Gå til innhold
  • Bli medlem

nytt kokeapparat, tips?


sleif

Anbefalte innlegg

Tenkte oppgradere fra velbrukt konfirmasjonsgave, et Trangia stormkjøkken med rødsprit-brenner, nå som jeg får muligheten til å dra på tur oftere :)

Lest 20-30 sider her på Fjellforum og klarer ikke bestemme meg, selv om spørsmålet har vært oppe mange ganger før: Hvilket kokeapparat skal jeg velge?

Primus Omnifuel og Coleman 422 er de to mest aktuelle. Noen pros/cons ift. disse, og hvem av dem egner seg et par omganger i telt (Omnifuel-en er vel fin med gass)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte omnifuel i går, Tenker å sykle rallarvgen lørdag til mandag eller noe sånt, Kan gi en rapport etter det. Foreløpig ikke pakket opp, Må finne en forsiktig måte å introdusere kjærringa for kjøpet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel også kanskje vurdere coleman 550?

Coleman koster jo under halvparten av omnifuelen og har ikke svakhetene med slange og masse deler som kan løsne.

Jeg forstår heller ikke hvorfor en brenner skal kunne gå på gass og bensin, er bedre isåfall å ha to brennere.

Nå som det er sommer og varmt så er det i forhold til vekt best med gass, hadde jeg valgt gassbrenner igjen så ville jeg gått for Jetboil eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte oppgradere fra velbrukt konfirmasjonsgave, et Trangia stormkjøkken med rødsprit-brenner, nå som jeg får muligheten til å dra på tur oftere :roll:

Har du vurdert å putte en gassbrenner (evt. en multifuel/bensin/parafinbrenner) inni stormkjøkkenet? Husk at det klassiske stormkjøkkenet er av de beste vindskjermingspatentene på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Coleman 422?

Ulempen med kokeapparater som har drivstoffbeholderen under brenneren er stabiliteten. Ute i terrenget er det aldri helt flatt og des nermere bakken du kan få kokekaret des bedre.

Jeg har en velbrukt Primus Omnifuel, og det eneste negative jeg har å si om den er støyen. Den støyer litt mye og så får du alltid litt "fuel" på fingrene når du demomterer slangen etter bruk. Jeg vet ikke om dette er forbedret på de nye modellene.

Personlig ville jeg kuttet ut Coelman og heller latt valget stå mellom Primus omnifuel og Optimus Nova.

Det finnes en type "stillebrennere" som ikke støyer så mye som de gamle brennerne. Det er sikkert mulig å få slike brennere til Omnifuel og Nova.

Du kan lese litt mer på linken under. Når du åpner den klikker du bare på "teknisk" og så kan du lese mer om de forskjellige brennerne.

http://sites.google.com/site/primuskongen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial side, jeg derimot bruker kun primuser som ikke har så synsykt mye plastikk gummi og som tåler en støkk.

Man kan jo vurdere hva slags kriterier som er viktige, vekt, forvarming, stabilitet, holdbarhet eller brennstoff.

Valgene kan jo også eventuelt ligge på kovea booster eller optimus nova.

Åssen er egentlig omnifuelen? virker den stødig, hvor mye veier den?

Jeg pleier å bevege masse på brennerne mine imens de er tent, pleier også å være mye ute i mange kuldegrader hvor gummi og plastikk begynner å oppføre seg rart.

Min favoritt er av typen 111, tåler alt og er lett å bruke, eneste er at den veier litt men da bruker jeg den kun på vinteren og bruker gassbrenner på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Coleman 422?

Ulempen med kokeapparater som har drivstoffbeholderen under brenneren er stabiliteten.

Ja, dårligere stabilitet er en ulempe med høye brennere.

Alle brennere har positive og negative sider (hvertfall for meg vet jeg ikke om en som er perfekt). Det vanskelige er å prioritere hva man synes er viktigst til sitt eget bruk.

