Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally 15' eller 15,5' til solopadling i elv.


Anbefalte innlegg

Da var det min tur til å mase om Ally kano.

Spørsmålet er som overskriften sier;

Om en må velge mellom 15' og 15,5' hvilken skal en velge om en skal padle solo i elv?

Det har i grunnen kokt ned til det nå fordi:

Jeg må ha Ally pga lagring på hybelen.

Jeg vil ha muligheten til å være 2 i kanoen om kjæresten ol. skal være med. Siden dette er en kjempeinvestering for en student vil jeg heller ikke låse meg helt til solopadling. Derfor går standard 13' ut.

Prisforskjellene er minimale.

Noen med erfaringer for å sammeligne di to? Jeg har bare padlet 15' og lurer litt på hvordan 15,5' er i forhold.

Tileggs spørsmål:

Noen som har satt to seter i 13' Ally?

Billig sted å handle kasteline og vest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir litt feil å snakke om at den ene er bedre enn den andre, for det er to kanoer med veldig ulike bruksområder. Jeg har 15 fot selv. Glimrende der stor manøvreringsevne er viktig. I steinete elver f.eks. Men til padling på stille vann er 15,5 mye bedre. Mer retningsstabil og kjappere. Er bruksområdet elv ville jeg nok valgt 15 fotern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg ville si at på Obs stormarked, så har de nå flytevester til 79kroner. Kom akkurat hjem fra en liten uke med padling i telemarkskanalen, der jeg brukte denne vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med en 15,5'. Etter å ha snakka med en som faktisk har prøvd begge i elv fant valget på den.

Avveiingen var at den er litt mer retnings stabil så det blir lettere å holde retningen når jeg padler solo. Ingen grunn til å vekte ned endene heller. Prøvde den i dag på overfloden og den svinger greit nok på flattvann i alle fall.

Den klatrer ikke så godt på bølgene men jeg får heller bli stor og sterk og bakpadle som fy.

Da gjenstår det å finne et par greie årer og en skikkelig vest. Den skotskrutede regattavesten fra 70 tallet fortjener en avløser nå.

Kano er tydeligvis ikke så populært. Hverken Bull, Aktiv fritid eller Milslukeren har noe utvalg å snakke om synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte en 15.5 fordi jeg ønsket en kano som var bra til flatvannspadling solo. Første gang jeg prøvde kanoen ble jeg overrasket hvor ustabil den var og jeg gikk da også rundt og havnet i vannet ( i februar :- ( , hadde selvsagt vest på).

Følte meg svært utrygg i kanoen de første gangene og det var først da jeg plasserte noe ballast foran ( en kanosekk med vann, ca 20-30 kilo ved andre tverrspant) jeg følte meg trygg. Nå, etter en del trening må jeg si at jeg er virkelig fornøyd med kanoen.

Med riktig plassering av padler og litt ballast er kanoen glimrende å padle alene. Svært god retningstabilitet og lett å padle solo med J tak. Prøv deg frem med forskjellig plassering av setet og balllast for å finne optimal stabilitet. Har også prøvd den på en elv men lett strøm og det fungerer også bra.

Bjørn Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en direkte motsetning mellom ønsket om en retningsstabil kano på flattvann og en kano som er god å padle i elv. Det at en kano er lett manøvrerbar gjør den lite retningsstabil. Du må velge hva du legger vekt på. 15,5 er en retningsstabil flattvannskano, 15 er en allrounder som er god i elv, men mindre retningsstabil.

Har sjøl en 16 foter som jeg har brukt en god del i elv både solo og som toer. Morsom kano til elvepadling. Å padle den solo på flattvann krever en del teknikk.

En 15,5 har mindre spring og en lavere baug noe som antageligvis gjør at den vil gå mer igjennom bølgene og fylles mye fortere med vann. Det skal ikke så veldig mye vann til i kanoen før den begynner å bli veldig ustabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da kan jeg si litt om mine erfaringer med Ally 15,5 i elv.

Med den erfaringen jeg startet med tror jeg det var et riktig valg. Den er veldig retnings stabil og lett å holde retningen på når du bakpadler. Du ender ikke opp på tverra når du gjør et feiltak og den er veldig tilgivene på den måten. Den er mer enn stabil nok sideveis og jeg er skjedent bekymra for å gå rundt. Den trenger tid på å klatre over bølger så en skal time takene bra for å holde seg helt tørr gjennom større bølger. Jeg får til å surfe, men det blir fort til at baugen tar nedi bølga over og jeg faller av bølga.

Etter å ha paldlet minimum en gang i uke siden i sommer merker jeg at kanoen starter å bli den begrensende faktoren. Når det blir teknisk padling med mye stein og slalom nedover greier jeg ikke svinge kanoen fort nok. Jeg bruker litt for lang tid ut og inn av bakevjer fordi det tar tid å vende kanoen rundt. Jeg må jobbe noe veldig for å få det til bra. Siden den ikke klatrer så fort blir det fort en del vann i kanoen når bølgene blir "store" i tilegg.

Jeg har vesentlig padlet i Nidelva i Trondheim og litt i Trysilelva (elvbrua og ned) dvs grad I til II og tror det tar litt tid før jeg blir komfortabel med grad III. Det skal og sies at jeg følger bakpadletradisjonen og holder saktere fart enn vannet i elva.

