Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykle Rallarvegen - utstyr og tips


Kairam

Anbefalte innlegg

Kjæresten min og jeg skal sykle Rallarvegen i starten av august, og har planlagt ruta så vi skal få god tid til å kikke oss rundt. Dette er foreløpig plan:

Dag 1: Tog til Haugastøl, sykle til Finse, overnatting på Finsehytta

Dag 2: Guidet tur på Hardangerjøkulen, besøke Rallarmuseet, overnatting på Finsehytta

Dag 3: Sykle Finse - Flåm (er dette veldig langt? evt ha en overnatting underveis)

Dag 4: Retur med Flåmsbanen og Bergensbanen til Oslo

Det vi lurer på er hva slags utstyr man trenger. Vi har begge to terrengsykler. Jeg har en Feltsykkel og kjæresten har en Merida Birkebeiner. Lønner det seg å bruke egne sykler, eller leie på Haugastøl? Vi har jo ikke bagasjebrett på syklene våre, men det går kanskje an å feste på det og kjøpe sykkelvekser? Vi har aldri vært på lang sykkeltur før, så vi er litt uerfarne.

Er det noe annet man trenger enn lappesaker, ekstra slanger, sykkelvesker, bagasjebrett? Hva slags sko og klær anbefales? Vi må jo også ha med oss kraftige fjellsko til isbreturen. Holder det med to sykkelvesker per sykkel?

Håper på noen nyttige tips! :wink:

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri syklet rallarvegen, og er rimelig fersk tursyklist. Jeg hadde ca samme utganspunkt som dere hva gjelder utstyr. Bagasjebærer går å sette på stort sett alle sykler, og koster ikke kjempemye. To vesker + evt. en pakkpose midt oppå bagasjebæreren burde holde om dere er to stk. Men det koster litt for de gode vantette. Vaude sin koster ca 500 per stk. og billigste jeg kom over var 199 per stykk (ikke vanntett men med regntrekk). Annet som er kjekt er skotrekk,hjelmtrekk, hansker som tåler litt regn og regnjakke med litt lufting og lang rygg. Som regnbukse funker det meste, de som er dedikert til sykkel kjennetegnes ved forsterket seteparti og stramming av slengen oppover leggen, og kanskje også seler, men det er ikke nødvendig med langt nok ryggstykke på jakken. Xxl har fått laget et eget sykkelregnsett fra stormberg til en fin pris (ca1000), men jeg endte opp med vaude pga vekt og pakkbarhet og anvendelighet til andre aktiviteter (tror det blir en finfin tur-regnbukse)

Jeg ser mange tursyklister har en veske på styret med kartlomme øverst og rom til annet kjekt under dagen. Jeg har klart meg uten enn så lenge, da jeg ofte sykler med drikkesekk med litt ekstra plass, men det hadde vært en kjekk plass til kameraet (og kart om det skulle bli nødvendig). Ellers har jeg vurdert vesker fremme på sykkelen fremfor bakpå, for å få litt bedre vektfordeling på hjulene, men slik ble det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Syklet der i fjor - og vi valgte å leie sykler. Det er mye omogmen med NSB og frakt av sykler. De må leveres inn hos NSB flere dager i forveien, og det tar tid før de blir levert tilbake igjen. Frakt av sykler koster omtrent det samme som å leie. Utleiesyklene er DSB Finse m/skjærmer og bagasjebrett. De er helt greie å sykle den turen med.

Om 2 vesker pr. sykkel greier seg avhenger av hvor mye utstyr dere skal ha med - og hvor volumiøst det er, så det er vanskelig å si noe om, men det er jo plass til å surre fast en pakksekk/liten bag - eller kanske ennå bedre - en liten dagstursekk, på bagasjebrettet mellom veskene.

Da har dere sekk til bre-turen også. F,eks. Osprey Talon 11, eller Arcteryx Aerios 14 er glimrende sekker - som også har plass til drikkesystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt alternativ å leie sykler, men dette:

Det er mye omogmen med NSB og frakt av sykler. De må leveres inn hos NSB flere dager i forveien, og det tar tid før de blir levert tilbake igjen.

er helt feil. Du må laste inn sykkelen selv på det toget du reiser med, og så laster du den av igjen når du er framme.

