Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur på Hardangervidda(8km/2,5DNT timer)m barn på 2&4 år. Anbefalt el. for la


Marius81

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg tenkte å gå inn fra Gvepseborg (ta Krossobanen til toppen) og gå inn til Helberghytta sammen med kone, svoger og svigerinne, samt to barn på 4,5 år og 2 år.

Den yngste skal vi ha med bæremeis til. Lurer evt på å ta med en bæremeis til som vi eventuelt kan bruke hvis eldstejenta blir lei..

Etter å ha lest litt rundt, virker det som om det ikke er anbefalt å dra på så lang tur med barn i den alderen.

Er det mulig? Og anbefales det, eller bør jeg vente til barna blir eldre?

Evt noen forslag til gode råd for å sikre en vellykket tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 km høres litt langt ut for noen på 4.5 år, men det går sikkert hvis de er motiverte og du beregner lang tid. Jeg kjenner ikke terrenget der dere skal gå.

Unger er jo stort sett i super form så avstanden er nok ikke problemet, det er vel heller det at det kan bli kjedelig / ensformig å gå så langt i strekk.

Jeg har hatt med med gutten som akkurat har blitt 4 år på ett par "toppturer" på østlandet i sommer der vi har gått opp mellom 150 og 300 høydemeter og avstanden har vært 3-4 km totalt. dette er turer en voksen gjør unna på kort tid, men med ett barn kan man gange opp tida mange ganger :D det har gått litt trått mot slutten, men når man når varden og ungen kan klatre opp på toppen og få tatt bilder av seg som han kan vise besteforeldre så er alt helt topp.

min erfaring er at planleggingen og å snakke med barna om turen i forkant og ha delmål underveis hjelper på. pass på å ha sekken velfyllt med godsaker slik som søt havrekjeks, sjokolade og kanelgiflar og godt drikke

som sagt, avstanden er nok ikke problemet... :

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Smaaunger-besteg-Galdhoepiggen-1103574.html

http://www.barnehage.no/no/Nyheter/3480/Juni/Ekspertene-roser-Galdhopiggen-ekspedisjon/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 3,5 år gamle jente går 8 km på en dag, inkludert en del stigning. Da pleier jeg å legge inn en god rast underveis. Jeg har som regel et bæresjal i sekken som backup, men det er svært sjelden i bruk lenger. Med forbehold om at jeg ikke kjenner terrenget synes jeg altså at dette ser overkommelig ut. Det forutsetter nok at barnet er turvant og motivert.

Mine beste triks? Prate og leke (rollespill). Fortelle historier. La barnet være veiviser, dvs lete etter merking og sti. Noen gode pauser. Snakke om det vi ser, og om hvor vi skal. Ikke så mystisk, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 3,5 år gamle jente går 8 km på en dag, inkludert en del stigning. Da pleier jeg å legge inn en god rast underveis. Jeg har som regel et bæresjal i sekken som backup, men det er svært sjelden i bruk lenger. Med forbehold om at jeg ikke kjenner terrenget synes jeg altså at dette ser overkommelig ut. Det forutsetter nok at barnet er turvant og motivert.

Mine beste triks? Prate og leke (rollespill). Fortelle historier. La barnet være veiviser, dvs lete etter merking og sti. Noen gode pauser. Snakke om det vi ser, og om hvor vi skal. Ikke så mystisk, altså.

Utrolig! Men om du er den jeg tror du er, så tror jeg ikke noe overrasker meg med den frøkna di :lol:

Min 5åring går definitivt ikke 8km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.