Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagens bilde, med muligheter for bildekritikk/tips


aleks

Anbefalte innlegg

Annonse

Får prøve meg da. De to lyse flekkene, på bladet, og "nålen" som er nesten horisontal (midt i bildet) trekker mine øyne mot seg, kanskje en tanke overeksponert (altså de to hvite flekkene).

Hodet på mauren er ikke i fokus, bakkroppen er det(kunne blitt løst med bittelitt mer dybdeskarphet)

takk for god tilbakemelding, vet at maueren er litt uta av fokus, men den beveget seg fort, og bildet er tatt på f11 så vet ikke om jeg kunne klart og få større dybdeskarphet, med lavere eksponering trur du ikke muligens maueren hadde blitt for mørk? er helt amatør så setter pris på tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

takk for god tilbakemelding, vet at maueren er litt uta av fokus, men den beveget seg fort, og bildet er tatt på f11 så vet ikke om jeg kunne klart og få større dybdeskarphet, med lavere eksponering trur du ikke muligens maueren hadde blitt for mørk? er helt amatør så setter pris på tips.

Slike bilder foretrekker jeg å ta med litt mindre lys - gjerne lettskyet. Bruk av polafilter vil hjelpe mot forstyrrende refleksjoner. Nå vet jeg ikke hvilket utstyr som er brukt, derfor vanskelig å være alt for konkret. Du kunne nok fint brukt større blender (mindre f/tall) for å isolere hovedmotivet, som igjen ville gitt mer diffus bakgrunn. Da vil du også fått raskere lukker. ISO 800 - 1600 eller mer kan være lurt, i tillegg til serieopptak.

 

Følgende fire faktorer påvirker dybdeskarpheten:

 

1) Brennvidde

2) Blenderåpning

3) Avstand mellom fotograf og motiv

4) Størrelsen på den digitale sensoren

 

Vanlig 35mm filformat er 24x36mm, såkalt fullformat i den digitale verdenen. Det finnes mange modeller med mindre bildebrikke. Alt fra 23,6x15,5 til kompaktkameraer. Disse sensorene krever at man blender ned noe mer enn på fullformat for å oppnå tilstrekkelig diffus bakgrunn. Har man et 100mm objektiv, nærhet til motivet og forholdsvis stor blender er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

tatt med canon 7d blenderprioritet f11 (for og øke dybdeskarphet) sigma 150mm macro

Da har du topp utstyr. 150mm er topp til insekter da du får bedre arbeidsavstand. Selv har jeg Canon 100 mm 2.8 L IS Macro USM og 60+70D.

Maur er veldig vanskelig da de hele tiden er i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Fra Tessungdalen mot Austbygde (Tinn). Motlys og tåkedis etter et kraftig regnskyll. 300mm brennvidde og 480mm bildeutsnitt.

248247_large_4F9AEC6C-A979-11E3-A2C0-4D1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Tyin - må være fjellbilde:-)

881497_large_5F11D7B4-E344-11E3-A1A2-E61

 

Tatt med vanlig standard objektiv og fullformat, dvs. Canon EF 24-70mm 2.8 L USM, f/2.8

934756_large_A4BB50C4-E371-11E3-A1A2-E61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant @Þróndeimr og imponerende resultat. Fint at du viser oss prosessen for hvordan du har gått frem, skjønner jeg har mye å lære!

Det røsker jo tak i en debatt som dukker opp på de fleste forum med jevne mellomrom; hvor mye kan og bør man gjøre med et bilde? Hva er et bilde og hva vil man et bilde? Selv synes jeg den puristiske tilnærmingen er litt kjedelig og uinterresant, og syns det du har gjort her er helt innafor. Hvis jeg skjønner deg riktig så vil du forsøke å gjenskape følelsen du hadde da du stod der, og med det utstyret og de mulige lokasjonene du hadde så var dette antagelig beste måte å gjøre det på.

Veldig stilig synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

Tatt med vanlig standard objektiv og fullformat, dvs. Canon EF 24-70mm 2.8 L USM, f/2.8

934756_large_A4BB50C4-E371-11E3-A1A2-E61

Deilige farger !

Eneste jeg ville hatt var mer av bladet i fokus. Føler den diffuse blad-kanten nærmest kameraet forstyrrer såpass at det trekker fokus vekk fra marihøna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Deilige farger !

Eneste jeg ville hatt var mer av bladet i fokus. Føler den diffuse blad-kanten nærmest kameraet forstyrrer såpass at det trekker fokus vekk fra marihøna.

