Gå til innhold
  • Bli medlem

våpen med på turer?


bolletog

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne...

Har vært aktiv turgåer i ca 2 år nå....pleier å telte også. Men det har vært mest på fjellene i Bergen (vidden og gullfjell).

Nå tenker jeg å turen litt mer avsidiges, feks ta toget til et sted og vandre litt i fjellene. I den anledning så er det jo mulig å møte på elg som kan bli farlig. Er også klar over at elgen mest sannsynlig er langt vekke før jeg kommer forbi, men man kan jo lese historier om folk som har kommet ubehagelig nær kuene.

Lurer litt på om noen av dere har med våpen på tur, ikke for jakt men for evt selvforsvar? Eller er dette helt unødvedig?

skal sies at jeg ikke vet hvordan reglene er for å bære våpen for bare for selvforsvar på tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei du! det med elg eller andre dyr trenger du ikke være veldig bekymra for, eneste jeg kan komme på er moskusene på dovre fjell, jeg bor på østlandet og har teltet i områder hvor det er masse elg og noe bjørn har aldrig hatt noe ubehagligheter med disse de holder seg langt unna. noe usikker på dette med våpenloven men så vidt jeg vet er det ikke lov å bære dette utenom jaktiden.

ønsker deg en god tur hvor en du måtte dra. og ikkebekymre deg for ville dyr:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt nærkontakt med elg mange ganger, med og uten hund eller hest. Sikkert sett ett par hundre elg på turer i mitt liv og møtt minst 50 av disse på mer eller mindre nært hold. Av alle disse har jeg vel bare blitt direkte truet to ganger.

Den ene gangen skvatt vel både jeg og elgen omtrent like mye der vi plutselig støtte på hverandre rundt en sving i skisporet og angrepet her var mest ett sjokk fra dyrets side. Det ble avverget ved at vi satte oss ned og fikk hundene til å være stille. Dette overrasket elgen og plutselig kapitulerte den og snudde inn i skogen igjen. Andre gangen møtte vi en familie på tur med en ung kalv som syntes bikkja så ut som noe morsomt den kunne hilse på. Det synes ikke mammaElg var en god plan og dette er vel den situasjonen som ble mest ubehagelig. Med elg på kanskje tre meter og i truende positur måtte jeg løsne bikkja som hadde satt seg fast i ett tre under flukten vår. Her ble vi faktisk angrepet bevisst, men rask og rolig (i den grad man får til når adrenalinet og kroppen skriker "fare") retrett hindret skader på hund, meg, ski og elg :!:

Min erfaring med så godt som alt jeg har møtt av dyr i skogen er at rolig, avbalansert endring av marsjretning er mer enn nok for å hindre trøbbel. Trekker du deg unna med ro og sindighet ("jeg skal gå her jeg, ikke på deg som du tror"), skal det mye til for å bli offer for dyr i skogen. Elg hadde jeg iallefall ikke vært redd for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man likevel er inne på dette så synes jeg faktisk pepperspray burde være lovlig for turgåere i Norge. Gjerne forbudt ellers, men lovlig på tur og lovlig å ha i hus. Burde ikke være vanskelig for "onkel" å sette opp et register som man må registrerer seg i, ved bruk eller mistet- (må til for å kjøpe ny) - avgi rapport.

Ellers noe jeg lurte på, noen turgåere i Norge her som faktisk oppbevarer maten utenfor teltet \ i tre når man turer i områder med observert bjørn?

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våpen til selvforsvar mot dyr er i mine øyne unødvendig vekt. Jeg er mye mer redd for at en galing skal tenne på teltet mitt mens jeg sover enn at en elg skal sparke meg ned.

Jeg jakter elg med båndhund, det vil si at jeg sniker meg inn på skuddhold med hund. Under trening og jakt har jeg hatt ganske mange nære møter med elg. Som regel har dem enten ikke merket mitt nærvær, eller blitt støkket ut av lukta, støyen eller det stygge ansiktet mitt.