Problemet med NSB er at de har en maksplass på antall sykler pr tog avhengig av hva slags togsett man bruker, og derfor risikerer du å forhåndskjøpe plass til sykkelen for så å ikke få plass til den dersom de har måttet bytte togsett i mellomtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiste alene nå i helga som var,for første gang, og fikk med sykkel på ekspresstoget av alle ting, både fra haugastøl til finse og så fra myrdal til finse dagen etter. Dette fikk jeg beskjed om at de ikke bestandig gjorde. Men gikk fint for meg. I sessongen nå går det også egne sykkeltog så om du ringer nsb Kan du få klarhet i vilken tog som går når. Du må være tilstede og levere sykkelen inn på toget og passe på at den blir tatt ut. Fra flåm til myrdal leverer du sykkelen i ei lita bu ved stasjonen. Og de sender sykkelen til myrdal ved første ledige tog. Ev senest kl 19.00 om du vil ha den med på morgentoget dagen etter. Jeg hadde med telt liggeunderlag og sovepose, og primus, kjele og alt for mye mat. Og alt for mye klær. Jeg holdt meg riktignok til sykling. Jeg hadde ei veske bak pluss vanntett pakksekk på toppen. Liten veske under setet til verktøy/lappeting. Liten veske i ramma til regnklær og vanntette hansker. Veske på styret til stort kamera, dorull, og ei bok. Pluss ca 5-6kg på ryggen (klærne mine)

Det er ca 6mil fra Finse til Flåm med over 1200 høydemeter med nedoverbakke. Jeg møtte en gjeng som løp på beina fra Flåm til Finse(altså oppover) Den raskeste regna de med brukte ca 4timer. Så burde ikke være noe sak å sykle på 4 timer nedover men regn 6-7 timer så har dere god tid til å stoppe litt og kose dere med en matbit og se på¨utsikten. Mange som sykler Haugastøl-Flåm på en dag. Ikke noe snø nå(10m å trille sykkelen) Veien er stort sett veldig bra, men det har rent vann over veien en del steder og laget grøfter så vær litt obs i nedoverbakkene.

Når det gjelder sykkelturen fra Haugastøl til finse så er det stort sett oppover men ikke alt for bratt. og halve strekningen går igjennom hyttebebyggelse. Pluss naturen er på langt nær så spennende her, men er jo fint alikevell. Skal jeg over der igjen så dropper jeg denne biten men det er opp til dere.

Det er lettvint å leie sykkel og utstyr og det koster i praksis ikke noe ekstra da det er dyrt å ta med sykkel på toget også. (litt dyrere blir det jo om man skal leie vesker av alle slag også) Da henter man ut sykkel på Haugastøl eller Finse og leverer i flåm. Ute av syne. Men med eget utstyr har dere mulighet til å prøvepakke og finne gode løsninger før turen. Er jo også et spørsmål om dere tror dere vil bruke utstyret ved senere anledninger også. En siste mulighet med tanke på transport av egne sykler er å parkere bilen på haugastøl. Sykle til Flåm. Parkere og Låse syklene i Flåm. Ta toget tilbake og kjøre og hente syklene. Men økonomisk lønner det seg kanskje ikke før det er 4-5 sykler.

Forøvrig en kjempefin tur som jeg så og si utrent ikke ble forskrekket over. Har ikke hatt sykkel på 10 år før i våres. Og lå på sykehus fram til 2uker før turen så formen var litt bob bob men gikk kjempe fint. (jeg syklet fra Finse begge veier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykklet heile rallarvegen (Haugastøl-Voss). Effektiv sykkeltid var ca 8t. Fordelt på 2dager. Pauser er dog ikkje inkludert.

Sykklet med sekk, hadde telt og sovepose med, gjekk heilt greit. Finse-Flåm burde gå greit på 4-5 timer, da har ein god tid :)

Fantastisk tur:)

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.