Gå til innhold
  • Bli medlem

Skarfjell`s midttopp via Fugleggen.


Emil

Anbefalte innlegg

Fredag 23/07
Denne helga kom sommeren til Nordmøre, den varte vel i 3 dager så det var bra det ble tur. Jeg og en hel armada med Todalinger skulle ha vår egen lille klatresamling.

Våre planer ble forskjøvet til fredag da fergelemmen på Kvanne-Røkkum ramla på sjøen torsdagen, Todalingene gikk da over fjellet til Innerdalen via Snekkardalen, Spreke karer(måtte bare få sagt det). Etter å ha møttes på Renndølsetra trasket vi opp i Giklingdalen og overnatta her med himmelen som tak over hodet.

Lørdag 24/07
3 stk av Todalingene skulle klatre sydveggen direkte på Skarfjells sydpilar, jeg og Lars skulle ta for oss fugleggen mens en femte Todaling som ikke er fjellklatrer ville opp normalvegen på store Innerdalstårnet.

Fugleggen.
Jeg syns denne eggen ser veldig tiltalende ut fra dalen, den reiser seg tydelig, bratt og høy opp mot midttoppen. Klatreruta er på 9 taulengder og har innsteg på selve eggen, litt klyving for å komme opp til første standplass. Allerede her begynner vi å få fin utsikt da innsteget er langt oppe i sida på Skarfjell. Selve ruta byr ikke på store problemer men den har enkelte tunge partier. 6 taulengde var vel den tyngste taulengden, her er det en stor vegg (svakt overhengende) med til dels negative tak.

5-Cruxet i 8 taulengde er av god Ralph Høibakk-standard, i toppen av taulengda møtte vi på et takoverheng på venstre side av eggen, det var bare å stramme opp pungskinnet og gyve på, det er langt ned her :D Cruxet forseres ved å traversere horisontalt oppunder overhenget(ca 3,5m), her bør du sette ei bombe før traversen, er vanskelig å sette gode sikringer underveis. Etter traversen må en heise seg litt opp og famle litt i blinde over henget, finne et tak og dra seg opp.

Vel oppe på midttoppen var vi godt fornøyde med økta, flott utsikt med sydpilaren stikkende opp mot himmelen og snøbreen som strekker seg opp mot Trollamassivet foran oss. Utvilsomt mitt favorittområde. Returen går ned langs brekanten mot Sydpilaren, ca 30m rapell på borebolter ned i Trollbotnen.

Når vi var tilbake i campen kunne vi konstatere at vi hadde brukt ca 10 timer fra start i Giklingdalen til vi var tilbake.
Nede på Innerdalshytta var det samla mange sambygdinger til et lystig lag, Iver serverte oss kveldsmat i form av pils og gammel dansk.
Gjengen som klatra Sydveggen kom også ned etterhvert og hang seg på festlighetene som ble avslutta med bålfest i teltcampen på Renndølsetra. Full klaff for begge taulag :D

post-5934-133474706921_thumb.jpg

post-5934-133474706937_thumb.jpg

post-5934-133474706954_thumb.jpg

post-5934-133474706968_thumb.jpg

post-5934-133474706985_thumb.jpg

post-5934-133474706999_thumb.jpg

post-5934-133474707016_thumb.jpg

post-5934-133474707033_thumb.jpg

post-5934-133474707277_thumb.jpg

post-5934-133474707318_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ser ut som ei flott rute. Nydelig linje!

Linja er upåklagelig, syns den tar seg bedre ut en sørøsthjørnet som er regnet som en større klasikker. Mulig Fugleggen kommer lengre bak i køen pga at den er litt løs her og der..

Gærninger ;) Så ut som en fin tur men ikke noe for meg gitt.

De gærne har det godt Phaser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke tatt flust med bilder i Sydveggen, men kan slenge med ett par.

