Gå til innhold
  • Bli medlem

Gaustatoppen med små barn


Guybrush

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi tenkte å ta oss en tur mot Gaustatoppen med en 5-åring og 6-åring. Etter det vi har lest burde dette være mulig (det er ikke verdens undergang om vi ikke kommer på toppen heller, vi får bare snu når barna vil snu).

Det vi lurte på er om det er mulig å overnatte i telt noe sted? F.eks. i nærheten av Stavsro, der vi hadde tenkt å starte turen vår.

Noe lurt vi bør pakke i sekken? Hvor mye vann trenger 2 voksne og 2 barn på en slik tur f.eks.?

Noen som har noen erfaringer å dele med oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut

Jeg vet ikke hva slags erfaring dere har med fjellet fra før, så du får unnskylde hvis jeg nevner selvfølgeligheter.

Men - det er fullt mulig å gå til Gaustatoppen med ungene. Jeg har ikke hatt barna mine med opp enda, men hvis det er fint vær i neste uke så kan det hende vi gjør et toppstøt alle 4.

Min erfaring er at det handler enormt mye om å motivere ungene før og underveis. 7-åringen min er ei jente med bein i nesa, og hvis hun vil så går det. Vil hun derimot av en eller annen grunn ikke - så er det bare å returnere. Ungene skal ha det gøy! Kanskje 5-åringen er litt liten for å forstå, men går storesøster/-bror så følger denne nok på ;).

Hvis det er mulig, ta 5-åringen på nakken litt på slutten av de flate/lette partiene. Det er nok av steinrøys som skal forseres og da er det ikke greit å ha dem på nakken.

Prat med ungene på forhånd, vis dem kartet, tegn løypa, vis dem bilder. Planlegg noen stopp underveis for å nyte en kvikklunch - eller noe annet som motiverer dem.

Ifjor gikk jeg til Skaget med eldestemann og min nevø, riktignok 10 og 13 år, men du skulle sett hvilken fart de holdt for å komme opp til noen små snøflekker som lå høyt oppe i lia. Vel der så var det snøballkrig før vi gikk videre. Da var vi så nære toppen at det ble inspirasjon nok i seg selv.

Jeg planlegger å ta mine med på Høgevard ganske snart, og der er den selvfølgelige lokkematen at kanskje reinsdyrene er der oppe idag også? :D

Ta med kompass og en billig kikkert. Mine unger elsker å se seg rundt med kikkerten.

Når det gjelder vann, så er det et lurt spørsmål, spesielt i tilfellet Gaustatoppen. Det er faktisk ikke noen bekker jeg husker hvor du kan etterfylle flaskene underveis - ihvertfall ikke etter de første 500 meterne av turen. Jeg antar at dere går i åpningstiden til Gaustatopphytta - og da kan det være lurt å undersøke om en kan forvente å få fyllt flaskene der før retur.

Hvis det tar dere 3 timer opp i meget rolig tempo, så bør det holde med 2-3 liter på deling. En flaske med saft må du nok også ha med :).

I sekken MÅ du ha med favorittplasteret :wink::D.

Ellers viktig er tøy for dårlig vær, spesielt til barna. Det er greit å gå fra Stavsro i flott solskinn, iført t-skjorte og shorts, men på Gaustatoppen kan været slå om enormt raskt. I vinter hadde jeg en flott topptur med klarvær hele dagen. Kom opp til hytta og dro frem litt mat. 10 minutter etter at vi hadde satt oss ble hele toppen innhyllet i tåke, vinden dro på skikkelig og i den lune kroken ved hytteveggen var det full snøfokk. 150 høydemeter lenger ned strålte solen... Vinteren er kanskje litt mer ekstrem enn sommeren, men vinterstid har vi ofte god innpakning uansett.

Vi voksne kan bite tennene sammen og tåle en times gange mens vi fryser. Vi ser logikken i at vi må komme oss til bil eller telt, men barn som blir kalde og evt. våte kan bli skikkelig demotiverte og lei. Da går det ikke fort hjemover...

Det er sikkert ting jeg glemmer - men du får sikkert mange tips :)

Lykke til!

mvh,

Ørjan

ps. når planlegger dere å ta turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, svarer for meg selv her, da jeg faktisk lurte på akkurat det samme og vurderer en topptur med en på snart 6 og en på 7, så omtrent på samme alder, men litt enklere å forklare avstander og slikt til dem.