Ser den. Det var en test jeg gjorde for å se hvor bra objektivet var. På fullformat (5D Mark II) var det skarpt fra full blenderåpning, mens på cropkamera (40D) var det overhodet ikke skarpt på full åpning. Nå gir jo fullformat bedre oppløsing, men overrasket for det. Takk for tilbakemeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilige farger !

Eneste jeg ville hatt var mer av bladet i fokus. Føler den diffuse blad-kanten nærmest kameraet forstyrrer såpass at det trekker fokus vekk fra marihøna.

Ser mistenkelig ut som det er lagt på en fake tilt-shift effekt i etterbehandlingen her ? Mao så ser ikke denne effekten ut som noe et normalt objektiv kan lage, med mindre du ikke har et tilt-shift objektiv da :)

Men jeg liker ideen, jeg ville også sørget for at hele bladet også er i fokus - om du har redigert effekten bør det la seg fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Ser mistenkelig ut som det er lagt på en fake tilt-shift effekt i etterbehandlingen her ? Mao så ser ikke denne effekten ut som noe et normalt objektiv kan lage, med mindre du ikke har et tilt-shift objektiv da :)

Men jeg liker ideen, jeg ville også sørget for at hele bladet også er i fokus - om du har redigert effekten bør det la seg fikse.

Takk for tilbakemeldingen. Jeg har ikke lagt på fake tilt-shift effekt. Er nok vinkelen og muligens objektivet som har sørget for dette. Bildet er tatt i Raw-format. Jeg er enig i at forgrunnen burde vært skarpere.

 

Her har jeg brukt 300mm + 2 x converter, dvs. 600mm. F/11 og stativ.

150732_large_BF62BDAC-D02C-11E3-8020-35D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen. Jeg har ikke lagt på fake tilt-shift effekt. Er nok vinkelen og muligens objektivet som har sørget for dette. Bildet er tatt i Raw-format. Jeg er enig i at forgrunnen burde vært skarpere.

 

Her har jeg brukt 300mm + 2 x converter, dvs. 600mm. F/11 og stativ.

150732_large_BF62BDAC-D02C-11E3-8020-35D

 

Kult. Igjen friske farger som gjør at jeg smiler.

Alle de tre hovedelementene er i fokus og den ganske uniforme grønnfargen bak dytter dem liksom enda mer frem i forgrunnen.

Derfor tenker jeg at den blomsten bak, som ofte er fin, her blir forstyrrende iom at bakgrunnen er så gjennomført ensfarget (nesten). Om det var en mer "rotete" bakgrunn tror jeg ikke jeg ville tenkt sånn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@7homas: Det herlige med foto er at det er så mange ulike betraktninger av et bilde. Jeg for min del vil ha med den diffuse erteblomsten i bakgrunnen da jeg synes bildet blir kjedelig uten.

 

Igjen takk for konstruktiv kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant @Þróndeimr og imponerende resultat. Fint at du viser oss prosessen for hvordan du har gått frem, skjønner jeg har mye å lære!

Det røsker jo tak i en debatt som dukker opp på de fleste forum med jevne mellomrom; hvor mye kan og bør man gjøre med et bilde? Hva er et bilde og hva vil man et bilde? Selv synes jeg den puristiske tilnærmingen er litt kjedelig og uinterresant, og syns det du har gjort her er helt innafor. Hvis jeg skjønner deg riktig så vil du forsøke å gjenskape følelsen du hadde da du stod der, og med det utstyret og de mulige lokasjonene du hadde så var dette antagelig beste måte å gjøre det på.

Veldig stilig synes jeg.

 

Ja, det var målet mitt, men det er umulig å få luftigheten på slike fjell inn i ett bilde uansett hvor god du er på teknikker eller kamerautstyr, så man må bare prøve seg fram. Jeg har egentlig sansen for bilder som er oppjustert slik at de får en fantastisk stemning/atmosfære. Selv om sånt sjeldent erfares i virkeligheten er det fortsatt magisk å se det på bildene. Du kan for eksempel ta en titt på bildene til Max Rive, Marc Adamus, Ryan DyarTed Gore og Michael Shainblum for å nevne noen som både tar heftige bilder og "photoshopperer" veldig mye. I overkant mye synes jeg selv, spesielt noen av bildene, men fortsatt er det rått å se på!

 

Selv har jeg prøvd meg på litt mer photoshop enn de jeg vanligvis legger ut, men er sjeldent fornøyd med resultatet og ser jeg har en lang vei å gå. Grunnen til at jeg ofte velger å gjøre det realistisk er for at jeg er litt glad i dokumentasjon, som i bilder som beskriver turen og da er det igjen viktig at bildene ikke er overdrevet. Men i senere tid har det blitt mer å mer av å lage flere utgaver av samme bilde som jeg bruker på de forskjellige mediene her ute på nettet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.