Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Soulo eller Unna?


NJB

Anbefalte innlegg

Hei,skal kjøpe meg ett telt som er selvstående, og lett å sette opp.

Har sett på Soulo og Unna men er litt usikker på hvem jeg skal velge.

Ser det har vært spurt om det samme for noen år siden,men tenkte det kanskje hadde kommet noen nye erfaring hos folk siden sist.

Teltet skal brukes på soloturer,være 3 sesongs eller 4 sesong.

Har ett Helsport Ringstind i dag,men synes det er litt slit med å få teltet helt stramt i steinete og litt ulent terreng,derfor vil jeg ha ett selvstående telt.

Er Soulo en sterkere og nyere konstruksjon i forhold til Unna?

Og til dere som har Unna,savner dere ett lite ekstra yttertelt?

Til dere som har Soulo,savner dere litt mere innertelt?

Får man plass til sekken i innerteltet på ett Soulo?

Til dere som har erfaringer med de 2 teltene...hvem ville dere ha valgt om dere skulle velge på nytt igjen?

Ps: ikke noe vits i å foreslå noen ande teltfabrikanter,har bestemt meg for hilleberg.

Mvh.

Nils-jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som har Soulo,savner dere litt mere innertelt?

- Hvis du er komfortabel med enmannstelt er dette stort nok. Mine 183cm trives og det er bredt nok.

Får man plass til sekken i innerteltet på ett Soulo?

- Ja (110l har overnattet sammen med meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begge Hillebergteltene +Ringstind 2.Klarer du deg uten fortelt vil jeg si at Unna har det fortrinnet at du huser 2 pers.Ringstind er som du sier vanskelig og sette pent opp,men et godt telt det også.En pers har god plass i Unna.Innerteltet legges til side hvist matlaging må gjøres innendørs.Soulo er lett og sette opp,da stengene klipses på.Forteltet er i klasse med Ringstind.Jeg legger alltid sekken på utsiden (i regntrekk).Du får den inn i begge Hilleberg teltene.Vanskelig valg,men jeg ville gått for Unna.

Mvv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...det skal neimen ikke være lett å velge telt...Skulle vært rik så hadde jeg sagt ja takk begge deler.

Heller kanskje mot Soulo,liker nemlig å sove alene så jeg må vel overtale kameraten min som er med på turer om å kjøpe ett telt til seg selv. :)

Har forøvrig også ett Helsport fjellheimen 3camp X-treme som jeg har brukt om vinteren før,og om jeg skulle få meg dame så må jeg vel legge av meg det å sove i telt alene... :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp konvertert selv fra Ringstind til Soulo, og jeg angrer absolutt ikke. Soulo er et genialt solo telt, og har akkurat den plassen du behøver.

Har nettopp vært en uke på fjellet med Soulo, og det funket som en drøm. Enkelt å sette opp, god plass, tåler mye vind og bråker lite, særdeles gode luftemuligheter etc. Et meget godt kjøp som anbefales.

Jeg puttet sekken mellom inner- og ytterteltet. Innholdet hadde jeg inne, og jeg hadde godt med plass.

Du nevner 4 -sesong bruk, og da ser jeg svært få eller ingen andre Hilleberg telt som kan måle seg med Soulo. Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Ringstind 1 og Soulo. Ringstind 1 er veldig romsleg i forhold til Soulo. Og forteltet til Soulo er knøttlite, mykje mindre enn forteltet til Ringstind 1. Ein får alltids plass til ein sekk i forteltet, men det går utover plassen i innerteltet, og denne plassen er liten frå før. Og der Ringstind 1 gjev meg liggelengde i massevis, ligg eg med både føtter og hovud pressa mot teltduken i Soulo.

