Gå til innhold
  • Bli medlem

Molden 07.11.2004 - Sikkert en flott tur for et års tid siden...


Torgeir

Anbefalte innlegg

Jeg var i Sogn i jobbsammenheng. Satt på hytta i Luster og forberedte mandagens oppgaver på laptop'en. Været var sånn passe; litt kaldt, snø og tåke på toppene. Litt utpå dagen ble det litt lettere, og fristelsen ble for stor. Molden lå der i synsfeltet og lokket... Jeg rasket sammen litt klær, lommelykt, en kjekspakke (Safari cookies) og en flaske saft, satte meg i bilen med kurs mot Mollandsmarki. Jeg hadde vært på Molden før, men da var jeg ikke gamle karen. Derfor var jeg litt usikker på veien. Men all tvil forsvant da jeg kom opp til parkeringsplassen; her er det merket så godt at enhver turist kan finne frem...

Jeg tok på fjellskoene og labbet i vei gjennom barskogen. Ble ganske straks minnet på hvorfor jeg trives bedre på fjellet enn i skogen; her fikk jeg trynet fullt av spindelvev etter få meter. Rensket bort det meste, og etter tre meter gikk jeg rett inn i et nytt. Ett eller annet kravlet rundt i håret... Æsj! Litt febrilsk børsting med nevene før turen fortsatte. Jaja, disse småkrypene gjør jo ingen skade, og de hører hjemme her i skogen. Litt senere ble det en lysning i skogen; et aldri så lite hogstfelt. Er det ikke nok skog i Oslomarka til å forsyne landet med tømmer? Trenger vel ikke å hugge ned disse småskogene i Sogn..? ;) Greit nok egentlig. Dette er jo plantet skog, i nærheten av bilvei, så denne må bøndene få lov til å utnytte. Jeg labbet rett gjennom hogstfeltet, i sporene etter den store hogstmaskina som stod parkert nede på parkeringsplassen. Et lite stykke på vei før stien gikk inn i skogen igjen. Tydelig skiltet, så her skal ingen få gå seg vill. Ut av skogen og inn på en ny vei. Her så det ut som om hogstmaskina hadde gått amok; trær lå veltet og jorda var harvet opp. Fortsatt nær vei, så her må de få lov til å jobbe. Litt sti, ny vei, og deretter sti. Også her var bakken harvet opp; jord, røtter og stein om hverandre. Hva i all verden skulle hogstmaskina opp hit å gjøre..? Det fantes jo ikke drivverdig skog i denne høyden, bare løvtrær og enkelte vindskjeve furuer... Hadde de kjørt oppover fjellsiden for moro skyld? Merkelige greier. Sporene fortsatte oppover lia, over myr og fjell. Riktig nok et stykke utenfor stien etterhvert, men skjemmende likevel. Så oppdaget jeg noe annet; en tom kabeltrommel et stykke borti marka. Var det energiverket som var synderen? Dette måtte undersøkes på returen, disse tromlene har som regel en merkelapp med eierens navn. Jeg fortsatte til topps, etterhvert på snøføre i tåke og snøbyger. Ikke noen kjempeutsikt akkurat, alt var bare hvitt. Kaldt var det også, så det ble en kort visitt. Retur samme vei, med stø kurs mot kabeltrommelen. Denne lå like ved ei "omrørt" myr. Ingen synlig merkelapp. Jeg bestemte meg for å snu den rundt og kikke på undersiden. Der var den; en tydelig merkelapp der det stod "Luster Energiverk, Gaupnegrandane, 6868 Gaupne". Så det var en kabel som var årsaken til vandalismen. De har altså benyttet en middels stor gravemaskin i sårbart fjellterreng for å grave ned en liten kabel..? Vanvittig! Hvorfor ikke heller sende opp noen ungdommer med hakke og spade en sommer? Trenger jo bare en 10cm bred grøft for å dekke en kabel, og inngrepet ville vært nærmest usynlig etter en uke. Slikt arbeid har jeg selv vært med på, og når man legger torva tilbake på plass er terrenget like fint som før. Her har de heller brukt gravemaskin, med en tre meter bred "potetåker" som resultat. Jord, røtter og stein om hverandre, og noen veltede trær i tillegg. Hærverk i et svært trafikkert turområde! Skulle tro jeg var på tur i et av forsvarets øvingsområder i Nord-Troms... Dette vil være synlig i minst 20 år fremover. Jeg ruslet videre nedover, og det begynte å mørkne. Hadde lommelykt i sekken, men brukte den ikke. En fin mulighet til å teste mørkesynet. Jeg kom meg helskinnet tilbake til bilen, og da var det stokk mørkt. Retur til hytta, og på jobbtur til Leikanger dagen etter.

Har senere fått vite at kabelen går opp til Radio Luster sin sender på toppen av Molden. Greit nok det, men måten kabelen er lagt på er hærverk av verste sort.

Noen bilder fra turen (klikk på bilder for å se kjempestor utgave):

PB070003-400.jpg Molden fra Lustrafjorden.

PB070004-400.jpg Første del av stien.

PB070008-400.jpg Hogst i skogen.

PB070009-400.jpg Oppharvet jord ved hogstfelt.

PB070018-400.jpg Kabelgrøft i stien.

PB070021-400.jpg Kabelgrøft nær stien.

PB070028-400.jpg "Utsikten" på toppen.

PB070030-400.jpg Merkelapp på trommel.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig trist å høre at den fine stien opp til Molden er vandalisert. En undres over at noen mennesker mangler fullstendig sansen for vakker natur. De kaller gjerne naturen for villniss. Kunne de ikke ha holdt seg langt utenfor stien med denne kabelen. Nei dette var triste saker.

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har senere fått vite at kabelen går opp til Radio Luster sin sender på toppen av Molden. Greit nok det, men måten kabelen er lagt på er hærverk av verste sort.

Ja, dette er trasig, men kanskje ikkje så overraskande at det kan skje i Luster kommune. Denne kommunen meiner vel helst at det ikkje er så viktig å verne om naturen. Jfr saka om helikoptertransport til Kaldekari.

No vil nok spora under tregrensa etter kvart gro til, men oppe på snaufjellet vil dette vere synleg i årevis.

For øvrig må Molden vere eit av dei flottaste utsiktspunkta i Sogn, og toppen er veldig lett tilgjengeleg. Stien opp var veldig fin, og her kan til og med barnefamilier nyte utsikta mot Hurrungane, Fanaråken og Jostedalsbreen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.