Det ble 442 på meg fordi den er "alt i ett", altså enkel å pakke, ingen deler å miste/glemme igjen hjemme og ingen montering før bruk. Den er støysvak. Vekten er lav nok for meg. Den har ganske stor "kokesone" siden flammene brer seg utover et bredt område, altså enklere med steking i tynnbunnet panne. Den trenger ikke forvarming før det er endel minusgrader (har lest -10, men selv har jeg aldri forvarmet så dette vet jeg ikke sikkert). Den er/var rimelig (jeg fikk et godt tilbud og betalte 400,- i 2007. Priser jeg fant på omnifuel på den tiden var minst 3 ganger høyere). Dette er ting som er viktig for meg.

Minuspunktene er: Litt dårligere stabilitet pga høyde. Ingen innebygd utbrettbar kjelestøtte. Kan ikke bruke totalt omsluttende reflekterende vindskjerm pga fare for overoppheting av tanken (kjekt når det blåser). Hvis man brenner den tom må man vente til den kjølner før sikker påfylling av nytt brennstoff (med slangeprimus kan man vel bare bytte flaske). Kan ikke brenne hvasomhelst slik som f.eks omnifuel så det er ikke sikkert man får tak i riktig drivstoff hvis man går tom i ukjentland. Max effekt er kanskje litt lav hvis man skal varme store arealer eller smelte mange liter snø? Ingen av disse tingene er viktig for meg, men kan være det for deg.

Gass er veldig praktisk og enkelt, men jeg orker ikke all balingen med halvfulle og tomme bokser og jeg synes det er mindre sjarm enn flytende drivstoff, hehe.

Selv har jeg veldig lyst på de fleste brennere. Svea 123, Phoebus 625, 111, Omnifuel osv, men det er mest samler/utstyrs -mani og fascinasjon for smarte løsninger. Ojektivt sett har jeg alt jeg trenger i 442en.

Lykke til med brennervalg som passer deg og ditt bruk.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgt bort Coleman etter å ha studert den nærmere i sømmene.

Det blir vel til at jeg kjøper en multifuel for bensinbruk for vinter, og en gassbrenner for sommer.

Foreløpig tenker jeg Primus Omnifuel fremfor Optimus Nova / Nova+.

Angående gassbrenner synes jeg Primus EtaPower med kjele og panne til 799 på XXL, ser mest interessant ut. Den gjorde også susen i test for Villmarksliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgt bort Coleman etter å ha studert den nærmere i sømmene.

Fortell gjerne hvorfor/hvilke sømmer som gikk opp. Interessant å høre hvordan forskjellige folk prioriterer brenneregenskaper.Det var ikke tilfeldigvis etter å ha sett youtubevideoer der folk spruter bensin på utsiden av tanken mens det brenner eller de som prøver å bruke den uten å ha pumpet trykk på tanken vel? De fleste brennere lar seg feilbruke hvis man prøver hardt nok, hehe.

Det blir vel til at jeg kjøper en multifuel for bensinbruk for vinter, og en gassbrenner for sommer.

Nå for tiden får man jo gass som fungerer vinterstid også, men forskjellige gassbrennere kan jeg dessverre ingenting om. Fordelen med å bruke samme brenner hele året er at man blir veldig godt kjent med den. Ulempen er selvfølgelig at man får færre brennere å leke med :D

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Man kan unngå å søle bensin når man tar slangen av flaska til Omnifuelen - det man må gjøre er å snu flaska til OFF posisjon... tar litt tid før den slokner men det man gjør da er å tømme flaska for luft slik at det ikke er noe trykk som presser bensin ut til slangen.

Omnifuel er ganske stødig - men om man setter på en kjele på 4-5ltr på litt humpete underlag så kan det fort skje at den velter. Ligger vel masse gode ideer for hvordan å rigge en brenner m/flaske på en fjøl/planke her på forumet om man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell gjerne hvorfor/hvilke sømmer som gikk opp. Interessant å høre hvordan forskjellige folk prioriterer brenneregenskaper. Det var ikke tilfeldigvis etter å ha sett youtubevideoer der folk spruter bensin på utsiden av tanken mens det brenner eller de som prøver å bruke den uten å ha pumpet trykk på tanken vel? De fleste brennere lar seg feilbruke hvis man prøver hardt nok, hehe.

En vil før eller siden få problemer med utstyret om det brukes feil. Slike youtube-videoer du henviser til har fått mindre oppmerksomhet, og forøvrig var det stort sett bare gode ord om 422/550 å hente der.