Sjølv kjøpte eg Soulo av akkurat same grunnen som du. Ringstind fungerer dårleg i vind og på heilt marginale teltplassar. Men som sumartelt med gunstige forhold, har eg ingen plan om å bruke Soulo, då er Ringstind suveren. Som vintertelt er det alt for trongt, men dersom vekt er veldig viktig, så finn du neppe noko meir solid vintertelt i same vektklasse. Mitt Soulo er vår- (på snø) og hausttelt (vind) og høgfjellstelt til bruk i skarv (der Ringstind ikkje lar seg setje opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...jeg er 171cm høy,så liggelengden burde vel holde,eller? Ble litt i tvil når Afe skrev at det var trangt,men nå vet jeg jo ikke hvor høy Afe er.Mayhassen er jo fornøyd og han er jo 1.83cm.

Har som sagt ett Ringstind 2 nå,og der bader jeg i plass når jeg er på tur alene...synes nesten det blir ukoselig når jeg ligger alene i ett så stort telt når det bare er meg på tur.

En annen ting ....har sett pakkeposen på Soulo og den var jo vesentlig tykkere enn Ringstind,får man komprimert posen mere i bredden og lengden om man tar ut stengene og legger de separat i sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...jeg er 171cm høy,så liggelengden burde vel holde,eller? Ble litt i tvil når Afe skrev at det var trangt,men nå vet jeg jo ikke hvor høy Afe er.Mayhassen er jo fornøyd og han er jo 1.83cm.

Har som sagt ett Ringstind 2 nå,og der bader jeg i plass når jeg er på tur alene...synes nesten det blir ukoselig når jeg ligger alene i ett så stort telt når det bare er meg på tur.

En annen ting ....har sett pakkeposen på Soulo og den var jo vesentlig tykkere enn Ringstind,får man komprimert posen mere i bredden og lengden om man tar ut stengene og legger de separat i sekken?

Du har 20cm meir plass enn meg, så det går nok bra :wink:

Pakkposen til Soulo er romsleg, mykje romslegare enn pakkposen til Ringstind. Og telta er ikkje så stor forskjell i volum samanpakka (Det er alle stengene til Soulo som gjer at det er tyngre), eg ville ikkje verte overraska om du får Soulo nedi pakkposen til Ringstind 2. Ettersom Hilleberg brukar lengre stangledd, så brukar dei også lengre pakkposar, men stengene er jo uansett greiast å pakke for seg i sekken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg putter Souloen min i en pakk/komprimeringspose fra Granite Gear. Teltet blir da veldig komrimert, nesten på størrelse med en håndball. Stenger og plugger tar jeg på/i sekken for seg selv.

Ville tro at du får Soulo i posen til Ringstind uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har ikke prøvd Unna, men valgte selv Soulo da jeg stod i samme situasjonen og du - angrer ikke på det teltkjøpet!!! Soulo er forholdsvis trangt sett i forhold til vekt, men vindstabilt og solid. Hadde mer en god nok plass for meg (180cm), en 95ltr sekk og plass til matlaging med primus i teltåpningen. Kjempefornøyd med dette teltet, men byttet det bort i et to-manns Nallo telt istedet da behovet for mere plass var viktigere enn vinteregenskapene til Soulo (Nallo 2 veier det samme som Soulo). Får jeg bedre råd vil jeg ha et Soulo (eller Allak) igjen - men Nallo'en blir livet ut :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune

Jeg er like høy og befant med sist høst i akkurat samme situasjon som deg mtp. på liggelengde i teltet. Etter å ha saumfart diverse fora på både norsk, engelsk og tysk fant jeg ut at Unna var det beste valget for meg, men jeg var da fortsatt usikker på om teltet var langt nok.

Nå kan jeg bekrefte at teltet er langt nok, og dersom du ligger på diagonalen har du faktisk litt å gå på (jeg bruker Bamse X-treme). Teltet er stort nok til at du kan ta med en stor sekk inn i teltet, og det fungerer også fint å sove to personer sammen så lenge bagasjen blir igjen på utsiden. Hilleberg Unna har jeg brukt sommer som vinter og det har aldri skuffet i felten. Det er lett å sette opp, står fjellstøtt når alle bardunene er festet, og det er enkelt å få ned i den romslige teltposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et Soulo telt. Det er et topp telt men jeg som er 190cm høy konkluderte med at dette var for kort for meg når jeg bruker Exped downmat9 dlx.

