Gå til innhold
  • Bli medlem

nytt kokeapparat, tips?


sleif

Anbefalte innlegg

Misforså meg rett :)

Slangebrennere fungerer de også.

Omni og Nova er av de bedre der. MSR har hatt endel mystiske pumper.

Jeg er ikke glad i slangebrennere inni telt, eller som utstyr jeg er avhengig av for å berge liv.

Jeg liker simple patenter med lite leamikk.

PS. Jeg har da noen slangebrennere også. Mest av samleinteresse.

De fungerer etterhvert greit.

Misliker brennere der betjeningen på butikken mest er opptatt av å selge meg vedlikeholdssett.

Tiltroen til brennerne blir lav da.

Så mine anbefalinger, må sees som et alternativ, ikke en absolutt sannhet.

PS, ønskes noe ultrasolid, kan jeg sikkert skaffe en British Army Nr12

Helt i rustfritt stål.

Brenner parafin og diesel.

Synd den er så tung :!:

Da blir det Trangia Multifuel x2 på meg. Det er vel i grunn en modifisert omnifuel/nova om jeg har forstått det rett.

Takker alle for tipsene!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler alle som ser etter kokeapparater til å vurdere behovet nøye. Nærmeste sportsbutikk er ikke riktige stedet for vurderinger. Liten kompetanse på primuser der. Stort sett ønsker de å selge det de tjener kroner på. Uniflame opplever jeg som dønn seriøs.

Har man en gammel primus. Vurder å bruke den. Gamle Standard 41, Primus210, Optimus 00 gjør fin jobb. De trenger stort sett bare litt puss, og rens av brenner, så fungerer disse fint i 50 nye år.

Kunne ikke vært mer enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovet en rapport på omnifuel etter sykkelturen.

Da har jeg fåt prøvd den. (med parafin)

Posetive sider

Mye lettere en min gamle fra forsvaret.

Lett å tenne opp.

Bra effekt.

Negative sider

Om man har på lav effekt så slukker den når man tar av kjelen. (kanskje det hjelper med å sette opp vindskjermen??)

Dette var jo bare en kort tur. Fyrte den opp 5-6 ganger. Og hadde med 10ganger så mye parafin som jeg trengte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag går hverken på gass, rødsprit, parafin eller bensin. Men ved! Hadde med meg bushbuddien min på tur i helga, og når det gjelder hyggefaktor er det ingen som kommer i nærheten! Plukket med litt tørr småkvist og never i skogbeltet, det holdt til 2 x Real, steiking av en ørret og 3 kopper kaffe (kvelds og frokost). Pluss en liten time med bålkos. Brenner, kjele og en liten steikepanne klokker inn på 400 gram. Og når maten er fortøyd kan man sitte og stikke småkvist på og ha ekte bålkos. I sommerfjellet er det ingen tvil om at bushbuddien kommer til å være førstevalg i fremtiden. Anbefales på det absolutt aller varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser jo fin og veldig smart ut. Men det er strengt tatt ikke lovlig på sommeren med bål. Ikke det at jeg tror den lille her med litt forsiktighet er noe værre enn å sette primusen nede i lyngen. Det er også mye styr å samle tørr ved når det har regnet en periode. Men det blir selvsagt lettere med trening. Og det tar mye lengre tid å koke en liter vann enn 3min :) (man har det jo travelt når man er på tur ;) )

Den store fordelen i tillegg til vekta er jo at man aldri går tom for drivstoff om man ikke er på de mest ugjestmilde plassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lov med bål???

Det er vel åpen ild som det står skrevet.

Definisjonen blir da, hva er åpen ild.

Blir det å fyre primus å regne som åpen ild?

Fyre seg en røk?

Fyre Bush-koker?

Eller skal man se på intensjonen........ Ikke lag skogbrann?

Det siste tror jeg forøvrig er en umulighet denne sommeren her nord.

Alle vannmagasin er overfyldt, så nå går vel strømprisene opp, jmf. loven om dollapris og bensinpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg kjørt Trangia X2-en, som i utgangspunktet er en modifisert Primus Omnifuel.

(I forhold til tips om å benytte Optimus Nova med adapter var dette til vurdering, men jeg gikk heller for X2-en siden det er en Omnifuel, og som i tillegg er spesialtilpasset stormkjøkkenet. Jeg er i gang med å oppdrive Omnifuelhuset slik at jeg kan konvertere den til en tre-fots brenner som jeg vil).

Mitt bruksområde har jeg listet opp tidligere i tråden, her er en mindre oppsummering:

Solid/trygg, lave temperaturer, kvalitet, effekt.

(Med respekt for de som ikke liker slangebrennere) tar vi det negative først:

-Trangia X2 (Nova+/Omnifuel?) er kanskje noe skjør og man må pakke den med respekt. Den/de kommer i en myk veske og ikke i en totalbeskyttet boks slik som eksempelvis Optimus Svea/Hiker. Jeg kommer til å skaffe meg og spesialtilpasse en slik boks før jeg skal på lengre tur for å hanskes med dette minuset.

