Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg trenger ny bukse. Hvilken?


StefanF

Anbefalte innlegg

Etter en uke på fjellet må jeg erkjenne at ingen av mine to turbukser egner seg i dårlig vær.

Tirsdag og Onsdag var det styggelig mye regn, og jeg ble gjennomvåt.

Jeg innser at forbedringer av garderoben må til, men hvilken vei skal jeg gå?

Jeg ønsker meg helst en bukse jeg kan bruke till fjellvandring samt høstjakta i de østfinnmarkske fjell.

Den bør være "bål/glør kompatibel".

Høsten i øst finnmark kan være en værmessig utfordring, og buksa bør ha mulighet til å tette rundt sko slik at myrer og bekker kan krysses uten å få innlagt vann i skoa.

Finnes denne buksa, eller bør jeg satse på overtrekks-regnbukse på neste tur

Jeg håper jo å slippe unna med en tusenlapp, men innser at budsjettet bør ha rom for solid økning.

Et tilleggsaspekt er at jeg har en noe ukonvensjonell kroppsform, kort og brei, slik at merker som med "Short" eller "wide" modeller nok ligger godt an når innkjøpet skal foretas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akkurat de samme preferansene som deg. Valgte for en tid siden å kjøpe kvalitet, og valget falt på Norrøna. Jeg prøvde først Finnskogen, men passformen var ikke den beste (jeg er også kort og bred). Derimot ble Forelhogna en suksess, den satt som et skudd. Den er ikke like lydløs som Finnskogen, men membranen er den samme (vannsøyle på noen og tjue tusen, om jeg ikke husker feil), så den skal være helt vanntett. Den har også en slags "lim" nederst på buksebeina for at buksa skal kunne strammes rundt skoene. Mannen i butikken påsto hardnakket at han kunne vade med buksa snørt over skoa, uten å bli våt.

Bakdelen er at Norrøna er grisedyrt. Løsningen på det, ble å besøke Norrøna sin butikk på Norwegian Oulet (Vestby, 20 min. utenfor Oslo), der de selger denne - og alle andre bukser - til 40 % rabatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er softshell, og som all annen softshell så blir den tilslutt våt om det regner nok, men du blir ikke kald.

Tørker også veldig fort.

Har brukt buksa alle 4 årstider, toppturer på vinter og vår, jakt på høsten, fisketurer på sommer, aldri har jeg tenkt at jeg skulle hatt en annen bukse på meg eller med meg.

Men siden det er softshell, så har jeg en lett og romslig overtrekksbukse i sekken (D2 Raintech) men den har hittil blitt liggende i sekken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Dovre Heavy Duty, og er veldig fornøyd :wink: Fin løsning på stramming i livet. Mulighet for bruk av seler, og fin beveglighet. Det eneste jeg skulle ønske var at den var laget i bomull isteden for polyester mtp bålglør, samt at belgen på lårlommene hadde gått rundt hele lomma, og ikke bare på fremsiden. Alt i alt, en knakandes god bukse, med god lufting i siden :D Har ikke brukt den så veldig mye enda, men den virker bra slitesterk.

Kommer også til å kjøpe Finnskogen Hybrid når den kommer til lokal dealer. For bruk tidlig i jakta, og som hyttebukse på turer, da den ikke veier mer enn 200g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Hva med Harkila? De har størrelser for korte og lange. Må som regel bestilles da butikkene ikke er oppsatte med alle str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.