Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten gass grill


kenny28

Anbefalte innlegg

Annonse

Jepp, har en slik en. Fikk låne CampingGaz sin for et par år siden. Var godt fornøyd. Kjøpte Coleman sin (eksakt kopi, men med Coleman brenner for coleman propanbokser (i stål) - CampingGaz er kjøpt opp av Coleman). Den modifiserte jeg for bruk med Trangia gassbrenner... Jeg har altså prøvd eksakt samme grill med 3 - tre - ulike brennere og typer gassboks, og kan avsløre at alle funker. Men det er betydelig lettere og rimeligere å få tak i vanlige gassbokser med skrukobling (som passer på trangia) enn CampingGaz "easyclick" eller Colemann propan-skrukobling.

Som gassgrill varmer den noe ujevnt, mest i midten og mindre på sidene. Du må derfor snu, vende og flytte på grillmaten, mer enn med andre typer griller. Så lenge du følger opp dette så funker grillen veldig bra. Perfekt til pølser og annen lettgrillet mat. Kanskje ikke førstevalg til gourmetgrilling av ytrefilet eller store kjøttstykker.

Grillen er noe tung og stor, men solid. Første gangs sammensetning og demontering er litt treg, men den blir litt enklere etter hvert (hullene til beina tøyer seg litt). Den kommer også med innebygget vaterpass for å få grillflaten bein (du har vann i fettoppsamleren, som er den runde smultringen under grillflaten). I sand eller gress kjører du bare beina nedi og dytter litt ekstra på den ene siden for å få grillen i vater. Funker veldig bra.

Som kokebluss funker den også, ikke noe spesielt med det - et helt vanlig gassbluss, men veldig stødig og i vater. Trolig kunne man spart en del vekt på den usedvanlig solide kjelestøtten.

Jeg har forresten en ide til hvordan man kan lage tilsvarende system for stormkjøkken, minus fettoppsamler: Har du Trangia gassinnsats så trenger du i grunnen bare en grillrist som passer oppå, så har du grill. Du kan f.eks. klippe til en engangs grillpanne i aluminium eller noe. Du bør trolig også ha et varmeskjold rett ovenfor flammen, dette for å fordele varmestrømmen ut over en noe større flate. Dette beskytter også mot fettdrypp rett på flammene. Studerer du denne grillen i detalj så ser du at den har en tett flate i midten. Nå vet du hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må bruke gassbokser med CampingGaz sine "easyclick" koblinger. Et greit system, forsåvidt, men det er litt mer pirk å finne bokser som passer. Ikke så vrient at det er vanskelig å finne dem, bare ørlite grann irriterende.

For ikke å snakke om at du med vanlig skrukobling kan kjøpe gassbokser på biltema til en mye hyggeligere pris... det kan du bare glemme med CampingGaz.

Og nei, Colemann sine skrukoblinger er IKKE det samme som vanlige standard gassboksgjenger. Colemann har sitt eget system for rein propan, med stålflasker som tåler det høyere trykket enn i vanlige gassbokser med propan/butan blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er strengt tatt for å kunne bruke for eksempel min Trangia gassbrenner (vanlig skrukobling) på gassbokser med CampingGaz sin Easyclick kobling. Det er til stor hjelp hvis man for eksempel er på ferie i Frankrike, der disse boksene er mye mer utbredt enn her. Neppe tilfeldig at de selger slike adaptere i England... tiltenkt britiske turister på ferie i Frankrike.

Jeg vil tro at kjøpere av "partygrillen" som trådstarter lurer på vil være mer tjent med omvendt overgang (fra gjenget gassboks til CampingGaz "easyclick"). Vet ikke om det finnes.

Prøvde for et par år siden å finne lignende adaptere mellom vanlig gassboks og Colemann utstyr, men måtte gi opp. Derfor står det nå en Trangia gassbrenner i min partygrill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, akkurat en slik en, men jeg stusser på utførelsen. Så vidt jeg skjønner beskrivelsen, har de valgt en svært enkel løsning der piggen fra CampingGaz-utstyret ditt dytter på Lindal-ventilen i gassboksen. Dette krever at du filer piggen i brenneren din butt, ellers ødelegger du noe plastikkgreier i Lindal-ventilen. Litt vel mye finmekking for min smak...

En skikkelig løsning hadde vært en komplett Lindal-kobling nede og Easyclick-ventil oppe, og et kortest mulig rør imellom. Men da blir jo hele stasen et par centimeter høyere. Dette blir tilsvarende ustabilt hvis du bruker det med toppmonterte brennere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nærmere ettertanke og gjennomlesning ser dette adapteret ut til å være beregnet på utstyr som bruker de gamle punkteringsboksene. "EasyClick" er med en flergangsventil, og altså noe helt annet enn punktering. Easyclick er veldig greit i bruk (en kvart omdreining på en hendel som låser eller frigjør gassboksen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.