Gå til innhold
  • Bli medlem

En liten sammenligning av superlight 3-sesongs soveposer


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

Jeg jakter på en lett dunpose for 3-sesongsbruk, og har gravd litt etter detaljer som jeg ikke har funnet her på forumet.

Kriteriene for meg er som følger:

-Sub 1kg

-ca 0C komforttemp

-Lang utgave

-Romslig

Det er ikke sikkert jeg har fått med meg alle, men dette er de jeg vurderer og har sammenlignet. Jeg er 184 høy og er ikke helt kompatibel med mumie-fasong (liker litt benplass :wink:). Dere må gjerne komme med korrigeringer og supplerende opplysninger.

Jeg hadde nesten bestemt meg for å kjøpe Ajungilak Sphere Spring når jeg oppdaget at det faktisk er ganske store forskjeller i størrelsene.


Navn                                       Vekt, Lengde, Temp comfort/extreme, Fill, Mål skuldre/hofte/fotende, pakkestørrelse, volum



Marmot Hydrogen long -                     794g, 198cm, -1C, 850+ fill, 81/75/53,5cm, 15,1x25,2cm, ?l - [email protected]

Marmot Helium EQ long - 	                680g, 198cm, -9C, 850 fill, 81/75/53,5cm, 17.7x35.5cm, ?l - [email protected]

Ajungilak Sphere Spring -                  550g, 195cm,  0C/-16C, 850 fill, 78/62/48cm, ?x?cm, 4,1l - [email protected]

ME Xero 350 std -                          730g, 198cm,  0C/-15C, 750 fill, 70/53/38cm, 17x23cm, 5,2l - [email protected]

Mont-Bell U.L. 

  Spiral Down hugger #3 Long -             680g, 193cm, -1C, 800 fill, 93,5/75/60(?), 14x25cm, ?l - [email protected]

Sir Joseph Koteka 290 -                    550g, 200cm, +3C/-10C, 800 fill, ?/?/?, 13x23cm, ?l

GoLite Ultralite 3 Season Quilt Long -     776g, 198cm, -7C, 800+ fill, 75/62/51cm, ?x?cm, ?l - [email protected]

Western Mountaineering Megalite -             709g, 198cm, -2C, ??? fill, 82/76/44cm, 15x30cm, ?l, [email protected]

Ut fra dette kan det virke som om at:

-Marmot posene er romslige

-ME Xero-serien er veldig trange

-Mont-Bell's super spiral serie er ekstremt fleksible??! Målene de oppgir er nesten utrolige. Er det noen her med førstehånds erfaring så hører jeg gjerne fra dere.

Jeg er ikke ferdig enda, så jeg kommer til å oppdatere med ca-priser. Foreløpig har jeg sett GoLite UL3 til rett over 200USD, noe som må sies å være en ganske bra pris. Mont-Bell posen er veldig interessant, men Marmot sine poser har romslige mål og Helium EQ har en kombinasjon av lett vekt og bra komforttemp (men koster nok dobbelt så mye som GoLite sin UL3).

Western Mountaineering Megalite lagt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kun erfaring med ME xero 350 av de du nevner der. Målene kan virke snaue, men alle sømmene er sydd med elastisk tråd så posen er veldig fleksibel, den former seg bra etter hvordan kroppen er bygd. blir lite luftrom inne i posen.

Kan sikkert virke for trangt hvis man er vant til litt mer tumleplass i posen men jeg som er 184cm høy 85-87 kg tung og ganske bred over skuldrene har ingen plassproblemer.

gode priser på ME poser hvis man bestiller fra England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg jakter på en lett dunpose for 3-sesongsbruk, og har gravd litt etter detaljer som jeg ikke har funnet her på forumet.

Det er ikke sikkert jeg har fått med meg alle, men dette er de jeg vurderer og har sammenlignet. Jeg er 184 høy og er ikke helt kompatibel med mumie-fasong (liker litt benplass :D). Dere må gjerne komme med korrigeringer og supplerende opplysninger.

Jeg hadde nesten bestemt meg for å kjøpe Ajungilak Sphere Spring når jeg oppdaget at det faktisk er ganske store forskjeller i størrelsene.

har du vurdert/sett på Western Mountaineering sine soveposer? Selv om det virker som disse posene er relativt uvanlige i Norge har de fått mye skryt av fornøyde brukere, bl a her på forumet. Modellene Megalite/Alpinlite trekkes fram som romslige i forhold til vekt/isolasjon.