Hun på syv er nok i samme "gate" som din, enten vil hun og kjører på ellers vil hun absolutt ikke og er ikke engang vits i å prøve og overtale.

Vi hadde en "liten" sykkeltur fra Geilo til Ål i fjor på traktor og grusvei, nesten 4 mil, på en dag på knøttsmå sykler, men de var motivert og kjørte på, selv etter stygg fall i bakke mot slutten, (da trodde far, at nå er det slutt) men neida, litt plastring med store plaster, så var det på sykkelen igjen.

Slitne i mål (leid hytte/koie) var alt supert.

Så hvis ungene er motiverte så går det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Da har jeg undersøkt mtp vann på turisthytta. De kan ikke hjelpe med vannpåfylling, så der må man være selvforsynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på Gaustadtoppen, men uten barn. Jeg har imidlertid vært på Skogshorn med jentene på 8 og 5 i dag, og det er en mye tyngre tur. Jeg tror Gaustadtoppen bør gå helt greit for en turvant 5-åring. Det kan kanskje være litt utfordrene fra hytta og ut til det høyeste punktet på eggen, men det kan jo kuttes ut. Utsikten er uansett fin fra hytta også.

I sekken bør du ha mer enn nok varme klær, vanntett og vindtett. Vanlig mat og drikke og kanskje noen oppmuntringer (les sjokolade el).

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk PaperCut/Ørjan for meget godt svar.

Takk til dere andre også for gode tips!

Turen har blitt gjennomført, men vi ga oss før toppen (jenta på 5 er også foreløpig bare 4 :) ).

Vi hadde en fantastik tur, med blide barn både oppover og nedover, og foreldrene er forholdvis sikre på at den ikke hadde blitt like hyggelig om vi hadde "overtalt" barna til å gå helt opp.

Men som mange har sagt før meg. Det er turen som er målet :P.

Det er ganske vanskelig å beregne klær da vinden ofte er kald, men på vår tur endte til slutt minstejenta opp i kun ullundertøy og ingenting annet.

Men jeg er glad vi hadde med mye mer, det kunne fort ha blitt en kald affære, mange gikk oppover i kun singlet og short, tipper de angret på toppen...

En annen ting vi erfarte på turen er at barn har vanskelig for å possisjonere ut energien. De løper og spoler igang, det er jo ikke noe rart i de blir slitne :-)

Til andre som skal ta samme turen. Kos dere og nyt usikten, den er nydelig (så lenge været er bra).

Vann og klær må dere ha med nok av, ikke lett å få påfyll av hverken vann eller klær på veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

Ser at du også spurte om det er mulig å overnatte i telt noe sted... Var det det? Vi er et sted mellom 10-30 barn og voksne som skal på tur til Gaustadtoppen i september og hadde tenkt å overnatte et sted i nærheten i telt/lavvo slik at det blir en helge tur. Noen som evt har noen tips? Evt også om fiskemuligheter i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

På østsiden av veien opp til Stavsro/Gaustatoppen ligger Heddersvatnet, Djupetjørn pluss noen småvann.

Jeg hadde planlagt å gå en runde i dette området idag - men søkk våt etter natten ble det tur hjem for å tørke soveposen (og sove) isteden :D

Det er flere topper her og området sere fint ut for småturer. Nærheten til veien kan kanskje være praktisk mtp frakt av utstyr, definitivt et sted jeg kunne tenke meg å ta med en haug med barn :D

Gaustatoppen tror jeg ikke er noe sted for telting med mange barn. Eneste teltplassen jeg kunne lokalisere ligger rett under toppen. Der er det bare plass til noen få telt, og du må traversere eggen for å komme dit. Jeg er kanskje litt pinglete, men med regn eller et lite snølag så er det partier som virker litt utrygge.

I natt kunne det like gjerne snødd og i september tja - da kan alt skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Hei. Har også noe spørsmål om denne turen og vil spørre her til å ikke åpne likt tema :))

Vi skal på en helgetur til Rjukan og vil blant annet ta Gaustadbannen. Vi har med oss en treåring. Men, jeg tenker hvordan er det på selveste toppen? Kanskje det  er litt dumt spørsmål men er det trygt på toppen for en treåring?:)) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker området rundt banens toppstasjon - turisthytta - masta så et det like trygt som i et bysentrum med fortau og biltrafikk. Dvs det går helt fint så lenge dere følger med på hva treåringen gjør.

Forbi masta og videre bortover ryggen selve toppunktet ville jeg kanskje ikke tatt med treåringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.