Har enkelt og greit vurdert Coleman opp mot mine ønsker og valgt den bort med tanke på:

-Ikke multifuel

-Tank i brenner, med de fordeler og ulemper det medfører

-Instabilitet

-Tilgjengelighet og sørvis, garanti/reklamasjon og deler i ulike deler av Norge/Norden

-Støynivå uviktig

Nå for tiden får man jo gass som fungerer vinterstid også, men forskjellige gassbrennere kan jeg dessverre ingenting om. Fordelen med å bruke samme brenner hele året er at man blir veldig godt kjent med den. Ulempen er selvfølgelig at man får færre brennere å leke med :D

-Frikk

Dette kan være interessant, men hvor mange blå snakker vi om? Basert på at dette ikke er utbredt i den grad multifuel/bensin er på vinterstid har du vanskeligheter med å overbevise meg. Jeg liker imidlertid det siste poenget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass på vinterstid

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=112715

"Edit - http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=10451&start=25 <- bedre tråd."

Når det gjelder coleman

-Ikke multifuel -> 550B er vel en slags multifuel, brenner på både bensin og parafin hvis man er heldig.

-Tilgjengelighet og sørvis, garanti/reklamasjon og deler i ulike deler av Norge/Norden -> www.uniflamesupply.no/ i drammen.

-Støynivå uviktig -> Synes alle brennere stille eller ikke, bråker like mye.

Er enig at coleman er mere tvilsomt hvis man tenker på alle videoene med HV-bål på youtube og det at de nå blir produsert i Kina.

Eneste fordelen er vell at de tåler mer juling tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig at coleman er mere tvilsomt hvis man tenker på alle videoene med HV-bål på youtube og det at de nå blir produsert i Kina.

Eneste fordelen er vell at de tåler mer juling tror jeg.

Coleman produceret i Kina???

Jeg har købt en Coleman 533 hos Globetrotter i Tyskland, og leveret i maj måned i år.

Som det ses står der ”MADE IN U.S.A.”

post-7556-133474705756_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel snart ikke en brenner som ikke lages i kina.

Det er fult mulig å få til HV-bål med Coleman.

Det er også mulig med 111.

Jeg holder meg til brennere med tank inni teltet. Lekkasje i slanger er u-gøy, spesielt når man fyrer med bensin.

Ikke det at jeg mangler slangebrennere. :D

Har da brukt disse til sommerturer med trangia, og de fungerer udmerket.

Manglende stabilitet på brennere med innebygd tank????

Danser dere gammaldans i teltene?

Den største veltepettern jeg har er Whisperlight, tett fulgt av Coleman 1947.

Sistnevnte er omtrent like høy og stabil som en termos på 1 liter.

Fordel, den støyer absolutt mest, og er forkrommet og fin.

Før du bestemmer deg for brenner sjekk disse:

Nova

Coleman 442/550/533

God gammel 111 med bråkebrenner.

og min favoritt: Svea 123R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel snart ikke en brenner som ikke lages i kina.

Det er fult mulig å få til HV-bål med Coleman.

Det er også mulig med 111.

Jeg holder meg til brennere med tank inni teltet. Lekkasje i slanger er u-gøy, spesielt når man fyrer med bensin.

Ikke det at jeg mangler slangebrennere. :D

Har da brukt disse til sommerturer med trangia, og de fungerer udmerket.

Manglende stabilitet på brennere med innebygd tank????

Danser dere gammaldans i teltene?

Den største veltepettern jeg har er Whisperlight, tett fulgt av Coleman 1947.

Sistnevnte er omtrent like høy og stabil som en termos på 1 liter.

Fordel, den støyer absolutt mest, og er forkrommet og fin.

Før du bestemmer deg for brenner sjekk disse:

Nova

Coleman 442/550/533

God gammel 111 med bråkebrenner.

og min favoritt: Svea 123R

Så vidt jeg har sett er du den store Coleman-Kongen her i gården, setter pris på din tilbakemelding og dine tips, Rune.

