Gå til innhold
  • Bli medlem

Flat stein som "stekeplate"?


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men går det an å bruke en flat stein stom en slags stekeplate oppå et gassapparat?

Jeg har en Primus EtaXpress som konsentrerer mye av varmen midt i stekepannen - og det er jo som kjent ikke så gøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm hvorfor ikke... blir jo varme på steinene som ligger inntil et bål - og det brukes steinovner til baking av pizza og brød.

Er jo bare å prøve, men det blir nok ikke det samme som en stekepanne for å si det sånn.

Hva tenker du å lage på denne steinen eller mente du å ha den som mellomlegg og så ha stekepanna oppå der igjen?

Faktisk ikke en så dum tanke å prøve noe sånnt, bare steinen ikke sprekker. Turpannene er jo alt for tynn til egentlig å takle den varmen som f.eks omnifuel gir... hatt noen katastrofale pannekake runder med den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Takk for tilbakemeldingene. Det er type pannekake- og omelettsteking jeg tenkte på. Jeg tror stein mellom primusen og panne kan bli mye energitap, men det blir å prøve seg litt frem.

Er mest usikker på om steinen rett og slett vil sprekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene. Det er type pannekake- og omelettsteking jeg tenkte på. Jeg tror stein mellom primusen og panne kan bli mye energitap, men det blir å prøve seg litt frem.

Er mest usikker på om steinen rett og slett vil sprekke.

Kommer vel an på steintypen om den vil sprekke.. Men det blir et høyt brennstofforbruk om du belager deg mye på steiking på stein. Særlig i Rondane, hvor det bare er rullestein :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker, men jeg ville sett an brenneren. Alle brennere med loddede sammenføyninger kan rett og slett gå i oppløsning av varmen som blir reflektert ned. Gjelder særlig 111 med stillebrenner, og det kan også skje med Omnifuel om varmen blir sterk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinhelle går veldig fint det, men... jeg ville ikke brukt multifuel, gass e.l. som oppvarming. Lagd deg et mindre bål og sørg for å holde det gående slik at det blir skikkelig varmt. Ha ei steinhelle klar, som dekker omkretsen (ligger på steinene rundt bålet), og hellen må gjerne ikke være av de tjukkeste. Denne blir varm ganske fort. Har stekt karbonader, fisk, oppskjærte poteter osv med hell. Etterpå har jeg satt på svartkjelen og kokt kaffe. Fordelen med ei helle er at den holder på varmen veldig lenge - noe som også er en fordel hvis man er flere på tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ikke prøvd, men jeg har brukt stein som ovn. Hustrig sensommer med kaldt regn i dagevis på Hardangervidda satte oppfinnsomheten på prøve.

Brukte enda spritbrenneren i Trangia'n. La på en så stor stein som jeg mente at kjelestøttene (oppslått til steikepanne) ville tåle. Dempet flammen med dempelokket så det så vidt brant. Full tank brant nesten 1 1/2 time, steinen holdt det behagelig varmt i teltet i flere timer etterpå. Dette vil vel funke med en hvilken som helst solid brenner, faren er at steinen sprekker. Man må bruke lang tid på å varme opp steinen.

God ide å bake på den samtidig, men jeg kan vanskelig se for meg at det blir varmt nok til å bruke panne på ei steinhelle, da må den jammen være flat og fin.

Hilsen - eeeh - Stein :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at TS vil benytte en steinhelle for å få spredning på varmen.

Noe slikt har jeg ikke prøvd, men har stekt mye mat på flate steinheller. Bare pass på at du ikke henter din stein fra elv eller vann hvor den har lagt og trukket vann, da kan du regne med at den sprekker med et durabelt smell omtrendt som en skikkelig eksplosjon (jepp, snakker av erfaring).

Selv om det er litt på siden av tråden nevner jeg allikevel at vi har god erfaring i steking på steinheller. Har aldri hatt annen varmekilde enn bål og vi har bygd en høy avsmalende grue hvor vi har lagt en flat stein på toppen. Vi smører (steke)steinen som en alminnelig panne.

På de turene vi bare skal steke fisk har vi kun med folie. Stekepanne er med om vi skal skeie ut med pannekaker eller omelett o.l., men strengt tatt er ikke det heller nødvendig. Vi klarer oss dessuten med mye mindre smør i folie enn panne og sparer dessuten et par hundre gram vekt. Nytrukket ørret krøller så mye i pannen og fjellbrisen kjøler så fort maten at vi ikke er i tvil om neste turs stekeremedier.

Det er forresten veldig gøy å se sauer, geiter og kyr innta leirplassen etter steking. De liker denne type saltstein!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Täljstenfungerar bäst men tar ju normalt ej med sten i packningen ute i naturen är nog skiffer bäst och kan ju lätt formas och delas.

Har man ej en bränare med hög effekt med liten spridning är problemet mindre och reflektion ned på brännare som är hårdlödade med lod som smälter vid ca 700 gr kan ju få dessa att bli i flera delar innan maten är klar.

Använd sten som lock på en ved spis eller med vanlig ved med sten i botten och väggar är nog ett bättre alternativ ett litet vatten pass kan man ju ha i början eller kolla vatten nivå i en kastrull för att få plant till tex steka ägg eller pankaka.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.