-Slanger/flasker/koblinger: Dette er vel det største minuset og det som bekymrer meg mest til en viss grad. Jeg har demontert så mye man kan i henhold til manualen, og det er ikke noe særlig å sitte strandfast dersom noe skulle gå i stykker på dette området, for det er en del som skal fungere til enhver tid. Noe av dette skal i henhold til manualen ikke skrus på i det hele tatt: Koblinger, flasketopp, slange... Slangebrennere ER mer komplekse brennere og dermed skjørere. Løsningen blir å ta med seg enten ekstra flaske, pumpe, slange (og brenner), eller enkelt og greit en reservebrenner. Gjerne Optimus Svea/Hiker (som jeg sterkt vurderer å gå til innkjøp av som en mindre backup-løsning).

-Pris og pris på utstyr: Til å være produsert i Kina synes jeg utstyret er overpriset. I bokstavelig forstand er ikke dette noe minus da jeg gjerne prioriterer penger til fjellutstyr, men det kan bli en stygg sammenheng med at neste modell dytter disse "motedelene" ut av produksjon, og at det blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i deler fra Trangia. Samtidig vet jeg ikke hvor lang levetid brenneren har på grunn av den nevnte kompleksiteten ift. slange, koblinger, pumpe osv. Med god behandling vil den antakelig klare seg i flere ti-år, men jeg vil ikke dra ut på lengre turer uten backup.

-Søl? Niks, dette var ikke et problem. Ved å la flasketrykket fise ut av brenneren (som naturlig skjer etter ett minutts tid når flaska er snudd opp ned) opplever jeg som andre i forumet en helt tørr åpning av koblingen når denne demonteres fra flaska etter bruk. En hyggelig bekreftelse dette.

POSITIVT:

-Utmerket tilpasning. Trangia multifuel X2, en modifisert versjon av mer enn velkjente Primus Omnifuel som effektiv og allsidig brenner, er spesialtilpasset til å passe Trangias stormkjøkken - og der passer den godt. Foruten å fungere som en særdeles stabil plattform uansett underlag, fungerer i tillegg stormkjøkkenets sokkel som vindskjerm. Fyring i vind blir mindre problem, og brenneren står stødig til enhver tid. Flammene fra forvarmingen skjermes i betydelig større grad pga. stormkjøkkenet som omkranser brenneren (og man kan i tillegg toppe med panna), og dette byr på tryggere muligheter i telt-sammenheng. I bruk reduseres varmetapet betydelig, dette også på grunn av den gjennomgående skjermingen, noe som også øker effekten.

-En meget koselig og hyggelig overraskelse var lyden: Lydnivået ble redusert på grunn av stormkjøkkenets utforming. Når kjelen settes inn gjennom toppen forsvinner nærmest all støy, og det er en fornøyelse å vente på maten med en liten koselig brennerlyd i bakgrunnen. Herlig.

-Utover hvordan andre aktører og enkeltbrukere har vurdert Primus Omnifuel føler jeg ikke for å kommentere dette utdypende. Jeg kan si det slik at den fungerer fint med renset bensin, parafin og gass. Jeg føler imidlertid et behov for å presisere at dette ikke er en dårlig gassbrenner, slik noen antyder. Effekten er oppgit til nærmere 3kW, noe jeg heller ikke stiller spørsmålstegn ved.

-Trygghet. Med tanke på den svært betydelige stødigheten (lavt vektpunkt), bredt stativ (stormkjøkken-sokkel) og skjermingen over og under på grunn av stormkjøkkenet, er det betydelig mindre sannsynlig å velte denne brenneren eller risikere de villeste flammene, enn mange andre brennere. Dette gjør brenneren svært ideel til bruk i telt eller på snø/skare. Selv har jeg i tillegg Trangia lokket som kan brukes som underlag, på denne måten har i tillegg brenneren heldekkende fot under hele stormjøkkenet.

KONKLUSJON:

La meg først si at jeg ikke drar på lengre turer uten to (like eller ulike) brennere. Dette har jeg aldri gjort hverken i Forsvaret eller sivilt. Med dette som utgangspunkt, og med egne tilpasninger, er jeg særdeles fornøyd med valget som en primærløsning for de lengre turene. Jeg angrer ikke på noe ved kjøpet og gleder meg som en 5-åring på julaften til neste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noe skulle skje med brenneren har man jo alltids drivstoffet som man kan lage en provisorisk veikebrenner til i nødstilfeller. Eller bruke som hjelp til å fyre opp ett bål etc. Man dør ikke uten å ha brenneren, det blir bare litt tungvinnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Om noe skulle skje med brenneren har man jo alltids drivstoffet som man kan lage en provisorisk veikebrenner til i nødstilfeller. Eller bruke som hjelp til å fyre opp ett bål etc. Man dør ikke uten å ha brenneren, det blir bare litt tungvinnere.

Hehe, engang lagde jeg meg provisorisk bål på fjellet.

Jeg hadde en boks AXE deodorant (ikke spør hvordan den var havnet i fjelltursekken) Og litt 96% (Ehhh Teknisk sprit....)

Jeg bygde med ei stø av stein satte troppa oppi mellom to steiner som holder til svartkjelen, fylte opp med sprit tente på og kokte. Også hadde jeg AXE boksen som booster :) Kompisen sa det luktet deodorant på hele fjellet :)

MEN Varmt vann fikk vi, og suppe!

Og for de som måtte se galskapen, og ikke det humoristiske i denne historien, Jeg forbeholder meg retten til at dette KAN være en røverhistorie, Og at det ikke er SIKKERT at alt er sant

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.