Ja, jeg er av typen som fester høylytt med gammeldans i teltet. Og når jeg drar frem fela klarer jeg alltid å ødelegge et eller annet. Neida, men ganske mange av tilbakemeldingene jeg har sett på Coleman 422 påpeker at stabiliteten burde vært bedre. Nå tviler jeg ikke på at jeg hadde gjort min eventuelle Coleman relativt stabil nok med egne improviseringer etter et par prøveturer. Men nå var riktignok ikke dette hovedårsak til at jeg har valgt den bort. Samtidig klarer jeg på samme måte å tilpasse meg fyring med slange-brenner uten å sette fyr på både telt og reinsdyr.

Men jeg har et par spørsmål jeg ber deg svare på:

-Hvordan definerer DU et godt kokeapparat?

-Hvorfor liker du så godt brennere med tank?

-Hvilke svakheter har modellene du anbefaler (Coleman, Svea, Nova og 111)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristian123 skrev:

Åssen er egentlig omnifuelen? virker den stødig, hvor mye veier den?

Omnifulen er stødig og fin. Den har en løs vindskjerm som du kan rulle eller brette sammen etter bruk. Den har en løs nål til å stikke opp dysa med, altså ikke integrert. :( Den har tre forskjellige dyser. En for gass, en for bensin og en for parafin. Dysene skifter du enkelt med det medfølgende verktøyet. (Dysa sitter fast i enden på verktøyet når du skal skru den ut eller inn. :D ) Når du forvarmer brenneren så slipper du bare ut litt parafin som renner ned på padden som ligger i bunnen av brenneren og så tenner du på. Når flamen nesten har slukknet så pleier brenneren å være varm nok og du kan bare åpne krana og så brenner den.

Når du skal slukke brenneren så snur du flaska opp ned (se bruksanvisningen) og venter til slangen er tom for drivstoff. Da kan du demontere uten å søle parafin. Det er en åpne- / lukkeventil (kran) på pumpa og en nivåjusteringsventil (nåleventil) på brenneren.

Vekt (Sjekket på digital kjøkkenvekt):

Brenner med slange: 354gr.

Pumpe: 101gr.

Vindskjerm, todelt, komplett: 99gr.

Verktøy: 40gr.

Drivstofflaske 0.6 liter primus: 120gr.

Jeg har også en brennstofflaske på en liter, max. fylling 0.85liter. Denne er av et ukjent merke og kostet derfor under halvparten av flaskene fra Primus. Vet ikke hva denne veier siden den var ca. halvfull med parafin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drev noen år som birøkter, og innen dette miljøet sies det at er det to eller flere birøktere samlet på et sted så har du alltid minst tre (eller flere) meninger om birøkt.

Slik er det nok også her. Noen vil alltid mene at den brenneren de har eller bruker i øyeblikket er den beste, mens andre har erfaring fra forskjellige typer aktiviteter og vil da naturligvis ha forskjellige erfaringer og meninger om hva som funker best.

Personlig så fyrer jeg aldri primus inne i teltet, verken sommer eller vinter, bortsett fra 111 i forsvarets knappetelt, og kan derfor ikke uttale meg om dette, men jeg vil tro at de fleste multifuel brennere på markedet vil kunne tilfredstille de flestes behov ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være interessant, men hvor mange blå snakker vi om? Basert på at dette ikke er utbredt i den grad multifuel/bensin er på vinterstid har du vanskeligheter med å overbevise meg.

Jeg har ingen planer om å overbevise noen til å bruke gass, eller noe annet spesifikt for den del, hehe. Men når vi researcher er det fint å vurdere alle muligheter synes jeg. Som sagt, jeg kan ingenting om gassbrennere, men registrerer at det finnes de som bruker dem om vinteren. Det er så vidt jeg forstår spesielle gassbrennere som fungerer til det og hva slags gass man bruker er også viktig. Relevant lesning (oppdatert 2008 ser det ut til) : Liquid feed gas stoves og Gas mixtures. Selv har jeg ikke valgt gass pga styr med bokser. Jeg synes det er mye enklere å ha en kanne miljøbensin eller parafin/tennveske stående. Tilgjengelighet på "vintervennlig" gassmix i Norge hadde vært interessant hvis noen kunne gi. Det er vel også endel forskjellige gjengetyper så man må passe på å få tak i riktig til sin brenner eller ha en masse overganger.