Se disse linkene for min begrundelse.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11703&highlight=

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14454

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14980&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene folkens.

Ser ut som Soulo er uaktuelt pga lengden.

Hadde vel egentlig Unna som favoritt av de to fra før.

Hvordan fungerer det egentlig uten fortelt? Er det et stort savn eller går det greit?

Tenker da på regn, snø, vind osv.

Jeg vurderer også Kaitum2 som et alternativ, men det er noe tyngre (2,8 kg)

Sannelig ikke lett dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene folkens.

Ser ut som Soulo er uaktuelt pga lengden.

Hadde vel egentlig Unna som favoritt av de to fra før.

Hvordan fungerer det egentlig uten fortelt? Er det et stort savn eller går det greit?

Tenker da på regn, snø, vind osv.

Jeg vurderer også Kaitum2 som et alternativ, men det er noe tyngre (2,8 kg)

Sannelig ikke lett dette her.

Hvis du vurderer kaitum i stede for unna/soule så er du over på en helt annen telttype. Er det slik at kaitum tåler dine utfordringer så tåler sikkert Nallo også dine utfordringer. 2 manns med et relativt romslig fortelt og lett å sette opp.

Skal du ha en større utgave av unna/soule bør du se på jannu/allak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vurderer kaitum i stede for unna/soule så er du over på en helt annen telttype. Er det slik at kaitum tåler dine utfordringer så tåler sikkert Nallo også dine utfordringer. 2 manns med et relativt romslig fortelt og lett å sette opp.

Skal du ha en større utgave av unna/soule bør du se på jannu/allak.

Årsaken til at jeg også vurderer Kaitum er at innerteltet har loddrette vegger og vil dermed være langt nok uansett hvilket liggeunderlag man bruker. Nallo har et skrående innertelt som jeg mistenker kan bli litt kort for mitt relativt lange legeme. Eller tar jeg feil?

Ellers kan jeg nevne at teltet kommer til å bli brukt desidert mest over tregrensen.

Er det noen som vet om det finnes butikker i Bergen som har Unna utstilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på at Nallo blir for kort for deg... Selv er jeg 185 og beina mine treffer såvidt innerteltet når jeg strekker meg ut. Ikke noe problem for meg, men med dine ekstra cm blir det altfor kort... men jeg er strålende fornøyd med Nallo teltet mitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til det jonasro skriver; Nallo er for kort for deg. Jeg er 187 og det går akkurat. Jeg har også et Black Diamond Lighthouse og et Nanok Arcxic. Begge er 220 lange kuppeltelt. Går akkurat for meg. En kamerat har Hilleberg Jannu, som akkurat blir litt for lite for meg. Prøvd Soulo flere ganger. For lite for min smak. Allak likner Arcxis. Tror nok Kaitum vil være et bedre valg for en av din lenge Rune_. Kaitum 2 er dessverre litt lav (100cm på det høyeste), Kaitum 3 er 105cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg er 173 og ligger på downmat 7.

Har nallo 2 gt, digg med masse plass, men jeg syntes duken skråner litt mye. Særlig et problem med vinterposen min, som er stappfull av dun. Da må jeg legge noe mellom fotenden og duken.Kaitum eller Keron blir vel det neste når expedisjon\familietelt skal kjøpes inn. SAvner to rette vegger, men lav vekt er viktig.

Har sett mye på soulo, unna, og staika.

Fikk endelig prøveligget (som det så fint heter :) ) et soulo i forrige uke.

Fin fint telt, men jeg skjønner ikke helt hvordan man kan få inn en 95L i det forteltet, og lage mat siden av!

Jeg syntes det forteltet ville blitt for lite for vinterbruk.

Jeg var også litt usikker på lengden med en stor vinterpose inni der.

Jeg ville gått for unna, og lært meg å leve uten fortelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.