Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske med metstang?


Imse

Anbefalte innlegg

Gutten min på 7år vil ha med metstanga han vant på skolen.. Men nå trenger jeg tips, jeg har fisket mye md vanlig kastestang og spinnere etter kano i mine yngre dager.. Men metsang og dupp og mark? Er det bare å tre på marken og hive uti vannet? Hvor langt mellom krok og dupp?

Jeg har NULL peil på metfiske.. Men gutten vil, så mor må jo bare hjlpe ham med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, det enkleste og morsomste for 7-åringen ville nok være om dere fant en liten bekk med mye småfisk.

I enkelte små torvbekker kan det finnes overraskende fin fisk, kunsten er å holde seg så langt unna bekken som stanglengden tillater.

Bruk liten krok (str.6-8 ) og lite eller inget søkke, lær ham å vippe marken forsiktig ut i bekken.

Du bør selvfølgelig holde ham under oppsikt og gjene bruke flytevest om bekken har djupe partier.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Noen småfisk på land i denne alderen kan være starten på et livslangt forhold til fritidsfiske.

Selv om fangsten blir liten bør dere tilberede den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ingen bekk i nærhetn, kun en sjø med sjukt mye (små)abbor.. Jeg har fiska mye etter kano der og fått mere abbor enn jeg vil ha :shock: Men den tiden hadde alltid med aburøken og røkte abboren til tvillingsøstra mi som elsker røkt fisk.

Men gutten synes nok det er kjempegøy om han får fisk, samme om den er så liten at den kan slenges uti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei slik stang er ypperlig til å fiske småabbor! Liten krok med mark. Kan funke både med og uten dupp. Finn et sted hvor det er litt dypt nær land. Ei lita brygge er fin. Vipp marken uti og vent på napp. Bruker du dupp kan ca 1 m fra krok til dupp være passe. Er det dypt, gjerne litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Nå har vi vært på lavvotur i ei uke vi da. Og det blåste så gæli at det ble ikke noe fiske med metstang. Da vinden løyet brukte vi alle muligheter tilø å padle 8) Men gutten fikk et kastestang og jeg hjalp ham med å kaste uti også fikk han holde stanga mens jeg padlet. Noen fisk fikk ingen av ungene, de fikk da fisket, det var spennende for de endå :D

Nå vet jeg i allefall ca hvor lang det skal være mellom dupp og krok, det det hadde jeg ikke peil på, har kanskje hatt en halvmeter eller noe jeg til ham før..

Godt jeg har dere, for gutten skal få oppleve fiskeglede og jeg har ikke så mye peiling på fisking. Vi hadde alltid med kastestang da jeg var liten og vi satte på en spinner på mellom 3 og 6g og kastet uti og padet i vei med stanga under knærne og fikk abbor etter abbor ( og søstra mi håvet inn en gjedde på 5kg en gang da hun var 10år, heldigvis var pappa med, for hun hadde ikke hatt sjangs til å holde stang og styre kano, det var en halvtime der kanoen hang etter gjedda ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.