Gå til innhold
  • Bli medlem

Drept av ukjent rovdyr


Johanne

Anbefalte innlegg

Annonse

Jerv er hvertfall mer enn sterk nok til å flerre opp buken på en sau, eller rive hodet av den for den saks skyld. Men "åstedet" minner vel ikke så mye om jerv eller de andre rovdyrene våre. Vanskelig å si hva det kan ha vært egentlig. Vanligvis flår man helt eller delvis dyrene for lettere å kunne lese informasjon utfra bittmerker ol. Vet ikke om det er gjort i dette tilfellet. Utfra det jeg leste så fikk jeg et inntrykk av at det i dette området er langt mindre vanlig med rovdyrangrep enn her i Hedmark. En ting som slo meg er at det kan ha vært hunder. De har i motsetning til f.eks. ulv ofte et adskillig mer "alternativt" handlingsmønster. To hunder som har kjempet om et bytte kan kanskje også forklare det avrevne hodet... Jeg har sett avrevne hoder på sauekadavre flere ganger men da er forråtnelsen kommet så langt at en rev enkelt kan gjøre det. I dette tilfellet så det rimelig ferskt ut. Hvis en ekspert på rovdyrskader undersøker skrotten så vil man nok antagelig få en pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både rev og jerv er kjent for å kunne fjerne hodet på sine fangst, og det er også tilfeller der gaupa kan gjøre det. Det er heller ikke usannsynelig at fugler har hjulpet til med å spre innvoller. Og siden jerv og gaupe er de tradisjonelle rovdyrene på området, så vil jeg tro at det er en av dem med hjelp av fugler for videre spredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget er posta her og: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21947

Heller mot rev. Reven kan fjerne hovudet. Ved oppdeling og bortfrakting fjerner den ofte

hovudet og bogen fyrst.

Hund kan heller ikkje utelukkast.

Einaste måten å finne ut heilt sikkert på er obduksjon utført av kyndigt personell. Kva ein

gjeng forumdeltakarar sitt å synser vil forbli nettopp det, synsing.

Synes ikkje noko av det som står i bloggen indikerar den X-files statusen som bloggeren

forsøker å gje inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
l Såg ikke den tråden før jeg hadde skrevet innlegget ovenfor, og hele greia ligner mer og mer på en eller annen form for markedføring.

Og er det i det hele tatt interessant å diskutere hvem som dreper hva eller hva som blir drept av hvem på et forum som dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par dager siden kom jeg over bloggen til en velkjent villmarksblogger som kaller seg Hjortefot. Dere kan selv lese blogginnlegget her:

http://hjortefot.vgb.no/2010/08/11/411661/#more-411661

Det han viser frem, er bilder tatt av "Lammemannen". Jeg vil understreke at navnet "Lammemannen" bare er en teoretisk knagg å henge fenomenene på, konstruert av meg, og er ikke en absolutt sannhet.

Nå henger dere kanskje ikke med, men les de sjokkerende tingene jeg har funnet ut av de siste ukene:

http://sommerredaksjonen.vgb.no/

Bedøm selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, så, Johanne. Ta deg en kaffe og en pust i bakken. Det er jo morsom underholdning å lese bloggen din, for all del, men når du kommer drassende med sider som Nyhetsspeilet, og antyder at kraftlinjene i Hardanger skal brukes til overvåkning, hehe, ja da må jeg flire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen her som har sett dokumentaren om de gutta som gjør hva som helst for å kille alt som er av ulv og vilt i Sverige og i Norge?

Husker ikke helt nøyaktig hva dokumentaren het, men den gikk på NRK for ikke så lenge siden.

Altså hvis du ikke tar hintet så tror jeg at det er samme gutta det er snakk om, klin kokkos bønder som ikke har annet å foreta seg enn å knerte alt som beveger seg i skogen.

Greit nokk å holde bestanden nede, men når man går til slike tiltak for å få bevilgning for å skyte vilt så tror jeg det er på tide å komme seg til byen blandt folk.........

Troll er det nok av, finner dem på forumer overalt men er heldigvis ikke mange av dem her.