Alder MF er også inenfor din spec, men blir kanske i drøyeste laget, dyne med glidelås :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 dunposer fra MontBell. Disse er fra den tidligere modellen som heter super stretch. Har liten tro på at denne nye modellen er dårligere enn de jeg har og mine er virkelig gode. De flekser etter kroppen og jeg er veldig fornøyd med MontBell.

Husk å velge beste dunkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun erfaring med ME xero 350 av de du nevner der. Målene kan virke snaue, men alle sømmene er sydd med elastisk tråd så posen er veldig fleksibel, den former seg bra etter hvordan kroppen er bygd. blir lite luftrom inne i posen.

Kan sikkert virke for trangt hvis man er vant til litt mer tumleplass i posen men jeg som er 184cm høy 85-87 kg tung og ganske bred over skuldrene har ingen plassproblemer.

gode priser på ME poser hvis man bestiller fra England.

Føyer meg til EinarAE her. Har ME Xero 350 i XL og det er virkelig en topp pose. Er selv 180 og 80 kg og posen er mer enn romslig, men pga elastiteten sitter den godt rundt kroppen.

Kjøpte billig fra England og hadde den få dager etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME Xero-posane er litt trongare enn tradisjonelle norske posar, men dei har god fasong slik det vert nemnt over. Eg har Xero 550 og er veldig nøgd - fasongen på hetta er veldig bra. Når det gjeld soveposen Xero 350 så er eg litt skeptisk, for eg ville ikkje hatt ein tresesongspose utan heil glidelås. Marmots modell verkar etter mitt syn betre.

Når det gjeld tinging av pose frå England så er det korrekt at ein kan gjera gode kjøp frå England, men sjekk óg ut posane frå Rab. Her er ein engelsk nettbutikk som sender snøgt og som har god serivce: www.towerridge.co.uk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

har du vurdert/sett på Western Mountaineering sine soveposer? Selv om det virker som disse posene er relativt uvanlige i Norge har de fått mye skryt av fornøyde brukere, bl a her på forumet. Modellene Megalite/Alpinlite trekkes fram som romslige i forhold til vekt/isolasjon.

Denne stiller jeg meg bak. Alpinlite er romslig for de fleste. Vurderte selv Xero550, men fant ut den ble altfor trang for meg.

WM kjøpes fra USA til ca halv pris i forhold til Norge, jeg betalte 2700kr for min Alpinlite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Marmot Hydrogen posen min. Holdt ti år med knallhard bruk. Har også god erfaring med WM poser. Har selv Apache MF (microfiber stoff). En venn har AlpineLite (Extremlite stoff). Hans pakker mye mindre. Jeg tror min pose er noe mer slitesterk, og det noe krafigere stoffet har nok større vannmotstand. Under våte forhold kan et litt tyngre stoff gjøre at posen holder noen dager til uten å bli for fuktig.

Virker som de fleste har gode erfaringer med de dyrere dunposene. Er vel som med sko. Finn en passform som er riktig for din kropp. Ikke for stor eller for liten. Litt forskjell i løsninger for hodestramning, og klaffer over glidelåser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Montbell UL Spiral (ikke super spiral) # 1 og en ME xero 250.

Jeg er ikke spesielt brei, så jeg trives godt i ME xeroen.

Montbelln er brei og romslig! Jeg kan fint ligge med en fot med kneet i 90grader. Kan ta på/av sokker uten å åpne, noe jeg ikke har sjans til i ME. Får også til å flytte hender opp og ned av posen lett.

Men, når jeg ligger på ryggen så glir hendene ned fra liggeunderlaget og i bakken og blir kalde! (med STD underlag, 50cm). Det er litt dumt! Lurer på om jeg må ta ei reim rundt posen, evt inni, så jeg unngår det... Evt bruke breiere underlag :D

#1'ern er forøvrig veldig varm. Ligger i 3-4 plussgrader med glidelåsen åpen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest PaperCut

Jeg var innom XXL igår og fikk en hyggelig etter-kampanjepris på Ajungilak Sphere Spring som jeg slo til på.

Det var mer enn komfortabel temperatur ute på Gaustatoppen med 2 grader i natt - hadde det bare ikke vært for duskregnet hadde jeg fått testet den skikkelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.