Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia med gassbrenner eller Primus EtaPower?


Imse

Anbefalte innlegg

Altså, jeg bare lurer på forskjellen på de jeg..

Vi har et billig stormkjøkken nå som vi har fått av noen. Det er Ok til vårt bruk, men det går ikke an å sette kaffekjelen på den uten å måtte lage seg noen bøyler el.l for å henge på kanten.. Skikkelig upraktisk når man skal koke kaffe uten bål. En god og passe stor kaffekjele har vi arvet med gården, fant den langt inne i en krok i ei bu, og den er vår favoritt, ser ut som en litt stor trangiakjele.

Men da er spørsmålet, vi skulle gjerne hatt noe mere å koke på, noe som man sette kaffekjelen på. Jeg liker egentlig ikke gassbrenner til trangia, dvs jo, den er super, minus et punkt, den suser noe så innihampen! Men jeg skulle gjerne hatt noe som kan koke ting litt kjapt i blandt.. Skal vi først kjøpe traniga tenker jeg vi like godt kan kjøpe med gassbrenner.

Behovet for noe større har meldt seg, kjelene på det billige stormkjøkkenet er små, for små når vi er 5 stk.

Nå har jeg kikket på etapower, kunne den vært noe? Kan man sette feks den billige stekpanna fra IKEA på den? Eller de fleste kaffekjeler?

Jeg synes brennere med flytende væske, utenom rødsprit høre skummelt ut, men det går kun på at jeg IKKE har kunnskap om slikt og ikke har prøvd, så gjerne overbevis meg.

Vi er 2 store og 3 små som skal ha mat på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Primus EtaPower selv. Dette var den mest "barnevennlige" brenneren jeg fant, i den grad noe slikt eksisterer...

Har selv en energisk sønn på snart 3 år som digger turlivet med mor, og Primusen oppfylte mine barnlige sikkerhetskrav.

* stødig, selv på ulent underlag

* kjapp

* blir ikke hysterisk varm

* skjermet flamme (som i tillegg er både raskt og økonomisk mht gassforbruket)

* med gass slipper du unna en del potensielle farer og kløneri som flytende brensel kan gi

* en kjekk og grei alt i ett løsning, som er enkel å håndtere samtidig som man skal passe på avkommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun prøvd Trangia selv. Er jo i grunn samme prinsippet uansett hva man velger, og man kan velge akkurat hva man vil fyre. Største forskjellen er vel at Primus er nesten dobbelt så dyrt, og at det ser bedre ut. Mulig det er bedre kvalitet også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best avhenger jo i stor grad av øynene som ser.

Mitt viktigste råd er å kjøpe noe man føler seg trygg med.

Trangia har vel vært ufarandret siden 50-60 tallet, men selvsakt har det kommet på nye ting som non-stick, gassbrenner, multifuel etc.

Mange klager på vekt, men vindbeskyttelsen reduserer gassforbruket enormt! Ikke sikker på at eta's lave vindskjerm sparer like mye gass.

Har hatt Trangia med nonstick i ca 10 år, og har bare et par skader på belegget i panna så langt.

Fikk tak i et dussal (alu utvendig, rustfri innvendig) det vil nok holde lenger, men du hvor mye mer som setter seg fast uten non-stick. (Har bare testet det et par ganger, og bruker nok teflon greiene en stund til.)

Er vekta et viktig moment så må du vurdere å kjøpe (kun brukt) Sigg Tourist med Svea 123 (lages fortsatt)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.