Det at høyspentmastene er for å overvåke troll på vidda er helt feil, dette er han som overvåkes for å ta vare på en av Norges nasjonalskatter sn%C3%B8hulemannen2.jpg

Sorry, jeg kunne bare ikke dy meg, måtte trolle litt siden det er lite å gjøre på nattevakt, unskyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vel ikke ha en sammenheng med Trolljegeren? http://www.sfj.no/sff/K2PUB.nsf/viewAttachments/C1256B3B0048DA1DC12576340025DB1B/$FILE/09041426.pdf

TROLLJEGEREN er en dokumentarfilm som vil avsløre en av tidenes best

bevarte hemmeligheter. Den retter også søkelyset på myndighetenes

vilje og evne til å undertrykke sannheten når noe blir for sensitivt for

offentliggjøring.

Kreativ markedføring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på om trådstartaren er ein del av mocumentaryen eller ikkje. Men om så ikkje er

tilfelle, kan trådstarter da redgjera for kvifor naturlege forklaringer som hund, jerv og rev

forkastast til fordel for ein søkt lanse/lammemannteori?

Direktoratet for naturforvaltning har i samarbeid med Viltskadecenteret publisert eit hefte

kalt "Spor og tegn" med informasjon om rovdyrs draps og skadeteknikker på sau. Skaff deg

dette og les det!

Det er heller ikkje uvanleg at sau kutter seg opp på kvist og brask ute i naturen.

Men som ein representant for "bedrevitende sauebønder frå Oppland" har vel ikkje eg evnen

til å sjå den konspirasjonen som du har nausta opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har for mye fritid tråstarter!

Hehe, jeg tenkte kanskje hun hadde litt lite fritid, siden hun ikke

engang har skjønt at det ligger halvveis oppspiste dyrekadavre "overalt" i naturen.

Ikke er hun åpen for logiske forklaringer heller, siden hun bare raser videre med nye

påstander uten å engang ense kommentarer som måtte ha kommet i mellomtiden.

Da foretrekker hun heller å sutre på andre nettsteder om svarene hun har fått her

på FF.

mens på fjellforum.com ble jeg vendt en kald skulder av bedrevitende bønder fra Oppland. Og det bare fordi jeg søker sannheter

Det er viktig å se ting fra flere sider, og ikke bare buse frem som om det en selv tror eller mistenker, er den eneste sannheten.

Og Johanne, tror du virkelig at du ble "vendt en kald skulder" som du sier, bare fordi du søker sannheter?

Vi søker ALLE sannheter, det er bare det at noen gjør det litt mer taktfullt og sivilisert enn andre.

Selv så synes jeg Alex Jones-stilen du har brukt her er intet mindre enn ødeleggende for saken (hvilken sak?) og irriterende sånn på et personlig plan. Du kunne jo like gjerne skrevet alt sammen med CAPS lock, så støyende og unødvendig er det.

Og å dramatisere det hele ved å konstruere ord som skal assosieres til Lommemannen....nei, takke meg til.

Dette er bare svada fra ende til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kan jeg motbevise alle påstander som har haglet mot meg de siste ukene.

Nesten ingen av dere har hatt tro på min journalistiske magafølelse om at noe stort er på gang i kongeriket Norge, men nå har jeg den store ære av å opplyse dere med dette filmklippet:

http://sommerredaksjonen.vgb.no/

Her ser dere udiskutable og klokkeklare bildebeviser, som én gang for alle burde stappe en sokk i munnen på alle tvilerne der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så drittlei av å bli misfortstått! Det er ikke reklame det her. Åkei. Det er muligens fordeler for de som har laget dokumentaren at jeg oppfordrer alle til å se filmklippet jeg har lenket til, men dere må da se at både Trolljegeren og jeg jobber mot de samme målene:

1. Å avsløre hva som står bak sauedrapene.

2. Å vise at avsløringen står i relasjon til Hardangersaken.

3. Få en offentlig uttalelse fra regjeringen på hva dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kan jeg motbevise alle påstander som har haglet mot meg de siste ukene.

Nesten ingen av dere har hatt tro på min journalistiske magafølelse om at noe stort er på gang i kongeriket Norge, men nå har jeg den store ære av å opplyse dere med dette filmklippet:

http://sommerredaksjonen.vgb.no/

Her ser dere udiskutable og klokkeklare bildebeviser, som én gang for alle burde stappe en sokk i munnen på alle tvilerne der ute!

*plonk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.