igjen...

Jeg hadde selv joggesko som førstevalg lenge, men mye av turen gikk med på å gå rundt våte partier på stien. Selv om det argumenteres på at det gjør ikke noe at en blir våt, så vil jeg anta at en foretrekker tørre sko, uansett. I valget mellom noen sparte kalorier og tørre føtter så velger jeg det siste. For meg som ikke jevnlig frekventerer helsestudioer, så er turene på fjellet også for å holde formen oppe og vekten i sjakk. Hva er da vitsen med superlett av alt slag? Og hva med dagen da sekken er 20+ og fjellskoene skal frem, hadde det da ikke vært greitt å grunnlaget klart.

Så på dagsturer bruker jeg nå alltid fjellskoene, og trasker i rett linje over de våte partiene. På ryggen har jeg sekken full av klær, vann i mengder og diverse, uten tanke på vekt. Noen ganger legger jeg i en sten eller to også, slik kan den mest trivielle fjellturen også bli en trimøkt, i tillegg til naturopplevelsene. Og når de er tid for overnattingstur, så pakkes sekken med omhu og hvert gram telles. Og da er styrken og kondisen på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på dagsturer bruker jeg nå alltid fjellskoene, og trasker i rett linje over de våte partiene. På ryggen har jeg sekken full av klær, vann i mengder og diverse, uten tanke på vekt. Noen ganger legger jeg i en sten eller to også, slik kan den mest trivielle fjellturen også bli en trimøkt, i tillegg til naturopplevelsene. Og når de er tid for overnattingstur, så pakkes sekken med omhu og hvert gram telles. Og da er styrken og kondisen på plass.

Du har noen gode poeng der.

Jeg og pakker omtrent tyngst mulig på kortere turer. Tar med meg ekstra luksusting, litt vedkubber, etc. For treningen sin del.

Men, på de lange fjellturene når jeg skal gå flere mil så vil forskjellen på 13 og 20 kilo være magisk for hvor greit det går å gå langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du varm på resten av kroppen er det utrolig hvor mye som skal til før du fryser på beina!

"Fryser du på beina er det utrolig hvor mye som skal til for at du blir varm i resten av kroppen.."

På korte dagsturer er joggesko et alternativ, dvs hvis været tillater det. Jeg bruker da noen "terrengjoggesko" med Goretexmembran, tror det er Salomon det paret jeg har nå. Ellers bruker jeg store, kraftige, tunge fjellsko på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå ein tre-timars fjelltur neste veke, ca. 20kg i sekken og joggesko på beina, får sjå korleis det går.

Turen består av eit kort, veldig bratt parti, ein lengre gåtur langs fjellryggen og ei litt slakkare rute ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar sjølv joggesko i fjelllet enkelte gonger, men det er mange år sidan eg har gjort det på langtur.

For anklane sin del, trur eg det er sunt å gå med joggesko. Det gjev god trening som så gjev sterke anklar. Dei som er mest plaga med å trå over, er nok gjerne dei som alltid går med stødige støvlar. Så er valget mitt å gå med høge stølar når konsekvensen av å trå over med tung ryggsekk kan vera alvorleg. Dette gjeld særleg når eg er på fleirdagarstur aleine i fjellområde som eg reknar med å ikkje treffe folk. Eg har andre grunnar for å bruke læstøvlane også.

Når det gjeld å verte våt, er mi meining at forskjellen på gode og dårlege sko/støvlar, er korleis dei er å gå med når dei er våt. For meg er det (ein bestemt modell) læstøvlar som har vist seg best i våt tilstand, derfor er det også dette eg går med på lengre turar, sjølv om desse nesten er umogleg å få tørr att i felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp et par Merrell pantheon waterproof. Skoen ser ut som en litt kraftig joggesko, men er en trail/ tursko med litt kraftigere såle og Gore-tex membran. Denne skoen var en svært positiv opplevelse. Har både testet den i byen og på tur. Skoen har en litt bredere lest enn en del andre sko fra Merrell, har Vibram såle, men er litt små i nummeret.

http://www.merrell.com/US/en-US/Product.mvc.aspx/M-F-F/17141M/0/Men/Footwear/Filters/Mens/Pantheon-Waterproof

Opplever stadig at alt som ser ut som joggesko blir kaldt for joggesko. Husk at joggesko er laget for jogging, ikke for turbruk. Tursko kan se ut som joggesko, men er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er gunstig med joggesko på enkeltturer med lett sekk.

Fordelene:

-Bedre demping (skåner knærne)

-Mindre vekt

-Mer bevegelige og mer føling med fjellet

-Muligheter for å jogge

-Bedre lufting

Ulempene:

-Dårligere støtte (slitsomt, lett å tråkke over etc.)

-Ikke vanntette

-Mindre slitesterke

På korte og raske turer bruker jeg ofte vanlige terrengjoggesko, på lengre turer med mye stein har jeg brukt såkalte "fjelljoggesko"/lave fjellsko av typen Montrail. Sistnevnte har bedre friksjon, er slitesterke og mer vanntett. Dessverre har de dårligere demping og fortsatt relativt dårlig støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.