Det er kun et fåtall av møtene hvor jeg har kommet for nære. Som regel holder det med å klappe litt med hendene og rope litt. Hvis det ikke fungerer. Gå tilbake samme vei som du kom, men ikke snu ryggen til.

Om elgen går til angrep og du har med en hund som er tøff nok til å møte elgen, så kan det være lurt å slippe den. Men gjør aldri det om bikkja er veik. Det verste som da kan skje er at den hisser på seg elgen før den feiger ut og løper tilbake til deg med elgen i hælene.

Babelfish: Jeg håper virkelig at det er greit å bruke rifla til trening før jaktstart. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våpen til selvforsvar mot dyr er i mine øyne unødvendig vekt. Jeg er mye mer redd for at en galing skal tenne på teltet mitt mens jeg sover enn at en elg skal sparke meg ned.

Jeg jakter elg med båndhund, det vil si at jeg sniker meg inn på skuddhold med hund. Under trening og jakt har jeg hatt ganske mange nære møter med elg. Som regel har dem enten ikke merket mitt nærvær, eller blitt støkket ut av lukta, støyen eller det stygge ansiktet mitt.

Det er kun et fåtall av møtene hvor jeg har kommet for nære. Som regel holder det med å klappe litt med hendene og rope litt. Hvis det ikke fungerer. Gå tilbake samme vei som du kom, men ikke snu ryggen til.

Om elgen går til angrep og du har med en hund som er tøff nok til å møte elgen, så kan det være lurt å slippe den. Men gjør aldri det om bikkja er veik. Det verste som da kan skje er at den hisser på seg elgen før den feiger ut og løper tilbake til deg med elgen i hælene.

Babelfish: Jeg håper virkelig at det er greit å bruke rifla til trening før jaktstart. :)

Ut fra dette, dog litt diffust, så har du jo med våpen på turene - siden du jakter når du først er ute i bushen?

Det er nok ikke unødvendig på Svalbard, nord-polen, Alaska eller Afrika... forøvrig hadde jeg følt meg mer komfortabel med en haug folk i skauen med pepperspray enn en haug med hagler og rifler.

I 99 av 100 tilfeller der man møter brun-bjørn vil det nok gå bra.. men så har den ENE prosenten. Du trenger jo strengt tatt ikke møte bjørn 100 ganger selv for at sannsynligheten skal være riktig.

I sverige selger dem forøvrig pepperspray, men antallet bjørn er jo en del mer også! Aner ikke hvilken straff du hadde fått om du forsøkte ta med deg en slik til Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra dette, dog litt diffust, så har du jo med våpen på turene - siden du jakter når du først er ute i bushen?

På jakt har jeg med rifla. Under trening med bikkja er den varme kaffen i termosen det farligste som jeg har med meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite apropos: For noen år siden slo en riksavis opp bilder av utelandske turister på tur i norske fjell (mener å huske at de var italienske....kan huske feil) , med jaktbuer. Bildene viste at de hadde med seg noe som lignet på amerikanske compund buer , og avis artikkelen gjorde stort nummer av at dette var lovlig!! Lokal lensmann var kontaktet og han kunne bare konstantere at disse buene ikke var "våpen" i lovens forstand. Og at han ikke hadde hjemmel til å reagere mot dem. Men at jakt med dem selvfølgelig fortsatt var ulovlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokal lensmann var kontaktet og han kunne bare konstantere at disse buene ikke var "våpen" i lovens forstand. Og at han ikke hadde hjemmel til å reagere mot dem. Men at jakt med dem selvfølgelig fortsatt var ulovlig...

Jakt er jo bare lovlig med våpen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry altså, jeg kan ikke annet enn å småhumre.. Ja, man kan møte på agressiv elg, ulv og bjørn i Norge, men hvor ofte gjør man det? Man skal ikke kimse av aggresiv elg, det skjønner jo jeg og, men å lure på om man skal ha med seg våpen på hver tur, det er vel å dra tankene litt langt vel?

