Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompakt fiskestang til den lette sekken?


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

Hei,

lurer på om noen har forslag til kompakt fiskestang som tar minimalt med plass på tur.

Er ingen kresen fisker, men vil gjerne ha noe minimalt som jeg kan slenge ut i et fjellvann og kanskje ta en liten ørret til middag.

De fleste teleskopstenger er minst 7 fot lange - disse synes jeg er for lange. Så har du disse gadgetstengene - som er 20cm penn sammenlagt og ca 3 fot maks. Størrelsen er jo morsom, men jeg er skeptisk til kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut

Se der, nå snakker vi :D. Som sagt så er jeg ikke spesielt kresen. I denne sammenhengen handler det bare om å ha med seg noe som gjør at jeg kan få kastet duppen og marken litt ut fra land :D.

Funderer på om jeg skal få tak på denne fra England. Ikke like liten som Exage AX, men fortsatt kompakt og ikke minst komplett

http://cgi.ebay.co.uk/Shimano-STC-BX-Mini-Tele-Spin-Rod-Reel-Holiday-Set-/250666479142?cmd=ViewItem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna telestengene. Nå finnes det ganske mange flerdelte stenger på markedet som stiller i en helt annen klasse. Kikk på Shimano Beastmaster serien i mangedelte. Kjøpte en 5 delt slik stang for 1000kr til å ha liggende i sekken tidligere i år. Stanga er av biofibre, og tåler ganske så mye. Ideel for skog og kanotur hvor stanga kan få seg en smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har den fiskestangen.. rimelig irritert over at den ikke vil løsne fra hverandre igjen! den sitter bom fast, fikk ikke fiskestangen tilbake i "etuiet" på tur hjem..

Må vel klage på det, den er ikke gammel..

ST

Vanlig problem på teleskopstenger. Får satse på at du vinner frem med klagen, men det vil ikke forundre meg om det defineres som brukerfeil. Drar du hardt nok setter stort sett alle teleskopstenger seg fast på denne måten.

Forslag om flerdelt i stedet for teleskop støttes. I alle fall om du er ute etter ei stang med gode egenskaper! Telestengene fungerer helt ok, men flerdelte kan være mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Exage AX STC Mini Tele 180L 6`/3-15gr, og hatt den nå for 4 året... eneste problemet jeg har hatt, er at tuppen(øverste cm) har knekt en gang... ,men va bare å løsne øye å lime på nytt.

At du ikke får den igjen etter bruk, er brukerfeil... jeg har solgt ett 3 siffret tall av disse, å de som kom tilbake med stanga hadde dratt den for hardt ut.

Når du legger den sammen skal du også begynne med nederste ledd, å holde i nedkant, da knekker du ingenting.

Jeg har Shimano Exage 1000 RB snelle på denne stanga, med 0,15 fireline... og kaster langt.

Har dratt opp fisk på over kiloet på denne stanga... å størrelsen og vekta er ikke å klage på. den går nedi fiskeveska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Mange gode tips vedrørende stang, som jo også var spørsmålet til den som startet tråden. Jeg håper jeg ikke er ufin når jeg forlenger spørsmålet til også å gjelde hvilken snelle man kan ha glede av. Jeg går en del på fjellet, men også en god del langs kysten. Der bruker jeg å finne steder for å fange småsei og torsk. I helgen var jeg på tur og fikk tre fine makreller på en molo. Finnes det stang og snelle som ikke er monsterstore som takler denne type fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke får den igjen etter bruk, er brukerfeil... jeg har solgt ett 3 siffret tall av disse, å de som kom tilbake med stanga hadde dratt den for hardt ut.

Når du legger den sammen skal du også begynne med nederste ledd, å holde i nedkant, da knekker du ingenting.

Det er en tre-delt shimano, altså ikke ikke teleskop. Problemet er ikke å få den inn igjen, det er å få den fra hverandre igjen. :)

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dele 3-delt stang:

SITT. Hold stangen under knehasene, og hold stangen med hendene på utsiden av knærne.

Bruk deretter beina som "brekkstang".

Har både Beasmaster (4-delt med 2 forskjellig 1.ledd) 2-10 gr og teleskopstanga 3-15 gr fra Shimano. Bruker 1000 snelle til begge. Jeg synes teleskopstanga er litt for stiv (for dårlig aksjon), slik at den blir mest brukt til markdrag fra kano. Tror også den veier mer enn Beastmasteren. Kan sjekke etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dele 3-delt stang:

SITT. Hold stangen under knehasene, og hold stangen med hendene på utsiden av knærne.

Bruk deretter beina som "brekkstang".

Har både Beasmaster (4-delt med 2 forskjellig 1.ledd) 2-10 gr og teleskopstanga 3-15 gr fra Shimano. Bruker 1000 snelle til begge. Jeg synes teleskopstanga er litt for stiv (for dårlig aksjon), slik at den blir mest brukt til markdrag fra kano. Tror også den veier mer enn Beastmasteren. Kan sjekke etterpå.

"Brekkstang"? skal jeg knekke den? hehe

mye mulig du mener jeg skal vrigle den frem og tilbake? funker ikke, den sitter som støpt.. vurderer å la den ligge under kaldt rennende vann i et par timer siden den ikke får plass i fryseren.

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Neineinei!!! Du skal presse knærne fra hverandre, mens du holder godt med hendene på hver side av holkene (som sagt PÅ UTSIDEN AV KNÆRNE MED HENDENE). Dette har jeg gjort mange ganger, og er den desidert beste måten å gjøre dette på uten å KNEKKE STANGA :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en Exage 210ml. Den er 7 fot og hadde kastevekt på 5-20 gram. Fungerte overraskende bra til å være en teleskopstang. Liten tube med integrert snellefuteral. Hadde bomber med fortom og krok ferdig pakket i den nå siden mai. Dog greide jeg knekke den her om dagen.

KJøpte ny i går og valgte denne gang en Daiwa 6,6 fot som er 6 delt og har en lett og fin tube. Vekt var omtrent samme som Exage stanga. Dog kan man jo skaffe nytt stangledd hvis det ryker noe. Det er mer jobb med teleskop.

Har ikke testet stanga enda men den ser veldig bra ut med tanke på størrelse og vekt for å ha med i sekken. Mulig det blir test av den i helgen.

Til fiske der jeg ikke må ta vekt og plass så nøye bruker jeg en 4-delt fra Prima Villmark. Vesentlig lettere stang en Beastmaster og kaser bra. Om den er like solid på sikt vet jeg ikke. Har hatt min i 4-5 år nå uten noe å klage på. De hos Prima finnes og i 6 delt, dog er tube en del tyngre enn den til Daiwaen.

Daiwa er kjøpt på Jesting i Oslo hvis noe skulle lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste nr av Jakt og Fiske er det en minitest med mye skryt av "Berkley Lightning Shock 562" 5,6 fots todelt, slukvekt 0-10 g.

God kvalitet på stangringer og surringer, spenstig med medium aksjon. Slukvekta bør ikke være over 8 g.

Når Skittfiske.no selger den for kr 499.- bør det være et knallkjøp. Sjekk bare at det er denne siste mod. de fører.

Mulig at siden den er to-delt (noe jeg foretrekker framfor 3,4,5-delt) så blir delene for lange ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.