Basert på grunnene til at du valgte bort 442 høres det ut som om har bestemt deg for en multifuel slangebrenner. Hvor multi skal den være? gass/sprit/bensin/diesel/parafin/esbit/ved er vel de vanligste brennstoffene. Jeg tipper du blir kjempefornøyd med en Primus Omnifuel. Største minuset med den synes jeg er støttebeina som tar for mye plass sammenpakket. Det er ganske vidt spenn i pris. Har sett alt fra 700,-(tidsbegrenset tilbud) til over 2000,- for den iår, så let litt rundt hvis du bryr deg om pris. De hadde ett eller to år med dårlig presisjon i produksjonen mener jeg å huske, men tror de har vært bra igjen de siste 2-3 åra.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen på et godt kokeapparat er vrien. Det skal fungere til det det er tiltenkt, med fornuftig mengde vedlikehold.

Jeg liker brennere med tank, fordi disse har færre koblinger som kan lekke.

Bare for å ha det sagt, jeg anbefaler ikke Nova. Jeg ber trådstarter vurdere den. Jeg har noen slangebrennere, men anbefaler dem aldri.

Svea er idiotsikker. Fungerer alltid, også 50 års gamle, uten spes vedlikehold. Stabiliteten er minus her. Effekten noe liten som teltvarming midtvinters. Vekta er lav. Pluss for avstand kjele og flamme= Lav CO

Coleman 400/442 533/508 550B Lettbrukt. Billige. Relativt idiotsikre. Går på en type drivstoff, og det går dem godt på.

Minus for alt for stor nærhet mellom kjele og flamme=Høy CO= Lufte godt mens man koker mat.

111, 111B 111T. Jeg anbefaler ikke 111C. Brennern er bare tull.

111 er noe av det beste som er laget. Super parafinbrenner. Trenger lite vedlikehold, og virker hver gang.

111B er bensinvariant av samme. Fungerer også aldeles fint. Dette er standard 111 i USA

111T stillebrennern. Fungerer bra med bensin eller alkohol (med egen dyse) men lukter med parafin. Tennveske fungerer greit nok.

111 er stabil, relativt lett i bruk når du kan det. Stabiliteten på tank/brenner er bra, men kjelestøttene er alt for glatt.

Avstand mellom kjele og flamme er for lav= Mye CO = lufte mens man koker,

Fuhrmeister Nr8

Beste primusen jeg har. Alt for tung (2Kg) men stille multifuelbrenner, som stenger med rensenåla i dysa. Det følger med varmetopp.

Borde

Kommer i samme kategori som svea. Coilbrenner. Ingen utskiftbare deler. Liten men lettbrukt.'

Kokesystemer:

Trangia med sprit/gass eller en eller anna anna brenner

Sigg Tourist. Jeg har dette med mulighet for Coleman 400/442 eller 533/508 og nu også for Svea123/primus 71 / Optimus 80

Dette er muligens beste kokesystemet noensinde. Og, jada jeg har noen trangia også.

_________________________________________________________________________________________________________

Jeg anbefaler alle som ser etter kokeapparater til å vurdere behovet nøye. Nærmeste sportsbutikk er ikke riktige stedet for vurderinger. Liten kompetanse på primuser der. Stort sett ønsker de å selge det de tjener kroner på. Uniflame opplever jeg som dønn seriøs.

Har man en gammel primus. Vurder å bruke den. Gamle Standard 41, Primus210, Optimus 00 gjør fin jobb. De trenger stort sett bare litt puss, og rens av brenner, så fungerer disse fint i 50 nye år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen, men stopp en halv før jeg ramler av stolen:

-Jeg ønsker i utgangspunktet en solid brenner, og da (helst) en multifuel-brenner, som kan brukes også kalde vinternetter uten mas og kjas. Jeg er ikke typen som ser i reklameblader for å bestemme meg, men forhører meg med erfarne på området. Så hvordan har det seg at friluftsmagasiner, norske tester, (veldig) mange andre brukere her på Fjellforum og diverse andre internettsider varmt anbefaler slangebrennere som Omnifuel og Nova, mens du hevder å aldri gjøre dette? Hva er det du vet om slangebrennere jeg/vi har oversett, eller er det bare at vi ikke har prøvd bedre?