Vi bor midt i Trysilskogen og ulv og bjørn har jeg kun sett spor etter( mannen har sett bjørn fra bil) og elgen er en smule mere redd meg enn jeg er redd den, så lenge bikkjene holder kjeft og ikke flyr etter elgen. Det eneste jeg virkelig ikke liker er huggorm, og det er bare en liten dumhet fordi jeg har alvorlig slangefobi( type ser svart om jeg ser gummilekeslanger i lekebutikken), jeg vet at det er få bitt som er farlige og har sikret meg med ormetablett til hundene. Jeg er igrunn mere redd for å SE ormen enn å bli bitt :wink:

Jeg har truffet på elg med hest og hver gang stopper elgen og snur, evt ser litt på hesten før den luffer inn i skogen. Vi hadde et par elg på tunet her i vinter og jeg fikk masse bilder av den på 10meters hold. Men de ble griseredd når hundene oppdaget den og fløy til skogs etter å ha spist høyet den fant på veien.

Når begynte turgåeren å bli redd rovdyr? Jeg føler virkelig at folk er mere redd dyra i skogen nå enn før. Ingen snakket om at det var ulv og bjørn i Trysil og at den var farlig før? Nå er vi ikke bare redd den skal spise opp husdyrene våre, men folk utabygds er overbevist om at vi ser slike dyr hver gang vi er i skogen og at vi er redd de..

Jeg ser definitivt mest mygg og knott, og DE er plagsomme.. Men helt ærlig, jeg blir ikke høy i hatten den dagen jeg møter på rovdyr altså. Jeg har IKKE lyst til å treffe ulv, bjørn, gapue osv med unger og hunder med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry altså, jeg kan ikke annet enn å småhumre.. Ja, man kan møte på agressiv elg, ulv og bjørn i Norge, men hvor ofte gjør man det? Man skal ikke kimse av aggressiv elg, det skjønner jo jeg og, men å lure på om man skal ha med seg våpen på hver tur, det er vel å dra tankene litt langt vel?

Det eneste jeg virkelig ikke liker er huggorm, og det er bare en liten dumhet fordi jeg har alvorlig slangefobi( type ser svart om jeg ser gummilekeslanger i lekebutikken), jeg vet at det er få bitt som er farlige og har sikret meg med ormetablett til hundene. Jeg er igrunn mere redd for å SE ormen enn å bli bitt :)

Men helt ærlig, jeg blir ikke høy i hatten den dagen jeg møter på rovdyr altså. Jeg har IKKE lyst til å treffe ulv, bjørn, gapue osv med unger og hunder med meg.

Ok.. så andre har kanskje fobi for at muligheten er der for at bjørnen vil spise deg om han er desperat nok. Du har fobi mot slanger og vil vel egentlig ikke se en slange, men da svarer du egentlig på ditt eget spørsmål... samt småhumrer av deg selv.. for jeg tviler sterkt på at slangen egentlig vil møte deg, og mye mindre bite deg. Sikkert like lite sannsynlig at du går innpå en binne \ mammabjørn som at du tråkker barfot på en huggorm.

Hadde du hatt en nysgjerrig brunbjørn i hælene så hadde du nok ikke vært så høy i hatten nei, det er jeg enig i :)

Spørsmålet er vel om hva for våpen det skulle være snakk om. Skytevåpen er uaktuelt og usannsynlig. Angriper du bjørn med kniv så ligger du nok rimelig tynt an - med brun bjørnen ville jeg heller prøvd å spille død om jeg ikke hadde klart å rygge unna. Knallskudd skal visstnok fungere, men hva med skogbrannfare?

Pepperspray - fungerer som pokker i alt av tester som har blitt gjort, og tar ikke mye energi å ha med seg en liten boks i sekken - hadde det vært lov.

Siste nytt fra Svalbard - like før han her ble bjørnemat - sikkert ikke moro å henge i kjeven på en 4-500kgs isbjørn:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10043875

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. så andre har kanskje fobi for at muligheten er der for at bjørnen vil spise deg om han er desperat nok. Du har fobi mot slanger og vil vel egentlig ikke se en slange, men da svarer du egentlig på ditt eget spørsmål... samt småhumrer av deg selv.. for jeg tviler sterkt på at slangen egentlig vil møte deg, og mye mindre bite deg. Sikkert like lite sannsynlig at du går innpå en binne \ mammabjørn som at du tråkker barfot på en huggorm.