Måtte dessverre runde rundt til Sørøsthjørnet da 9 taulengde var fuktig, noe som vi hadde blitt fortalt at den ofte er. Men da har man jo en unnskyldning for å komme tilbake! Ellers er det bare å slenge seg med på det Emil sier; atter ei kjempehelg i Innerdalen!

post-2658-133474707339_thumb.jpg

post-2658-133474707367_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett å promoter Innerdalen :D

Har ikke gått en eneste taulengde der inne, så det er morsomt å se bilder og få beskrivelser fra dere. Som utflyttet nordmøring er det en skam å ikke engang å vært på Tårnet.

her er det en stor vegg (svakt overhengende) med til dels negative tak

Dette høres jo seriøst ut. Antar at du med Ralph Høibakk-standard mener at man må ta i litt i forhold til graden. Slutter ikke å bli overrasket over hvor mye man må stramme det nevnte skinnet for å klare å klamre seg opp forholdsvis lavt graderte eldre ruter. Tittern på Hjørnet på Kolsås holdt på å knekke meg, og det på topptau :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo seriøst ut. Antar at du med Ralph Høibakk-standard mener at man må ta i litt i forhold til graden. Slutter ikke å bli overrasket over hvor mye man må stramme det nevnte skinnet for å klare å klamre seg opp forholdsvis lavt graderte eldre ruter. Tittern på Hjørnet på Kolsås holdt på å knekke meg, og det på topptau :lol:

Det står i føreren slik: Bratt vegg med riss 4+, vedvarende.

Gjeldnes som har gått ruta før fortalte meg at denne biten er tung. Det var riktignok et riss i veggen så det var brukbart sikra, men som sagt, dette var tyngste taulengda etter min mening. Husker også et overhengende dieder som var usedvanlig tungt for graden å skvise seg opp.

Sydveggen ser meget stilig ut på bildene dine Gjeldnes, håper du blir med der en gang senere så vi får tatt den helt til topps!

Vi må nok arrangere en Todalfestival til ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Lurer på om det er mulig å ta seg opp på Skarfjellet uten klatring? Tenker da på utgangspunkt ifra grasdalen.

Dette er fullt mulig. Fra Virumsetra i Grasdalen ser du flere renner som går opp lia mot Skarfjell. Den ytterste (mot Nerdalen) fører deg i retning Juttullene, gikk opp her en gang bare for å få se dem på nært hold. Men den innerste store renna er vel et mer fornuftig vegvalg, ivertfall enklere da ura ikke er så grov her. Men det er ikke fint å gå i dette terrenget, bratt, løst og store steiner, litt klyving her og der. Så fort ura er forsert blir terrenget slakkere og finere mot toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dette er fullt mulig. Fra Virumsetra i Grasdalen ser du flere renner som går opp lia mot Skarfjell. Den ytterste (mot Nerdalen) fører deg i retning Juttullene, gikk opp her en gang bare for å få se dem på nært hold. Men den innerste store renna er vel et mer fornuftig vegvalg, ivertfall enklere da ura ikke er så grov her. Men det er ikke fint å gå i dette terrenget, bratt, løst og store steiner, litt klyving her og der. Så fort ura er forsert blir terrenget slakkere og finere mot toppen.

Hvordan er terrenget på toppen av Skarsfjellet, er det mulig å sette opp et telt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er terrenget på toppen av Skarsfjellet, er det mulig å sette opp et telt der?

Stortoppen på Skarfjell ser ut som et stort platå sett nedenfra. I virkeligheten er toppen en lang flat rygg, bratt ned mot Giklingdalen og slak ned mot Grasdalen. Her er det kun stein og steinheller spredd utover, men om du ikke er kresen så går det sikkert an å rigge til et telt der oppe. De fleste overnattinger her skjer i forbindelse med Trollatraversen, da under åpen himmel.

Tidlig i sesongen kan du kanskje finne en passende snøflekk å slå opp teltet på.

post-5934-133474715571_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
HEHE! Lydsporet på slutten 15m hammeren tror jeg ikke andre har interesse av å høre :)

Jeg har hørt den er utrolig TUNG

hehe! Det har jeg også hørt...

Ble leding opp 5èr risset med utsteg i Sydveggen for min del, begynte å få symaskinlegger når jeg nærma meg toppblokka.. Må trene mere crag før direktevarianten skal taes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.