Jeg skal være litt mer spesifikk med mine ønsker før jeg håper du/andre kan anbefale meg et par-tre kokeapparater:

-Solid byggekvalitet, stabil og lite vedlikehold

-God effekt og effektregulering

-Fungerer ved lave temperaturer (vinter-brenner)

-Utbredt (gjennomprøvd, sørvis/deler lett tilgjengelig)

(gjerne multifuel, pris ikke relevant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen planer om å overbevise noen til å bruke gass, eller noe annet spesifikt for den del, hehe. Men når vi researcher er det fint å vurdere alle muligheter synes jeg. Som sagt, jeg kan ingenting om gassbrennere, men registrerer at det finnes de som bruker dem om vinteren. Det er så vidt jeg forstår spesielle gassbrennere som fungerer til det og hva slags gass man bruker er også viktig. Relevant lesning (oppdatert 2008 ser det ut til) : Liquid feed gas stoves og Gas mixtures. Selv har jeg ikke valgt gass pga styr med bokser. Jeg synes det er mye enklere å ha en kanne miljøbensin eller parafin/tennveske stående. Tilgjengelighet på "vintervennlig" gassmix i Norge hadde vært interessant hvis noen kunne gi. Det er vel også endel forskjellige gjengetyper så man må passe på å få tak i riktig til sin brenner eller ha en masse overganger.

Basert på grunnene til at du valgte bort 442 høres det ut som om har bestemt deg for en multifuel slangebrenner. Hvor multi skal den være? gass/sprit/bensin/diesel/parafin/esbit/ved er vel de vanligste brennstoffene. Jeg tipper du blir kjempefornøyd med en Primus Omnifuel. Største minuset med den synes jeg er støttebeina som tar for mye plass sammenpakket. Det er ganske vidt spenn i pris. Har sett alt fra 700,-(tidsbegrenset tilbud) til over 2000,- for den iår, så let litt rundt hvis du bryr deg om pris. De hadde ett eller to år med dårlig presisjon i produksjonen mener jeg å huske, men tror de har vært bra igjen de siste 2-3 åra.

-Frikk

Vel, jeg sitter enda i tenkeboksen. Men nå er jeg spent på å få en redegjørelse ift. slangebrennere fra Rune før jeg tar et skritt videre.

Du tror jeg blir fornøyd med Omnifuel? Jeg óg, men jeg har enda ikke bestemt meg. Det virker å være mye smak og behag på området, for jeg tror de fleste som er anbefalt hittil vil gjøre jobben.

Har du noen anbefalninger (se gjerne kriterier i forige innlegg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drev noen år som birøkter, og innen dette miljøet sies det at er det to eller flere birøktere samlet på et sted så har du alltid minst tre (eller flere) meninger om birøkt.

Slik er det nok også her. Noen vil alltid mene at den brenneren de har eller bruker i øyeblikket er den beste, mens andre har erfaring fra forskjellige typer aktiviteter og vil da naturligvis ha forskjellige erfaringer og meninger om hva som funker best.

Personlig så fyrer jeg aldri primus inne i teltet, verken sommer eller vinter, bortsett fra 111 i forsvarets knappetelt, og kan derfor ikke uttale meg om dette, men jeg vil tro at de fleste multifuel brennere på markedet vil kunne tilfredstille de flestes behov ganske bra.

Jeg tror...

-Dette er et riktig poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforså meg rett :D

Slangebrennere fungerer de også.

Omni og Nova er av de bedre der. MSR har hatt endel mystiske pumper.

Jeg er ikke glad i slangebrennere inni telt, eller som utstyr jeg er avhengig av for å berge liv.

Jeg liker simple patenter med lite leamikk.

PS. Jeg har da noen slangebrennere også. Mest av samleinteresse.

De fungerer etterhvert greit.

Misliker brennere der betjeningen på butikken mest er opptatt av å selge meg vedlikeholdssett.

Tiltroen til brennerne blir lav da.

Så mine anbefalinger, må sees som et alternativ, ikke en absolutt sannhet.

PS, ønskes noe ultrasolid, kan jeg sikkert skaffe en British Army Nr12

Helt i rustfritt stål.

Brenner parafin og diesel.

Synd den er så tung :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.