%7BD813E100-2EB3-4E11-B4C9-E6CCCDA649D2%7D.jpg

(Foto hentet fra padling.no)

Driver nå å undersøker hva jeg skal kjøpe som kano nr2. Får jeg tak i en skikkelig åpen elvekano til en fornuftig pris blir det det eller så får jeg nøye meg med en C1 aka. ombygd kajakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg eier også denne 15.5 foteren. Kjøpte den fordi jeg allerde har en elvemodell og ville ha en raskere kano. Flattvannsmodellen er utvilsomt raskere og mye mer behagelig å padle i rolig vann.

Den kan også padles i elv, men her har den også sine klare begrensninger. Jeg padlet i sommer elven Ivalojoki i nord Finland og dette gikk egentlig veldig greit. Det blir ikke noe leking i stryk dog, man konsentrerer seg stort sett om å unngå stein og farlige valser etc. Men, jeg tok ett par klasse 3 stryk og tok dem egentlig med glans. Hadde heller ingen velt, selv om jeg måtte ut og vasse endel ganger fordi jeg kjørte meg fast på stein. Det må nevnes at jeg bruker spruttrekk på kanoen. Det kan ikke være ett fnugg av tvil om at som en ren elvekano så vil 15 foteren være betydelig bedre. Den vil du kunne kose deg meg i til dels grov elv. Men, som sagt, hvis du er mer opptatt av fart enn manøvreringsmuligheter så er en 15.5 foter fin fin den. I stort sett alle elver så er det jo også betydelig mer av de rolige partiene enn det er "whitewater". Er man ute etter å gjøre god tid og fart så er da 15.5 modellen ett bra valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har 16,5" Ally selv. Padler mye rundt i Tinn og Vinje, spesielt ved Møsvatn. Valgte den pga størrelsen hvis hele bunchen skulle bli med på tur, men det har mest blitt alene eller med en padlekompis. Synes at kanoen er litt for stor til de minste elvene (når kanoen blir lengre enn elva er bred) men det går! Kunne tenkt meg en mindre kano som er kjappere å styre når jeg padler i bekk og småelv, så man for se om det blir en mindre. Har tenkt mye på 13" til Ally for disse småelvene, noen som har erfaring med den? På fjellvann med bølger er den derimot meget god, bortsett fra retningsstabiliteten som ikke er noe å skryte av når man padler solo, det blir mye jobbing, men jeg antar det er lengden som gjøre at den takler bølger såpass bra? Vil tro at 16", 15,5" og 15" alle burde være greie kanoer til elvepadling hvis 16,5" klarer seg såpass bra. En Ally kano er vel noe man har fordi man A. Ikke har plass til en vanlig kano i bilen eller kan oppbevare den, og/eller at man skal bære den mye. Kan ikke si at 16,5" er god å bære på over lengre avstander, ikke pga vekten, men den er utrolig vanskelig på balansere skikkelig når man bærer alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Kan ikke si at 16,5" er god å bære på over lengre avstander, ikke pga vekten, men den er utrolig vanskelig på balansere skikkelig når man bærer alene.

Jeg synes det går greit med min 17". Har to liggeunderlag i bånn festet med bilstrikker. Så balanserer jeg kanoen på hue. Ikke akkurat noe lett å se lengre fremover, men hvis en har sti eller en veiviser synes jeg det går greit å bære kanoen over lengre avstander.

post-3635-133474730834_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 16,5" Ally .... jeg antar det er lengden som gjøre at den takler bølger såpass bra?

Jeg vil påstå det er kombinasjonen av riktig skrogform pluss svikt / spenst som gjør at bølgene for det meste skvetter utenom og ikke oppi Ally 16.5.

Men - det er klart lengden har noe å si: Forskjellig lengde = endret respons når en bølge prøver å løfte baugen, uten at jeg skal gjette på om kortere eller lengre hadde vært bedre enn akkurat 16.5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det går greit med min 17". Har to liggeunderlag i bånn festet med bilstrikker. Så balanserer jeg kanoen på hue. Ikke akkurat noe lett å se lengre fremover, men hvis en har sti eller en veiviser synes jeg det går greit å bære kanoen over lengre avstander.

Må nesten prøve det da, har smerteterskel på 500 meter og da er nakken gåen i et par dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå det er kombinasjonen av riktig skrogform pluss svikt / spenst som gjør at bølgene for det meste skvetter utenom og ikke oppi Ally 16.5.

Men - det er klart lengden har noe å si: Forskjellig lengde = endret respons når en bølge prøver å løfte baugen, uten at jeg skal gjette på om kortere eller lengre hadde vært bedre enn akkurat 16.5.

Høres jo riktig ut det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten prøve det da, har smerteterskel på 500 meter og da er nakken gåen i et par dager :lol:

Kjenner igjen dette. Hadde problemer med stiv nakke og vondt i hodebunnen de første årene. Imidlertid forbausende hva man kan trene opp. Etter et par år med 15-25 dagers Allybæring i året forsvant problemene. Nakkemusklene ble sterkere og hodebunnen vant til bæring. Nå bærer jeg Allyen på hue over flere kilometer med full turutrustning i sekken. Må ta noen pauser pga tyngden, men nakken er ikke lengre probelemt. Nakken bør en forøvrig være forsiktig med, hold deg til de 500 meterne en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.