Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal på "langtur", trenger råd!


nb85

Anbefalte innlegg

hei!

Jeg og en kompis har tenkt oss ut på noe vi anser som en langtur( Gå fra Bergen til Oslo,tvers over vidda).

Lurer i den forbindelse på et par ting:

Kokemuligheter:

Hva vil dere anbefaler dere her? Rødspritbrenner/gass multifuel osv?

Fottøy:

Må investere i et nytt par støvler ( av ett eller annet slag) da min gamle Lundgags er uttslitt.

Noe tanker rundt dette?

GPS/kart.

Skal kjøpe papirkart for hele ruten, men ønsker å kombinere med en GPS for ekstra sikkerhet.

Forslag? Hadde vært gøy kunne logga hele ruten i ettertid, men det blir vel kanskje litt vanskelig mtp at vi regner med å være ute i hvertfall 3 uker(tenker da på batt.levetid osv)

Tar ellers i mot ALT av råd og erfaringer,.

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på brenner, styr unna rødsprit, det tar evig lang tid å koke opp vann og egner seg dårlig til matlaging generelt. Jeg tror jeg ville satset på en lett gassbrenner og noen lette kjeler.

Hilsen HEnrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant sant.

Har både et Trangia rødsprit sett, og en eldre primus(sånn liten boks med fast bensintank).

Er enig i at det tar tid med rødsprit, den eneste fordelen er vel at den er idiotsikker;)

Hva tror du om en eldre primus? Den er jo ganske tung, men på en annen side virker den å være i god stand. Nå er det lenge siden jeg har brukt den, så jeg har egentlig ingen ide om hvor mye fuel den bruker. Vi må jo bære med oss drivstoff for 3 uker, så det har også litt å si.

Uansett, takk for innspillet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp koking, så avhengig av hvordan dere skal ligge. Bruker dere en lavu light eller liknende telt, f.eks GoLite Shangri-La 3 eller 5, så ville jeg vurdert en BushBuddy :) Går på ved, men det bør ikke være noe problem med litt planlegging underveis ;) Fordelen er at du bærer minimalt med drivstoff, da du plukker det lille du trenger underveis. Titankjele og BB blir liggende på rundt 300g. Lettere kokeutstyr skal du lete lenge etter.

Mtp gps så kan du jo bruke oppladbare batterier, og en liten solcellelader. Bør gjøre susen.

Ta en titt på www.backpackinglight.com. En kar som har gått laaaangt med minimalt av utstyr. Får også kjøpt noe utstyr på siden der. Firestarting kittet er knallbra for å spare vekt.

Støvler: velg et par som sitter godt på foten. Har selv Varg Rastegaisa og Lundhags Profesional High. Storfornøyd med begge, og de er uten membran. Noe som gjør at vann som kommer inn kan "dreneres" bort. I tillegg så er Lundhagsene skallstøvler, som er vesentlig lettere å tørke. Noe du vet som Lundhagsbruker selv, men verdt å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant sant.

Har både et Trangia rødsprit sett, og en eldre primus(sånn liten boks med fast bensintank).

Er enig i at det tar tid med rødsprit, den eneste fordelen er vel at den er idiotsikker;)

Hva tror du om en eldre primus? Den er jo ganske tung, men på en annen side virker den å være i god stand. Nå er det lenge siden jeg har brukt den, så jeg har egentlig ingen ide om hvor mye fuel den bruker. Vi må jo bære med oss drivstoff for 3 uker, så det har også litt å si.

Uansett, takk for innspillet:)

Hvis den gamle primusen er i stand er det ingenting i veien for å bruke den, selv om det finnes lettere primuser vil den gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den gamle primusen er i stand er det ingenting i veien for å bruke den, selv om det finnes lettere primuser vil den gjøre jobbben.

toresc foreslår å skru ut brenneren og tanken og bruke en isboks i stedet for å bære med seg stålkassa, mener dere sparer nesten en kilo på det (om det er en vanlig forsvarsprimus, optimus 111, det er snakk om). På en såpass lang tur sparer dere en del vekt og plass på å velge parafin eller annet flytende drivstoff, spesielt om dere skal bære alt fra start til slutt. Bruker dere DNT-hytter og butikker underveis blir forskjellen mindre.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21610&start=50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempefin tråd det der, takk:)

Er en nesten helt lik versjon jeg har, bare at min går på bensin, og har en (moderne) pumpe som settes på påfyllingsventilen. Ellers er den identitsk med 111:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT:

Rødspritbrenner er ikke idiotsikker. Et "kjent" problem er at det tar så lang tid å lage mat at brenneren går tom for rødsprit, dermed må man fylle på brenneren som er VARM og spriten tenner av seg selv og rødspritflasken sier POFF mens man holder den i hånden. Problemet løses ved å ha med seg to brennere som man bytter på.

OT ferdig.

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hva gjelder fottøy vil jeg anbefale deg å ta en titt på Varg Isogaisa eller Rastegaisa. Sambo og jeg har brukt disse i flere år og er meget fornøyd med Vargstøvlene, eminente vandringsstøvler. Søk på forumet for ytterlige opplysninger.

Når det kommer til kokeapparat/brenner ville jeg vurdert Primus Omnifuel.

Med denne kan du bruke både gass, bensin og parafin. Dette gjør det enklere i forhold til å kunne få tak i brennstoff på turen (gass kan man f.eks. få kjøpt på turisthyttene langs ruta).

GPS: min erfaring tilsier at oppladbare batterier (Ni-mh) har en god levetid, de fleste steder man stikker innom vil helt sikkert gi deg lov til å lade opp igjen batterier. Hvilken GPS er det du tenker å ha med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en Otimus 8R du har?

Hilsen Henrik

Stemmer det.

GPS: min erfaring tilsier at oppladbare batterier (Ni-mh) har en god levetid, de fleste steder man stikker innom vil helt sikkert gi deg lov til å lade opp igjen batterier. Hvilken GPS er det du tenker å ha med deg?

Er ikke helt sikker enda. Det er mulig jeg går for en helt basic( f.eks garmin foretrex), men innerst inne har jeg lyst på en fancy dings med kart og fargeskjerm;) Vi får se hva økonomien tåler..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Garmin Foretrex for 2 år siden. Bruker den kun for å være sikker på riktig pos sammen med kart. Veier 75 gr ink batt, og bruker AAA batt, som hodelykta mi. Har de samme funksjonene som Garmins "gule", og kan festes på håndleddet. Anbefales hvis du ikke skal ha med kart og mye annet "unødvendig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.