Hadde du hatt en nysgjerrig brunbjørn i hælene så hadde du nok ikke vært så høy i hatten nei, det er jeg enig i :)

Saken er jo at det er ulovlig å skyte bjørn og som Trysil ser vi veldig god hvordan det går med de som prøver å skyte bjørnen, selv om bjørnen står med en sau i kjeften.. Norsk rovdyrpolitik :)

Jeg har temmelig stor respekt for bjørn, når til og med min far som er oppvkost med svart bjørn rundt husveggene( han er fra Canada) er skeptisk til den norske brunbjørnen.

Jeg er faktisk glad vi bor i et land der man ikke kan bære våpen når som helst og hvor som helst og bruke det til det vi lyster. Tenk om alle som hadde følt seg trua av bjørn eller elg hadde skutt da. Jeg har hørt en del si at de ble trua på livet av elg fordi den kom løpene forbi dem, uten at den ikek gjorde noe annet enn å løpe for bare livet i fra de. Eller mannen som mente han ble trua av bjørnen som sto på to bein 100m lengere bort.. Den skulle til å angripe fordi den sto på to bein og viftet på hodet... Ikke visste han at bjørner har dårlig syn og når den står på to og vifter på hodet så prøver den å lukte og lokalisere lukta. Tenk om alle som opplevde dette skulle skyte? Nå snakker jeg ikke om de som reelt bli trua, men alle de som kunne finne på å skyte fordi DE blir redde, om de hadde hatt skytevåpen. Han jeg nevnte her var elgjeger og var ute en tur på sommeren( altså IKKE i jakt) og bedyret at han hadde garantert skutt om han hadde hatt med mauseren :) Enden på visa var jo at bjørnen gikk ned på 4 og tusla derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når var siste dokumenterte tilfelle hvor noen ble spist opp av en ulv eller en jerv eller en bjørn i fastlandsnorge ? Er dette i det hele tatt en risiko som fortjener å bli tatt på alvor ?

Spørsmålet er vel når det fortjener å bli tatt på alvor? Når en norsk turgåer dør eller får flerret opp ansiktet? Trådstarter spør jo egentlig om "det å bære våpen", og retningen dette tar er jo en nettopp en diskusjon på når\om dette vil være nødvendig - siden de fleste konkluderer med at dette ikke er nå - står vi igjen med når?

http://www.nationen.no/rovdyr/article3072905.ece?service=print

Det er et større problem i Sverige nå enn i Norge, i snitt 1,5 tilfeller per år siden 1995 viser denne artikkelen fra 2007. Men til gjengjeld har Sverige mer skog, færre øyer, rundt 3000 bjørner og sannsynligvis mer turgåere.

Likevel, en økning med 300% fra tidligere. Men bare to dødsfall, dette betyr jo at det kan være smart å leke død om uhellet skulle være ute med en brunbjørn:)

Hadde jeg hatt valget om hva jeg skulle ta med på tur i Alaska hadde jeg fortsatt valgt pepperspray foran en hagle\rifle.

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan ikke dra med seg en kanne pepperspray fordi det er et våpen, men en samekniv eller øks er helt greit....hvem i all verden fant på den regelen?

jeg har vanskelig for å se at konsekvensene av å la folk ha pepperspray kan være værre enn at vi har økser og kniver i hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I passvik fikk vi melding om at vi helst ikkje skulle skyte i ett eventuelt bjørneangrep før bjørnen var på 10 meter. :D . For det kunne jo altids være ett skinnangrep..

:-D

Men det er da ganske fornuftig? Det er vel noen år(hundrer) siden sist bjørn i Pasvik utførte et reelt angrep mot folk. Skinnangrep av ungdyr er jo relativt "vanlig", spesielt hvis man har hund. Ville jo vært dumt å tømme et magasin 7,62 i en ungbjørn som bare ville tøffe seg litt? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.